Co to jest witamina B12?

Witamina B12

Witamina B12 jest niezbędna do produkcji czerwonych krwinek i procesów umysłowych. Witamina B12 jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, podobnie jak wszystkie inne witaminy z grupy B.

Oznacza to, że może rozpuścić się w wodzie i przepłynąć przez krwioobieg. Ludzkie ciało może przechowywać witaminę B12 nawet przez cztery lata . Nadmiar lub niepożądana witamina B12 jest wydalana z moczem. Witamina B12 to największa i najbardziej strukturalnie skomplikowana witamina. Występuje naturalnie w produktach mięsnych.

Gdzie występuje witamina b12

Witaminę B12 można znaleźć naturalnie w produktach pochodzenia zwierzęcego, takich jak ryby, mięso, jaja i produkty mleczne. Zazwyczaj nie występuje w pokarmach roślinnych.

Dobre źródła witaminy B12 w diecie to:

  • wołowina
  • wieprzowina
  • szynka
  • drób
  • ryby, zwłaszcza plamiak i tuńczyk
  • produkty mleczne, takie jak mleko, ser i jogurt
  • niektóre odżywcze produkty drożdżowe
  • jajka

Niektóre rodzaje mleka sojowego i płatków śniadaniowych są wzbogacone witaminą B12.

Witamina b12 korzyści

Witamina B12 ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Jest także zaangażowana w tworzenie czerwonych krwinek i pomaga w tworzeniu i regulacji DNA.

Metabolizm każdej komórki w organizmie zależy od witaminy B12, ponieważ bierze udział w syntezie kwasów tłuszczowych i produkcji energii. Witamina B12 umożliwia uwalnianie energii, pomagając ludzkiemu organizmowi wchłonąć kwas foliowy.

Ciało ludzkie produkuje miliony czerwonych krwinek co minutę. Komórki te nie mogą się prawidłowo rozmnażać bez witaminy B12. Wytwarzanie czerwonych krwinek zmniejsza się, jeśli poziomy witaminy B12 są zbyt niskie. Niedokrwistość może wystąpić jeśli liczba czerwonych krwinek spadnie.

Wymagania dotyczące spożycia

Zaleca się, aby nastolatkowie i osoby w wieku powyżej 14 lat spożywały 2,4 mikrograma (mcg) witaminy B12 dziennie. Kobiety w ciąży powinny spożywać 2,6 mcg, a kobiety karmiące 2,8 mcg.

Nadmierne spożycie witaminy B12 nie wykazało toksycznych lub szkodliwych właściwości. Jednak ludzie zawsze powinni porozmawiać z lekarzem przed rozpoczęciem przyjmowania suplementów.

Niektóre leki mogą wchodzić w interakcje z witaminą B12 zwłaszcza te często stosowane w chorobie wrzodowej. Wszystkie te leki mogą zakłócać wchłanianie witaminy B12. Antybiotyk chloramfenikol lub chloromycetyna może również wpływać na wytwarzanie krwinek czerwonych u osób przyjmujących suplementy.

Witamina b12 niedobór

Witamina B12

Niedobór witaminy B12 może spowodować nieodwracalne i potencjalnie poważne uszkodzenie, szczególnie układu nerwowego i mózgu.

Witamina B12 jest ważna dla funkcjonowania mózgu, a objawy neurologiczne pojawiają się, gdy organizm nie ma wystarczającej jej ilości.

Nawet nieznacznie niższe niż normalne poziomy witaminy B12 mogą wywoływać objawy niedoboru, takie jak depresja, dezorientacja, problemy z pamięcią i zmęczenie. Jednak same te objawy nie są wystarczająco specyficzne, aby zdiagnozować niedobór witaminy B12. Inne objawy niedoboru witaminy B12 obejmują zaparcia, utratę apetytu i utratę wagi.

Gdy objawy nasilają się, mogą obejmować zmiany neurologiczne, takie jak drętwienie i mrowienie w dłoniach i stopach. Niektóre osoby mogą mieć trudności z utrzymaniem równowagi.

Niemowlęta, które nie mają witaminy B12 mogą wykazywać nietypowe ruchy, takie jak drżenie twarzy, a także problemy z odruchami, trudnościami z karmieniem, podrażnieniami i ewentualnymi problemami wzrostu, jeśli niedobór jest nieleczony.

Niedobór witaminy B12 niesie ze sobą poważne ryzyko trwałego uszkodzenia nerwów i mózgu. U niektórych osób z niedoborem witaminy B12 istnieje większe ryzyko rozwoju psychozy, manii i demencji.

Niedobór witaminy B12 może również prowadzić do niedokrwistości. Najczęstszymi objawami niedokrwistości są: zmęczenie, duszność i nieregularne bicie serca. Osoby z niedokrwistością mogą również doświadczać:

  • utrata masy ciała
  • blada lub żółknąca skóra
  • biegunka
  • problemy menstruacyjne

Kto jest zagrożony niedoborem?

Weganie borykają się z ryzykiem niedoboru witaminy B12, ponieważ ich dieta wyklucza produkty żywnościowe pochodzenia zwierzęcego. Ciąża i laktacja mogą pogarszać niedobór tej witaminy. Żywność pochodzenia roślinnego nie ma wystarczającej ilości kobalaminy, aby zagwarantować długotrwały stan zdrowia.

U osób z niedokrwistością złośliwą może brakować witaminy B12. Niedokrwistość złośliwa jest chorobą autoimmunologiczną, która atakuje krew. Pacjenci z tym zaburzeniem nie mają wystarczającego wewnętrznego czynnika (IF), białka w żołądku, które pozwala organizmowi wchłonąć witaminę B12.

Do innych grup ryzyka należą osoby z problemami z jelitem cienkim, na przykład osoba, której jelito zostało skrócone chirurgicznie. Mogą nie być w stanie wchłonąć kobalaminy we właściwy sposób. Mówi się, że osoby cierpiące na chorobę Leśniowskiego-Crohna są zagrożone, ale naukowcy utrzymują, że brak jest dowodów potwierdzających ten stan.

Osoby z przewlekłym alkoholizmem mogą nie mieć witaminy B12 , ponieważ ich ciała nie są w stanie efektywnie wchłaniać składników odżywczych. Osobom leczącym cukrzycę z metforminą zaleca się monitorowanie poziomu witaminy B12. Metformina może zmniejszać wchłanianie witaminy B12.

Leczenie obejmuje zastrzyki z witaminą B12. Wstrzyknięcie witaminy B12 należy podawać osobom, które mają problemy z wchłanianiem składników odżywczych.

Suplementy

Witamina B12

Niektórzy ludzie mają trudności z wchłanianiem witaminy B12 ze źródeł pokarmowych i mogą potrzebować suplementów. Dotyczy to starszych osób, pacjentów z niedokrwistością złośliwą.

Suplementy można przyjmować doustnie lub w aerozolu do nosa. Jednak doustne suplementy nie pomagają w wielu przypadkach niedoborów. W tych okolicznościach można wstrzykiwać witaminę B12.

Weganie mogą przyjmować suplementy, aby uniknąć niedoborów jest to szczególnie ważne w okresie ciąży i podczas karmienia piersią.

Skutki uboczne

Skutki uboczne przyjmowania witaminy B12 są bardzo ograniczone. Przyjmowanie nawet dawki 1000-mcg nie jest uważane za szkodliwe.