Dynia zyskała ogromną popularność w Stanach Zjednoczonych, szczególnie ze względu na ciasto z dyni i jest wykorzystywana do celów rzeźbiarskich w czasie Halloween. Jej kształt zmienia się od podłużnego do spłaszczonego, a skóra jest gruba, gładka i lekko żebrowana. Kolor wewnętrznego miąższu waha się od bladego do ciemnozielonego i pomarańczowego do czerwonego. Jadalne nasiona są obecne w rdzeniu dyni.

dynia

Dynia generalnie waży około 4 do 8 kg, podczas gdy największe gatunki dyni mogą ważyć do 34 kg. Po ugotowaniu dynia ma łagodny, słodki smak. Ciekawostką na temat dyń jest to, że są to rośliny jednopienne, co oznacza, że ​​mają one zarówno męskie, jak i żeńskie kwiaty na tej samej roślinie.

Korzyści dla skóry:



Korzyści z dyni można wykorzystać dla wszystkich rodzajów skóry, szczególnie dla skóry wrażliwej.

1. Skóra tłusta

Jeśli masz tłustą skórę możesz wypróbować maseczkę do twarzy mieszając 1 łyżkę puree z dyni z 1 łyżeczką octu jabłkowego. Nanieść na wilgotną twarz i pozostawić do wyschnięcia lub do 30 minut. Spłucz letnią wodą, a następnie spłucz zimną wodą. Następnie można zastosować odpowiedni krem ​​nawilżający przeznaczony dla tego rodzaju skóry.

2. Sucha skóra

W przypadku suchej skóry zmieszaj 2 łyżeczki puree z dyni z ½ łyżeczką miodu, ¼ łyżeczki mleka i ¼ łyżeczki gęstej śmietany. Zastosuj to równomiernie na twarzy unikając obszaru oczu, odczekaj 10-15 minut. Ta maska ​​złuszcza, odżywia i pielęgnuje skórę. Spłucz ciepłą wodą i nałóż krem ​​nawilżający przeznaczony do tego rodzaju skóry.

3. Korzyści przeciw starzeniu się skóry

Dynia jest dobrym źródłem witaminy C, która jest silnym przeciwutleniaczem i zawiera również beta-karoten, który pomaga odwrócić uszkodzenia UV i poprawić strukturę skóry. Pomaga promować produkcję kolagenu, poprawiając w ten sposób koloryt i elastyczność skóry. Chroni skórę przed radykalnymi uszkodzeniami, które są przyczyną powstawania zmarszczek, a nawet raka skóry.

4. Ciemne plamy

Aby zlikwidować ciemne plamy  przygotuj maseczkę mieszając 1 łyżkę puree z dyni, 1 łyżeczkę miodu, 1 łyżeczkę soku z cytryny i 1 łyżeczkę witaminy E. Nałóż tę mieszankę na wilgotną twarz na 30 minut, a następnie spłucz letnią wodą.

5. Maska do ciała

Możesz przygotować odświeżającą maskę do ciała, mieszając pół szklanki gotowanego lub konserwowanego puree z dyni z ½ szklanki oleju kokosowego i ½ łyżeczki mielonego cynamonu. Nakładaj to na całe ciało, delikatnie masując. Pozostaw tę maskę na około 10 minut. Spłucz ciepłą wodą i osusz. To odświeży i zrelaksuje skórę.

6. Leczenie trądziku

Dynia jest dobrym źródłem witamin z grupy B, takich jak niacyna, ryboflawina, B6 i kwas foliowy. Niacyna poprawia krążenie, a zatem jest korzystna w leczeniu trądziku. A kwas foliowy pomaga zwiększyć krążenie, co poprawia odnowę komórek.

Korzyści dla włosów:

Poza korzyściami płynącymi z pielęgnacji skóry, dynia oferuje szereg korzyści dla twoich włosów, dzięki jej bogatej wartości odżywczej. Jak wszyscy wiemy, mieszki włosowe wymagają odpowiedniego zaopatrzenia w składniki odżywcze dla ich optymalnego wzrostu i zdrowia. Dynia jest korzystna dla twoich włosów w następujący sposób.

7. Wspomaga wzrost włosów

Dynia jest bogatym źródłem minerałów, w tym potasu i cynku. Potas pomaga utrzymać zdrowe włosy i poprawia odrost. Cynk pomaga utrzymać kolagen, a tym samym odgrywa ważną rolę w promowaniu zdrowych włosów. Zawiera również kwas foliowy, ważną witaminę B, która stymuluje wzrost włosów poprzez poprawę krążenia krwi.

8. Odżywka do włosów suchych

Jeśli masz suche włosy możesz przygotować prostą odżywkę do włosów. Wszystko, co musisz zrobić to wymieszać 2 szklanki posiekanej i ugotowanej dyni z 1 łyżką oleju kokosowego, 1 łyżką miodu i 1 łyżką jogurtu. Przygotuj puree z dyni i jogurtu, następnie dodaj olej kokosowy i miód, aby uzyskać gładką mieszankę. Nałóż na wilgotne, umyte włosy, załóż czepek i pozostaw na 15 minut. Spłucz dokładnie.

Korzyści zdrowotne:

To jaskrawo kolorowe, „wesoło wyglądające” warzywo jest bogate w wiele składników odżywczych, co czyni ja bardzo cennym warzywem z punktu widzenia zdrowia. Jest dobrym źródłem witaminy A, witaminy C, witaminy E, flawonoidów i przeciwutleniaczy takich jak ksantyna, karoten. Jest również dobrym źródłem witamin z grupy B, takich jak kwas foliowy, niacyna, pirydoksyna, kwas pantotenowy i tiamina. Pod względem mineralnym jest bogata w żelazo, miedź, potas, wapń i fosfor.

