Czego nie jeść w ciąży? Żywność i napoje, których należy unikać
Średnia 5 (100%) 4 głosy(ów)

Ciąża jest jednym z najważniejszych i najbardziej wrażliwych okresów w życiu kobiety. Dlatego dla kobiet w ciąży bardzo ważne jest, aby spożywać zdrową dietę. Czego nie jeść w ciąży?

Czego nie jeść w ciąży

Spodziewając się dziecka matki muszą zwracać szczególną uwagę na to, co jedzą i unikać szkodliwych pokarmów i napojów.

Niektóre produkty spożywcze powinny być spożywane bardzo rzadko, a innych należy całkowicie unikać.

Czego nie jeść w ciąży?

Oto 11 produktów spożywczych i napojów, których należy uniknąć lub zminimalizować ich spożycie w czasie ciąży.

Ryby o wysokiej zawartości rtęci

Rtęć jest wysoce toksycznym pierwiastkiem. Nie ma znanego bezpiecznego poziomu narażenia i najczęściej występuje w zanieczyszczonej wodzie.

W większych ilościach może być toksyczna dla układu nerwowego, układu odpornościowego i nerek. Może również powodować poważne problemy rozwojowe u dzieci.

Ponieważ znajduje się w zanieczyszczonym morzu duże ryby morskie mogą gromadzić duże ilości rtęci.



Dlatego zaleca się kobietom w ciąży ograniczenie spożycia ryb o wysokiej zawartości rtęci do nie więcej niż 1-2 porcji miesięcznie.

WAŻNE INFORMACJE
Ryby o wysokiej zawartości rtęci to:

– Rekin
– Miecznik
– Makrela królewska
– Tuńczyk (w szczególności tuńczyk długopłetwy)

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie ryby zawierają dużo rtęci – tylko niektóre rodzaje.

Spożywanie ryb o niskiej zawartości rtęci w czasie ciąży jest bardzo zdrowe, a te ryby mogą być spożywane do 2 razy w tygodniu. Tłuste ryby zawierają dużo kwasów tłuszczowych omega-3, które są ważne dla Twojego dziecka.

PODSUMOWANIE
Kobiety w ciąży nie powinny spożywać ryb o wysokiej zawartości rtęci więcej niż 1-2 razy w miesiącu. Obejmuje to rekina, miecznika, tuńczyka i makrelę.

Niedogotowana lub surowa ryba

Surowe ryby, szczególnie skorupiaki mogą powodować wiele infekcji. Niektóre z tych infekcji dotyczą tylko matki, pozostawiając ją odwodnioną i słabą. Inne infekcje mogą być przenoszone na nienarodzone dziecko z poważnymi, a nawet śmiertelnymi konsekwencjami.

Kobiety w ciąży są szczególnie podatne na infekcję Listerią. W rzeczywistości kobiety w ciąży są nawet 20 razy bardziej narażone na zakażenie.

Bakterię tę można znaleźć w glebie i skażonej wodzie lub roślinach. Surowe ryby mogą ulec zakażeniu podczas przetwarzania, w tym wędzeniu lub suszeniu.

Listerię można przenosić do nienarodzonego dziecka przez łożysko, nawet jeśli matka nie wykazuje żadnych oznak choroby. Może to prowadzić do przedwczesnego porodu, poronienia, urodzenia martwego dziecka i innych poważnych problemów zdrowotnych.

Kobietom w ciąży zaleca się unikanie surowych ryb i skorupiaków.

PODSUMOWANIE
Surowe ryby i skorupiaki mogą być skażone bakteriami i pasożytami. Niektóre z nich mogą powodować niekorzystne skutki dla zdrowia i szkodzić zarówno matce, jak i nienarodzonemu dziecku.

Niedogotowane, surowe mięso

Jedzenie niedogotowanego lub surowego mięsa zwiększa ryzyko infekcji wywołanej przez kilka bakterii lub pasożytów, w tym Toxoplasma , E. coli , Listeria i Salmonella.

Bakterie mogą zagrażać zdrowiu Twojego nienarodzonego dziecka, co może prowadzić do urodzenia martwego dziecka lub poważnych chorób neurologicznych, w tym upośledzenia umysłowego, ślepoty i epilepsji.

Podczas, gdy większość bakterii znajduje się na powierzchni całych kawałków mięsa, inne bakterie mogą pozostawać wewnątrz włókien mięśniowych.

Niektóre kawałki mięsa – takie jak polędwiczki, jagnięcina i cielęcina – mogą być bezpieczne do spożycia, gdy nie są ugotowane.



Ma to jednak zastosowanie tylko wtedy, gdy kawałek mięsa jest cały lub niecięty i całkowicie ugotowany na zewnątrz.

Pokrojone mięso, w tym paszteciki mięsne, hamburgery, mięso mielone, wieprzowina i drób nigdy nie powinny być spożywane na surowo lub niedogotowane.

PODSUMOWANIE
Surowe lub niedogotowane mięso może zawierać szkodliwe bakterie. Zasadniczo mięso powinno się gotować przez cały czas.

