Strona główna Właściwości zdrowotne 10 najlepszych korzyści zdrowotnych brokułów

10 najlepszych korzyści zdrowotnych brokułów

Brokuły to smaczne warzywa kapustne, których popyt rośnie z roku na rok na całym świecie.

Wzrost konsumpcji może wynikać z tego, iż brokuły dobrze sprawdzają się w sałatkach,, curry i zupach.

Dodatkowo są sprzedawane jako świeży lub przetworzony produkt i są dostępne przez cały rok na rynku. Kwiaty i łodygi są jadalne, podczas gdy liście o gorzkim smaku są odrzucane.

Warzywa kapustne oferują szeroką gamę korzyści zdrowotnych, a brokuły nie są wyjątkiem.

Zawierają znaczną ilość składników odżywczych, w tym witaminy A i C, kwas foliowy, błonnik, wapń, potas i magnez, które są wyjątkowo dobre dla twojego zdrowia.

Są także bogate w siarkę i kilka silnych przeciwutleniaczy, dodatkowo to warzywo ma bardzo niską zawartość tłuszczów nasyconych i cholesterolu.

Oto 10 najlepszych zalet zdrowotnych brokułów.

1. Zapobiegają rakowi

Kilka badań dowiodło, że brokuły pomagają zapobiegać rakowi. Według naukowców z Instytutu Linus Paulinga na Oregon State University, związek „sulforafanowy” znajdujący się w brokułach pomaga zapobiegać rakowi poprzez złożony mechanizm epigenetyki.

Inne badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Johna Hopkinsa pokazuje, że brokuły mogą zapobiec rozwojowi nowotworów o 60 procent i zmniejszyć wielkość guzów o 75 procent.

Brokuły mogą w szczególności utrudniać rozwój raka piersi, macicy, szyjki macicy, prostaty i skóry.

Każdy powinien spożywać co najmniej jedną i pół szklanki brokułów dwa lub trzy razy w tygodniu. Mężczyźni powinni jeść cztery porcje tygodniowo, aby zmniejszyć ryzyko raka prostaty. Jedna porcja brokułów równa się dwóm różyczkom.

2. Regulują ciśnienie krwi

Naukowcy z OHSU School of Medicine odkryli, że brokuły pomagają regulować ciśnienie krwi. Sulforafan, organiczny związek siarki w brokułach, odgrywa kluczową rolę w poprawie metylacji DNA, która jest kluczowa dla normalnej funkcji komórkowej i właściwej ekspresji genów. To z kolei pomaga regulować poziom ciśnienia krwi.

Ponadto magnez, wapń i potas w brokułach pomagają regulować ciśnienie krwi.

Brokuły wraz z innymi kapustowatymi warzywami, takimi jak brukselka, kapusta, kalafior, chrzan i rukola muszą być włączone do diety, aby znormalizować poziomy ciśnienia krwi .

3. Utrzymują zdrowie serca

Naukowcy z National Heart and Lung Institute w Imperial College London udowodnili, że niektóre substancje chemiczne w brokułach wzmacniają naturalny mechanizm obronny, który chroni tętnice przed zatykaniem i atakami serca.

Zawierając duże ilości potasu, witaminy C i przeciwutleniaczy, brokuły poprawiają zdolność pompowania krwi do tętnic, zmniejszają uszkodzenia serca spowodowane niedoborem tlenu i zapewniają wyższy poziom zdrowych dla serca chemikaliów podczas deprywacji tlenu.

Niektóre dowody wskazują również, że regularne spożywanie brokułów może odwrócić szkody spowodowane przez cukrzycę w naczyniach krwionośnych serca.

4. Wspierają detoksykację (oczyszczanie)

Brokuły pomagają również organizmowi w procesie detoksykacji ze względu na obecność składników odżywczych takich jak glukorafanina, glukonasturina i glukobrasicyna.

Te fitoskładniki mają silny wpływ na cały proces detoksyfikacji, w tym aktywację, neutralizację i eliminację niepożądanych zanieczyszczeń. Ponadto izotiocyjaniany w brokułach pomagają kontrolować proces detoksykacji na poziomie genetycznym.

Eliminowanie toksyn i odpadów z organizmu jest dobre dla ogólnego stanu zdrowia. Pomoże to podnieść poziom energii, zwiększyć odporność, poprawić metabolizm, pobudzić krążenie i poprawić trawienie.