9. Dynia jest niskokaloryczna

Dynia jest warzywem bardzo niskokalorycznym. 100 gramów dyni dostarcza tylko 26 kalorii. Większość dietetyków zaleca stosowanie dyni w programach redukcji masy ciała.

10. Bogate źródło beta-karotenu



Charakterystyczny jasny pomarańczowy kolor dyni wskazuje, że jest bogatym źródłem beta-karotenu. Ludzie, którzy spożywają dietę bogatą w beta-karoten, rzadziej zachorują na raka. Beta-kryptoksantyna i karotenoidy w dyni zmniejszają ryzyko zachorowania na raka płuc u palaczy.

11. Zmniejsza ataki astmy

Przeciwutleniające właściwości dyni chronią układ oddechowy przed infekcjami, zmniejszając ataki astmy.

12. Bogate źródło potasu

Potas jest ważnym minerałem wymaganym do prawidłowego funkcjonowania serca i mięśni. Jedna porcja dyni dostarcza około 550 g potasu, co czyni ją jednym z najwyższych źródeł potasu. Możesz dodać dynię do posiłku po treningu, aby zwiększyć dodatkową dawkę potasu.

13. Zmniejsza ryzyko chorób serca

Dynia pomaga pozbyć się gromadzenia się osadów tętniczych, zmniejszając tym samym ryzyko chorób serca i udarów. Duża ilość przeciwutleniaczy w dyni zapobiega również miażdżycy (stwardnienie tętnic). Minimalizuje ryzyko wysokiego ciśnienia krwi. Dynia ma również dużą ilość fitosterolu, który jest bardzo podobny do ludzkiego cholesterolu. Normalizuje poziom cholesterolu.

14. Wzmacnia układ odpornościowy

Dynia dostarcza wystarczającej ilości magnezu do utrzymania funkcji mięśni i wzmocnienia układu odpornościowego. Wzmacnia układ odpornościowy poprzez zwiększenie produkcji białych krwinek w organizmie. To buduje odporność na różnego rodzaju infekcje, takie jak przeziębienie, grypa i gorączka.

15. Zapobiega wrzodom trawiennym

Dynia jest niesamowitym detoksykującym jedzeniem. Jest to środek moczopędny, który jest użyteczny do wypłukiwania toksyn i odpadów z organizmu. Właściwości lecznicze dyni uspokajają przewód żołądkowo-jelitowy, aby zapobiec wrzodom trawiennym.

16. Bogate źródło błonnika

Dynia jest bogatym źródłem błonnika. 1 szklanka gotowanej dyni zawiera 3 gramy błonnika, około 11 procent zalecanego dziennego spożycia błonnika. Pomaga to w trawieniu i zapobiega zaparciom.

17. Zmniejsza stres i depresję

Brak tryptofanu w ciele często prowadzi do depresji. Dynia jest bogata w L-tryptofan, aminokwas, który zmniejsza depresję i stres. Właściwości uspokajające dyni są bardzo skuteczne w leczeniu bezsenności.

18. Bogate źródło witaminy A

Dynia jest doskonałym źródłem witaminy A. Ten składnik odżywczy jest niezbędny, aby utrzymać zdrowe oczy i utrzymać dobry wzrok. Zea-ksantyna w dyni ma działanie filtrujące promieniowanie UV w siatkówce oczu. Chroni to przed związanymi z wiekiem chorobami plamki u osób starszych.

19. Zapobiega chorobom zapalnym

Regularne spożywanie dyni zmniejsza również ryzyko wystąpienia chorób zapalnych, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów.

20. Chroni przed rakiem prostaty

Wysoka zawartość karotenoidów i cynku w dyni chroni przed rakiem prostaty. Zapobiega powiększeniu się prostaty i nadmiernej stymulacji męskich hormonów, które powodują problemy z prostatą.

21. Bogate źródło witaminy K



Dynia jest jednym z najlepszych źródeł witaminy K. Zawiera około 40% dziennej zalecanej dawki. Witamina K jest bardzo korzystna dla zdrowia kości i serca. Witamina C w dyni jest potrzebna do prawidłowego wzrostu i naprawy tkanek w ciele. Jedna porcja dostarcza 20% dziennej zalecanej dawki.

Jak wybrać i przechowywać dynie?

Wybór:  dynie są dostępne w różnych kształtach, rozmiarach i kolorach. Najmniejsze z delikatnym miąższem są najbardziej odpowiednie do konsumpcji. Pierwszym krokiem jest sprawdzenie trzonu dyni. Ściśnij trzpień, aby upewnić się, że jest solidnie zamocowany. Miękka łodyga wskazuje, że dynia nie jest świeża.

Jeśli chodzi o kolor, powinien być jednolity. Płatki zieleni wskazują, że dynia nie była dojrzała po zerwaniu i prawdopodobnie już nie dojrzeje. Kształt dyni zależy od osobistych preferencji.

Wybierz dynie bez plam, siniaków i wgnieceń, ponieważ mogą spowodować szybkie gnicie. Przyjrzyj się uważnie dolnej części dyni pod kątem pleśni i dziur. Dynie powinny być małe i ciężkie jak na swój rozmiar, ponieważ mają delikatny i bardziej aromatyczny miąższ.

  • Przechowywanie:  Dynie powinny być przechowywane w chłodnym, ciemnym, suchym i dobrze wentylowanym miejscu, najlepiej w komórkach. Dynie mogą być przechowywane do miesiąca. Gotowaną dynię można przechowywać do 16 miesięcy w postaci zamrożonej lub w słoikach.
Zobacz także:

Aktualizacja: 30 sierpnia 2018