Surowe jaja

Surowe jaja mogą być skażone Salmonellą.

Objawy zakażeń Salmonelli są zwykle doświadczane tylko przez matkę i obejmują gorączkę, nudności, wymioty, skurcze żołądka i biegunkę.

Jednak w rzadkich przypadkach infekcja może powodować skurcze macicy prowadzące do przedwczesnego porodu lub urodzenia martwego płodu.

Pokarmy, które zwykle zawierają surowe jaja, obejmują:

  • Lekka jajecznica
  • Jajka w koszulce
  • Sos holenderski
  • Domowy majonez
  • Sosy sałatkowe
  • Domowe lody

Większość komercyjnych produktów, które zawierają surowe jaja wytwarza się z pasteryzowanych jaj i można je bezpiecznie spożywać. Jednak zawsze należy przeczytać etykietę, aby się upewnić.

Kobiety w ciąży powinny zawsze dokładnie gotować jajka lub używać pasteryzowanych jaj.

PODSUMOWANIE
Surowe jaja mogą być skażone Salmonellą , co może prowadzić do choroby i zwiększonego ryzyka przedwczesnego porodu lub urodzenia martwego dziecka. Zamiast tego można stosować jaja pasteryzowane.

Organy zwierzęce

Mięso z organów jest doskonałym źródłem wielu składników odżywczych . Należą do nich żelazo, witamina B12, witamina A i miedź – wszystko to jest dobre dla przyszłej matki i jej dziecka.

Jednak spożywanie zbyt dużej ilości witaminy A pochodzenia zwierzęcego (preformowanej witaminy A) nie jest zalecane podczas ciąży.

Może powodować toksyczność witaminy A, a także nieprawidłowo wysoki poziom miedzi co może prowadzić do wad wrodzonych i toksyczności wątroby.

Dlatego kobiety w ciąży nie powinny spożywać narządów więcej niż raz w tygodniu.

PODSUMOWANIE
Mięso organów jest doskonałym źródłem żelaza, witaminy B12, witaminy A i miedzi. Aby zapobiec toksyczności witaminy A i miedzi, zaleca się kobietom w ciąży ograniczenie spożycia narządów do nie więcej niż raz w tygodniu.

Kofeina

Kofeina jest najczęściej stosowaną substancją psychoaktywną na świecie, głównie w kawie, herbacie, napojach bezalkoholowych i kakao.

Zaleca się kobietom w ciąży ograniczenie spożycia kofeiny do mniej niż 200 mg dziennie lub około 2-3 filiżanek kawy.



Kofeina jest wchłaniana bardzo szybko i łatwo przechodzi do łożyska i płodu.

Ponieważ nienarodzone dzieci i ich łożyska nie mają głównego enzymu potrzebnego do metabolizowania kofeiny może wzrosnąć jej poziom u płodu.

Wykazano, że wysokie spożycie kofeiny podczas ciąży ogranicza wzrost płodu i zwiększa ryzyko niskiej masy dziecka przy porodzie.

Niska masa urodzeniowa – określona jako mniej niż 2,5 kg – wiąże się ze zwiększonym ryzykiem śmierci niemowląt i wyższym ryzykiem chorób przewlekłych w wieku dorosłym, takich jak cukrzyca typu 2 i choroba serca.

PODSUMOWANIE
Kobiety w ciąży powinny ograniczyć spożycie kofeiny do 200 mg dziennie, czyli około 2-3 filiżanek kawy. Wysokie spożycie kofeiny podczas ciąży może ograniczyć wzrost płodu i spowodować niską masę urodzeniową.

Surowe kiełki

Surowe kiełki, w tym kiełki lucerny, koniczyny, rzodkiewki i fasoli mung mogą być skażone Salmonellą.

Wilgotne środowisko wymagane przez nasiona do rozpoczęcia kiełkowania jest idealne dla tego rodzaju bakterii i prawie niemożliwe do ich usunięcia.

Z tego powodu kobietom w ciąży zaleca się unikanie surowych kiełków. Jednak kiełki są bezpieczne do spożycia po ich ugotowaniu.

PODSUMOWANIE
Surowe kiełki mogą być skażone bakteriami znajdującymi się wewnątrz nasion. Kobiety w ciąży powinny jeść tylko gotowane kiełki.

Nieumyte owoce i warzywa

Powierzchnia nieumytych lub nieobranych owoców i warzyw może być skażona kilkoma bakteriami i pasożytami.

Zanieczyszczenie może wystąpić w dowolnym momencie podczas produkcji, zbioru, przetwarzania, przechowywania, transportu lub sprzedaży detalicznej.

Bakterie mogą zaszkodzić zarówno matce, jak i jej nienarodzonemu dziecku. Jeden bardzo niebezpieczny pasożyt, który może znajdować się na owocach i warzywach nazywa się Toxoplasma .

Większość ludzi, u których występuje toksoplazmoza, nie ma żadnych objawów podczas, gdy inni mogą czuć się dotknięci grypą przez miesiąc lub dłużej.

