Strona główna Właściwości zdrowotne 10 najlepszych korzyści zdrowotnych buraków

10 najlepszych korzyści zdrowotnych buraków

Buraki wydają się być jednym z najczęściej pomijanych warzyw, być może ze względu na ich nieprzyjemny wygląd. Ale ważne jest, aby w diecie uwzględnić to bardzo pożywne warzywo.

Burak ma niską zawartość tłuszczu, jest bogaty w witaminy i minerały oraz silne przeciwutleniacze. Zawiera potas, magnez, żelazo, witaminy A, B6 i C, kwas foliowy, cynk, węglowodany, białko i błonnik rozpuszczalny.

Zarówno liście jak i korzeń buraka mogą zostać zjedzone. Korzeń można spożywać na surowo w sałatce lub gotować bez obierania skóry, aby zachować wszystkie zawarte w niej składniki odżywcze.

Możesz spróbować pieczonych buraków lub świeżo wyekstrahowanego soku z buraków zmieszanego z innymi sokami warzywnymi. Ponadto warzywa te mogą być gotowane i spożywane w taki sam sposób jak szpinak.

Oto 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych buraków.

1. Poprawia funkcję mózgu

Burak ma zdumiewająco pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, ponieważ pomaga zwiększyć przepływ krwi do mózgu. To z kolei pomaga w walce z demencją związaną z wiekiem.

Naukowcy z Translational Science Center w Wake Forest University stwierdzili, że wysokie stężenie azotanów u buraków odgrywa kluczową rolę w zwalczaniu progresji demencji i poprawie funkcji mózgu.

Azotany są przekształcane w azotyny przez bakterie w jamie ustnej, które pomagają otworzyć naczynia krwionośne w ciele, zwiększając przepływ krwi i tlen w całym organizmie, w tym w mózgu.

Ponadto są bogate w przeciwutleniacze, które są bardzo korzystne w zwalczaniu chorób takich jak choroba Alzheimera.

Po 40 roku życia należy regularnie pić pół szklanki soku z buraków zmieszanych z zielonymi sokami warzywnymi, aby cieszyć się silną pamięcią.

2. Zapobiega rakowi

Unikalna kombinacja cząsteczek przeciwutleniających i przeciwzapalnych w burakach pomaga zmniejszyć ryzyko wielu nowotworów, takich jak rak jelita grubego, płuc, żołądka, nerwów, piersi, prostaty i jąder.

Według badań przeprowadzonych w 2011 roku na Uniwersytecie Howarda w Waszyngtonie, betacyanin obecny w burakach pomógł spowolnić wzrost nowotworów o 12,5 procent u osób cierpiących na raka prostaty i piersi.


Aby pokonać raka regularnie spożywaj buraki w formie sałatki lub soku.

3. Zarządza ciśnieniem krwi

Osoby z wysokim ciśnieniem krwi mogą znacznie skorzystać na regularnym spożywaniu buraków z powodu wysokiej zawartości azotanów. Ciało przekształca azotany w azotyny i gaz zwany tlenkiem azotu. Oba te składniki pomagają poszerzyć tętnice i obniżyć ciśnienie krwi.

Według badań finansowanych przez British Heart Foundation i opublikowanych online w czasopiśmie Hypertension American Heart Association, ciśnienie krwi zostało obniżone w ciągu 24 godzin wśród zdrowych uczestników, którzy brali kapsułki azotanowe, a także tych, którzy pili sok z buraków.

Wraz z obniżaniem wysokiego ciśnienia krwi , burak ćwikłowy zmniejsza również ryzyko udaru, zawału serca i innych problemów sercowo-naczyniowych. Tak więc codziennie spożywaj buraki, aby utrzymać zdrowie serca i kontrolować ciśnienie krwi.

4. Poprawia wytrzymałość

Badanie przeprowadzone w 2011 roku na Uniwersytecie St Louis wykazało, że jedzenie gotowanych buraków lub picie soku z buraków przed wysiłkiem fizycznym może poprawić twój poziom wydajności.

Tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne, co z kolei poprawia dostarczanie tlenu w organizmie i zwiększa wydajność. Ponadto będziesz mieć więcej wytrzymałości i będziesz mniej zmęczony.

Następnym razem, gdy potrzebujesz dodatkowej wytrzymałości możesz po prostu wypić trochę soku z buraków.

