Strona główna Właściwości zdrowotne Top 10 korzyści zdrowotnych z nasion dyni

Top 10 korzyści zdrowotnych z nasion dyni

Wiele osób łączy dynie z Halloween, często ignorując całoroczne korzyści z tego zdrowego jedzenia, zwłaszcza z nasion, zwanych również pepitas.

Dzięki niezwykłemu asortymentowi składników odżywczych poprawiających zdrowie, pestki dyni szybko stają się popularną przekąską wśród osób dbających o zdrowie.

Nasiona dyni zawierają dużo manganu, magnezu, fosforu, miedzi, cynku, żelaza, tryptofanu i białka. Są dobrym źródłem witamin E, K, C i wielu witamin z grupy B.

Są również bogate w dobrej jakości białka i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Nasiona dyni są łatwo dostępne przez cały rok. Są doskonałą i szybką przekąską, którą można mieć pod ręką, czy jesteś w domu, w biurze czy na wakacjach.

Nasiona mają słodki, kremowy, orzechowy smak i smakują w deserach, a także w pikantnych potrawy. Możesz dodać nasiona do smażonych warzyw, posypać nimi sałatki i  dodać do koktajli.

Oto 10 najważniejszych zalet zdrowotnych nasion dyni.

1. Obniżają poziom złego cholesterolu

Regularne spożywanie nasion dyni może pomóc obniżyć poziom lipoprotein o niskiej gęstości (LDL lub „zły” cholesterol) w organizmie.

W badaniu z 2012 roku opublikowanym w African Journal of Traditional, Complementary and Alternative Medicines, naukowcy odkryli, że szczury zaindukowane miażdżycą i karmione nasionami dyni wykazały znaczny wzrost ochronnych lipoprotein o dużej gęstości (HDL lub „dobry” cholesterol), jak również obniżenie poziomu cholesterolu LDL.

Fitosterole w pestkach dyni pomagają obniżyć poziom LDL, co z kolei zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi i miażdżycy.

Co więcej nasiona te są bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak kwas oleinowy, które pomagają obniżyć poziom LDL i zwiększyć HDL we krwi.

Zjedz od 2 do 4 łyżek suszonych prażonych pestek dyni codziennie, aby obniżyć poziom LDL. Pamiętaj, aby jeść nasiona bez dodawania dodatkowej soli.

2. Kontrolują poziom cukru we krwi

Według badań z 2010 r. Opublikowanych w Journal of Diabetes i jego Complications, nasiona dyni mogą mieć pozytywny wpływ na cukrzycę.

Badanie to sugeruje, że nasiona dyni pomagają poprawić regulację insuliny i zapobiegają powikłaniom cukrzycowym poprzez zmniejszenie stresu oksydacyjnego.

Ponadto związki fitochemiczne zawarte w oleju z pestek dyni pomagają zapobiegać nefropatii cukrzycowej (cukrzycowej chorobie nerek).

Osoby z cukrzycą mogą uważać nasiona dyni za zdrową przekąskę. Jedz 2 łyżki prażonych pestek dyni dziennie.

3. Walczą z niepokojem

Badanie z 2007 r. opublikowane w Canadian Journal of Physiology and Pharmacology wykazało, że tryptofan, aminokwas występujący w pestkach dyni pomaga złagodzić niepokój.

Mózg wykorzystuje tryptofan do wytwarzania serotoniny, neuroprzekaźnika, który sprawia, że ​​czujesz się szczęśliwy i spokojny. Kiedy organizm ma mniej tryptofanu może prowadzić do niepokoju, depresji i innych zaburzeń nastroju.

Ponadto witaminy z grupy B i kwasy tłuszczowe omega-3 w pestkach dyni wspomagają pracę układu nerwowego, zmniejszają niepokój i uspokajają układ nerwowy.

Kiedy po długim dniu poczujesz się zraniony lub zestresowany, zjedz prażone pestki dyni, aby pomóc ci się uspokoić.

4. Łagodzą zapalenie stawów

Nasiona dyni i ich olej wykazują działanie przeciwzapalne, a zatem są bardzo pomocne w leczeniu zapalenia stawów, szczególnie choroby zwyrodnieniowej stawów i reumatoidalnego zapalenia stawów. Ich właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe mogą złagodzić ból i stany zapalne stawów.

W badaniu z 1995 roku opublikowanym w czasopiśmie Pharmacology Research stwierdzono, że olej z pestek dyni jest równie skuteczny jak indometacyna przeciwzapalna w leczeniu zapalenia stawów u szczurów wywołanych zapaleniem stawów, ale bez efektów ubocznych.

Aby zmniejszyć stan zapalny związany z zapaleniem stawów masuj dotknięty obszar olejem z pestek dyni dwa razy dziennie przez 10 minut.