Większość niemowląt zakażonych Toxoplasma, gdy jeszcze są w macicy nie ma żadnych objawów przy urodzeniu. Jednak objawy, takie jak ślepota lub niepełnosprawność intelektualna mogą rozwinąć się w późniejszym życiu.

Co więcej, niewielki procent zakażonych noworodków po porodzie ma poważne uszkodzenie oczu lub mózgu.

Podczas ciąży bardzo ważne jest zminimalizowanie ryzyka infekcji poprzez dokładne płukanie, obieranie lub gotowanie owoców i warzyw.

PODSUMOWANIE
Owoce i warzywa mogą być skażone szkodliwymi bakteriami, w tym toksoplazmą. Ważne jest, aby dokładnie opłukać, umyć lub ugotować wszystkie owoce i warzywa.

Niepasteryzowane sery lub mleko

Mleko i niepasteryzowany ser mogą zawierać szereg szkodliwych bakterii, w tym ListerięSalmonellęE. coli i Campylobacter.

To samo dotyczy niepasteryzowanego soku, który jest również podatny na skażenie bakteryjne.

Wszystkie te infekcje mogą mieć zagrażające życiu konsekwencje dla nienarodzonego dziecka.

Bakterie mogą występować naturalnie lub być spowodowane zanieczyszczeniem podczas wytwarzania lub przechowywania.

Pasteryzacja to najskuteczniejszy sposób na zabicie szkodliwych bakterii, bez zmiany wartości odżywczej produktów.

Aby zminimalizować ryzyko infekcji, zaleca się kobietom w ciąży spożycie tylko pasteryzowanego mleka, sera i soku owocowego.

PODSUMOWANIE
Kobiety w ciąży nie powinny spożywać niepasteryzowanego mleka, sera ani soku owocowego, ponieważ zwiększają ryzyko infekcji bakteryjnych.

Alkohol

Kobietom w ciąży zaleca się całkowite unikanie picia alkoholu, ponieważ zwiększa ryzyko poronienia i urodzenia martwego dziecka. Nawet niewielka ilość może negatywnie wpłynąć na rozwój mózgu dziecka.

Może również powodować zespół alkoholowy płodu, który wiąże się z deformacjami twarzy, wadami serca i upośledzeniem umysłowym.

Ponieważ żaden poziom alkoholu nie okazał się bezpieczny w czasie ciąży zaleca się unikanie go w całości.

PODSUMOWANIE
Kobiety w ciąży nie powinny pić alkoholu. Picie alkoholu może zwiększyć ryzyko poronienia, urodzenia martwego płodu i płodowego zespołu alkoholowego.

Przetworzona żywność

Ciąża to czas szybkiego wzrostu. W rezultacie kobiety w ciąży potrzebują zwiększonej ilości wielu niezbędnych składników odżywczych, w tym białka, kwasu foliowego i żelaza.

Jednak nawet jeśli w zasadzie jesz za dwie osoby, nie potrzebujesz dwa razy więcej kalorii – wystarczy 350-500 dodatkowych kalorii dziennie w drugim i trzecim trymestrze.

Optymalna dieta ciążowa powinna składać się głównie z pełnych pokarmów, z dużą ilością składników odżywczych, aby zaspokoić potrzeby matki i rosnącego dziecka.

Przetworzone śmieciowe jedzenie ma zwykle niską zawartość składników odżywczych i zawiera dużo kalorii, cukru i tłuszczów.

Co więcej dodany cukier wiązał się z dramatycznie zwiększonym ryzykiem rozwoju wielu chorób, w tym cukrzycy typu 2 i chorób serca .

Podczas gdy w czasie ciąży konieczne jest zwiększenie masy ciała, nadmierny przyrost masy ciała jest związany z wieloma powikłaniami i chorobami.

Obejmują one zwiększone ryzyko cukrzycy ciążowej, a także powikłania związane z ciążą lub porodem. Może również zwiększyć ryzyko wystąpienia nadwagi u dziecka.

Powoduje to długotrwałe problemy zdrowotne, ponieważ dzieci z nadwagą znacznie częściej stają się dorosłymi z nadwagą.

PODSUMOWANIE
Jedzenie przetworzonej żywności podczas ciąży może zwiększyć ryzyko nadwagi, cukrzycy ciążowej i powikłań. Może to mieć długoterminowy wpływ na zdrowie dziecka.

Czego nie jeść w ciąży podsumowanie

Właściwa higiena i przygotowanie pokarmu jest zawsze zalecane, szczególnie w czasie ciąży.

Jednak nie zawsze jest to łatwe, ponieważ niektóre produkty spożywcze mogą już zostać zanieczyszczone podczas ich zakupu.

Z tego powodu najlepiej unikać jedzenia zawartego na tej liście w jak największym stopniu. Twoje zdrowie i zdrowie nienarodzonego dziecka powinny być najważniejsze.

Zobacz także:

Aktualizacja: 7 września 2018