5. Zmniejsza poziom złego cholesterolu

Buraki odgrywają również rolę w obniżaniu poziomu lipoprotein o małej gęstości (LDL), złego cholesterolu. Ze względu na obecność karotenoidów i flawonoidów, burak pomaga obniżyć, a nawet może zapobiegać powstawaniu złego cholesterolu.

Badanie opublikowane w Farmacii w 2011 r. wykazało, że burak ćwikłowy może obniżyć całkowity poziom cholesterolu i trójglicerydów , jednocześnie zwiększając poziom lipoprotein o dużej gęstości (HDL) lub dobrego cholesterolu. Badanie sugeruje, że odpowiedzialne za nie są korzystne chemikalia roślinne w burakach. Dodatkowo, rozpuszczalny błonnik w burakach pomaga zmniejszyć i wyeliminować zły cholesterol.

Dodawanie buraków do regularnej diety to prosty i łatwy sposób na zarządzanie poziomem cholesterolu.

6. Wspiera zdrowie kości

Burak zawiera krzemionkę, która pomaga organizmowi właściwie wykorzystać wapń. Wapń jest kluczowym składnikiem odżywczym zdrowych i mocnych kości.

Buraki są również bogate w inne zdrowe od kości składniki odżywcze, takie jak kwas foliowy, witaminę C, mangan, magnez i miedź. Wszystkie te składniki odżywcze odgrywają kluczową rolę w budowaniu i wzmacnianiu kości.

Jedząc pół buraka dziennie w formie sałatki pomoże trzymać się z dala od takich chorób jak osteoporoza i łamliwa choroba kości.

7. Leczy niedokrwistość

Ponieważ burak jest bogaty w żelazo może pomóc w zapobieganiu i leczeniu anemii i niskiej hemoglobiny we krwi. Żelazo pomaga w rewitalizacji czerwonych krwinek co z kolei pomoże poprawić transport tlenu i składników odżywczych do różnych obszarów ciała. Miedź w burakach pomaga również lepiej wchłaniać żelazo.

Picie soku z buraków codziennie pomaga regenerować i reaktywować czerwone krwinki, a tym samym pomaga w leczeniu anemii.

8. Pomoc w detoksykacji

Sok z buraków jest bardzo skuteczny w usuwaniu toksyn z twojej wątroby. Wynika to głównie z obecności metioniny i betainy glicyny w burakach. Oba te pigmenty stymulują komórki wątroby, a także wspomagają detoksyfikację .

Sok z buraków chroni także wątrobę przed złogami tłuszczu spowodowanymi niedoborem białka i nadużywaniem alkoholu. Ponadto, sok z buraków jest bogaty w cholinę, która pomaga zwalczać dolegliwości związane z żółcią lub wątrobą.

Ilekroć czujesz potrzebę detoksykacji, świeżo wyekstrahowany sok z buraków jest tym, czego potrzebujesz.

9. Zapobiega wadom wrodzonym

Burak jest świetny dla kobiet w ciąży ze względu na wysoką zawartość kwasu foliowego. Kwas foliowy jest niezbędnym składnikiem prawidłowego tworzenia się rdzenia kręgowego nienarodzonego dziecka, pomagając w ten sposób chronić przed chorobami takimi jak rozszczep kręgosłupa.

Dodatkowo żelazo w burakach zapewnia dobrą produkcję krwi dla dziecka i więcej energii dla przyszłych matek.

Pół szklanki gotowanych buraków codziennie jest koniecznością dla kobiet w ciąży.

10. Zmniejsza problemy ze skórą

Buraki są również dobre dla twojej skóry. Jego właściwości przeciwzapalne pomogą w zapobieganiu i leczeniu stanów zapalnych skóry, takich jak trądzik i czyraki.

Burak pomaga również oczyścić twoją krew, co z kolei nadaje zdrowy blask skórze. Ponadto wspomaga usuwanie martwych komórek naskórka i regenerację nowych.

Dodatkowo właściwości przeciwutleniające buraków chronią skórę przed przedwczesnym oznakami starzenia, neutralizując działanie wolnych rodników.

Aby zachować piękno i zdrową skórę pij regularnie sok z buraków.

Udostępnij ten artykuł znajomym

POPULARNE ARTYKUŁY


loading...
loading...

POPULARNE ARTYKUŁY