5. Zwiększają moc mózgu

Brokuły są doskonałym źródłem witaminy K, która zwiększa funkcje poznawcze i zwiększa siłę umysłową. Ma również kilka witamin z grupy B, które odgrywają kluczową rolę w poprawie wytrzymałości psychicznej i pamięci. Brokuły mogą również złagodzić skutki wyczerpania psychicznego i depresji.

Wysoka ilość choliny w brokułach jest ważna w rozwoju nowych komórek mózgowych, a także połączeń nerwowych, które są niezbędne dla funkcjonowania poznawczego i dobrej pamięci. Cholina może nawet zapobiegać wadom cewy nerwowej u noworodków.

Jedz jedną szklankę brokułów trzy razy w tygodniu może zmniejszyć szansę na cierpienie na demencję i Alzheimera na starość.

6. Pomoc w utracie wagi

Włączając do diety brokuły można szybciej schudnąć. Jest to niskotłuszczowe i niskokaloryczne warzywo, które pomaga szybko się zapełnić. Dodatkowo wysoka zawartość błonnika i wody zwiększa objętość posiłku bez dodawania pustych kalorii.

Zawiera również białko wraz z minerałami, takimi jak potas, magnez i mangan, które są niezbędne dla zdrowego układu odpornościowego i zdrowego ciała.

Szklanka gotowanych na parze brokułów jest uważana za zdrową przekąskę w każdej diecie odchudzającej.

7. Zatrzymują przedwczesne starzenie

Brokuły pomagają utrzymać młodość, ponieważ mogą znacznie spowolnić proces starzenia się . Przeciwutleniacz witamina C w brokułach zwalcza wolne rodniki i zapobiega przedwczesnemu oznakom starzenia, jak drobne zmarszczki i plamy skórne.

Dodatkowo zawierają beta-karoten oraz witaminy E i kompleks B, które nadają naturalny blask i utrzymują młodość skóry.

Brokuł działa również jako naturalny filtr przeciwsłoneczny, chroniący skórę przed szkodliwymi promieniami ultrafioletowymi.
Zjedz świeże brokuły, aby nadać swojej cerze piękny naturalny blask i opóźnić oznaki starzenia.

8. Zdrowie oczu

Unikalne połączenie składników odżywczych w brokułach sprawia, że ​​jest to wyjątkowo korzystne dla Twoich oczu. Dwa karotenoidy, a mianowicie luteina i zeaksantyna, znajdujące się w znaczących stężeniach w brokułach są ważne dla zdrowych oczu.

Dodatkowo brokuły są dobrym źródłem witaminy A, która odgrywa kluczową rolę w tworzeniu siatkówki, cząsteczki absorbującej światło, potrzebnej do widzenia w słabym świetle i w kolorze.

Regularne spożywanie brokułów poprawi wzrok i zmniejszy ryzyko problemów z oczami, takich jak zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma.

9. Zdrowe kości

Każda porcja brokułów poprawia twoje zdrowie kości. Będąc bogatymi w wapń i witaminę K, brokuły promują zdrowie kości i pomagają zapobiegać osteoporozie.

Również dieta bogata w witaminę K wiąże się z niższym ryzykiem złamań. Plus brokuły są bogate w błonnik i mają mało kalorii i mogą pomóc w zarządzaniu wagą, co jest ważne dla zdrowia kości.

Dlatego regularnie spożywaj brokuły, aby zapobiec niedoborowi wapnia i jego skutkom.

10. Zdrowie włosów

Jeśli chcesz mieć zdrowe i mocne włosy, dodaj do diety więcej brokułów. Brokuły mają odżywcze dla włosów witaminy, takie jak C, A i B6, dzięki którym włosy stają się mocne i gładkie.

Witaminy te stymulują produkcję sebum, oleistej substancji wydzielanej przez mieszki włosowe. Sebum działa jak naturalny nawilżacz i odżywka dla skóry głowy i włosów, co z kolei zapobiega wysuszeniu i kędzierzawym włosom.

Ponadto wapń w brokułach wzmacnia mieszki włosowe i może zmniejszyć wypadanie włosów i ich przerzedzenie.

Dla dobrego wzrostu włosów i zdrowia jedz surowe brokuły trzy lub cztery razy w tygodniu.


loading...
loading...

WYBRANE DLA CIEBIE

POPULARNE ARTYKUŁY