5. Poprawiają zdrowie pęcherza

Nasiona dyni wspomagają funkcję pęcherza i objawy walki związane z nadreaktywnym pęcherzem. Mogą również pomóc w leczeniu rozszerzonej prostaty, zwanej łagodnym rozrostem gruczołu krokowego (BPH). Związki znane jako fitosterole znajdujące się w pestkach dyni pomagają zmniejszyć powiększoną prostatę.

Co więcej wysoka zawartość cynku wspomaga zdrowie prostaty, poprawia przepływ moczu i zmniejsza częstotliwość nocnego oddawania moczu.

W przypadku leczenia BPH należy codziennie spożywać garść prażonych pestek dyni.

6. Chronią kości

Nasiona dyni są bogatym źródłem magnezu, niezbędnym do poprawy stanu kości i zapobiegania osteoporozie.

Badanie z 2005 roku opublikowane w Journal of the American Geriatrics Society wykazało silny związek między wysokim spożyciem magnezu, a wyższą gęstością mineralną kości.

Ponadto nasiona dyni są bogate w fosfor i cynk, które są naturalnymi ochraniaczami przed osteoporozą. Te minerały również zmniejszają ryzyko złamań kości.

Spożywanie ¼ szklanki nasion dyni dziennie może zmniejszyć objawy osłabienia kości i osteoporozy.

7. Poprawiają zdrowie serca

Nasiona dyni zawierają magnez, który pomaga w wielu ważnych funkcjach serca, w tym w pompowaniu krwi i rozluźnieniu naczyń krwionośnych.

Co więcej ten minerał pomaga kontrolować wysokie ciśnienie krwi i odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu nagłemu zatrzymaniu krążenia, atakom serca i udarom.

Wysoki poziom miedzi w pestkach dyni pomaga zwiększyć liczbę czerwonych krwinek w ciele i poprawia przepływ utlenowanej krwi przez naczynia.

To z kolei poprawia pracę serca. Ponadto zdrowe tłuszcze, przeciwutleniacze i błonnik w nasionach dyni są dobre dla zdrowia serca.

Włącz do diety nasiona dyni, aby zmniejszyć ryzyko chorób serca i udarów.

8. Zapobiegają robakom jelitowym

Nasiona dyni mają właściwości przeciwpasożytnicze, które pomagają wyeliminować tasiemce, owsiki i inne niebezpieczne pasożyty w jelitach. Dokładny mechanizm, dzięki któremu nasiona dyni to robią, jest niejasny. Jednak wynik jest zdecydowanie pozytywny.

Uważa się, że nasiona faktycznie nie zabijają robaków, lecz paraliżują je, uniemożliwiając im trzymanie się jelitowych ścian podczas ruchu jelit.

Żuj nasiona dyni na pusty żołądek codziennie przez kilka tygodni, aby pozbyć się robaków jelitowych. Upewnij się, że pijesz dużo wody, aby pomóc usunąć robaki.

9. Regulują sen

Nasiona dyni zawierają dużą ilość tryptofanu, aminokwasu, który organizm przekształca w serotoninę, a następnie w melatoninę.

Zarówno serotonina, jak i melatonina pomagają w spokojnym śnie. Ponadto cynk w nasionach dyni pomaga mózgowi w przekształcaniu tryptofanu w serotoninę.

Aby wypocząć wymieszaj 1 łyżkę proszku z pestek dyni w szklance ciepłego mleka i wypij co najmniej 1 godzinę przed snem.

10. Wzmacniają układ odpornościowy

Bogate w cynk pestki dyni pomagają wzmocnić układ odpornościowy. Co więcej niedobór cynku jest związany ze zwiększoną podatnością na przeziębienia i flus, przewlekłe zmęczenie, osłabienie, trądzik i wiele innych problemów zdrowotnych.

Ponadto nasiona dyni zawierają szeroką gamę przeciwutleniaczy niezbędnych dla zdrowego, wolnego od choroby ciała. Nasiona te zawierają także selen, który pomaga zapobiegać uszkodzeniom wywołanym przez wolne rodniki i sprzyja szybkiemu odzyskiwaniu równowagi.

Zacznij dzień od zdrowego koktajlu z pestkami dyni, aby utrzymać silny układ odpornościowy, poprawić metabolizm i zwiększyć poziom energii.

Uwaga:

  • Nasiona dyni są bogate w kalorie, jedz je z umiarem, aby zapobiec przyrostowi masy ciała. Wystarczy garść nasion dyni dziennie.
  • Aby zachować zdrowe składniki odżywcze obecne w nasionach, jemy je na surowo.
  • Najlepiej jest kupić organiczne surowe nasiona dyni lub proszek z pestek dyni.

loading...
loading...

WYBRANE DLA CIEBIE

POPULARNE ARTYKUŁY