8 korzyści zdrowotnych płynących z picia wody kokosowej
Średnia 5 (100%) 4 głosy(ów)

Badania pokazują, że woda kokosowa może pomóc w nawodnieniu, cukrzycy, zdrowiu serca i nie tylko. Oto 8 naukowo udowodnionych korzyści.

woda kokosowa

W ostatnich latach woda kokosowa stała się bardzo modnym napojem. Jest smaczna, orzeźwiająca. Co więcej zawiera wiele ważnych składników odżywczych, w tym minerałów, których większość ludzi nie spożywa wystarczająco dużo.

Źródło wielu składników odżywczych

Orzechy kokosowe rosną na dużych palmach znanych naukowo jako Cocos nucifera. Pomimo nazwy kokos jest botanicznie uważany za owoc, a nie orzech.

Woda kokosowa to sok znajdujący się w centrum młodego, zielonego kokosa. Pomaga odżywiać owoce.

W miarę dojrzewania kokosa, część soku pozostaje w postaci płynnej, podczas gdy reszta dojrzewa w jednolitym białym miąższu, znanym jako mięso kokosowe.

Woda kokosowa tworzy się naturalnie w owocach i zawiera 94% wody i bardzo mało tłuszczu.

Nie należy jej mylić z mlekiem kokosowym, które powstaje przez dodanie wody do tartego mięsa kokosowego. Mleko kokosowe zawiera około 50% wody i jest bardzo bogate w tłuszcz kokosowy.



Orzechy kokosowe potrzebują 10-12 miesięcy, aby w pełni dojrzały. Woda kokosowa pochodzi zazwyczaj z młodych orzechów kokosowych w wieku 6-7 miesięcy, chociaż występuje również w dojrzałych owocach.

Przeciętny zielony orzech kokosowy dostarcza około 0,5-1 kubka wody kokosowej.

Jedna szklanka (240 ml) zawiera 46 kalorii, a także:

  • Węglowodany: 9 g
  • Błonnik: 3 g
  • Białko: 2 g
  • Witamina C: 10% wartości RDI
  • Magnez: 15% wskaźnika RDI
  • Mangan: 17% RDI
  • Potas: 17% wartości RDI
  • Sód: 11% wskaźnika RDI
  • Wapń: 6% wartości RDI

Może mieć właściwości przeciwutleniające

Wolne rodniki są niestabilnymi cząsteczkami wytwarzanymi w komórkach podczas metabolizmu. Ich produkcja wzrasta w odpowiedzi na stres lub obrażenia.

Kiedy jest zbyt wiele wolnych rodników Twoje ciało wchodzi w stan stresu oksydacyjnego, który może uszkodzić komórki i zwiększyć ryzyko choroby.

Badania na zwierzętach poddanych działaniu toksyn wykazały, że woda kokosowa zawiera przeciwutleniacze, które modyfikują wolne rodniki dzięki czemu nie powodują już szkody.

Jedno z badań wykazało, że szczury z uszkodzeniem wątroby wykazywały znaczną poprawę stresu oksydacyjnego po traktowaniu wodą kokosową w porównaniu ze szczurami, które nie otrzymały żadnego leczenia.

W innym badaniu szczury na diecie bogatej w fruktozę traktowano wodą kokosową. Aktywność wolnych rodników zmniejszyła się podobnie jak ciśnienie krwi, triglicerydy i poziomy insuliny.

Może mieć korzyści przeciw cukrzycy

Badania wykazały, że woda kokosowa może obniżać poziom cukru we krwi i poprawiać inne wskaźniki zdrowia u zwierząt z cukrzycą.

Pewne badanie wykazało, że dostarczanie wody kokosowej szczurom z cukrzycą prowadziło do poprawy poziomu cukru we krwi i obniżenia wskaźników stresu oksydacyjnego. Konieczne są jednak badania kontrolowane, aby potwierdzić te działania u ludzi.

Woda kokosowa może z łatwością wpasować się w plan posiłków dla osób z cukrzycą. Jest to również dobre źródło magnezu, które może zwiększać wrażliwość na insulinę i zmniejszać poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą typu 2 i przedcukrzycą.

Może pomóc w zapobieganiu kamieni nerkowych

Picie wystarczającej ilości płynów jest ważne dla zapobiegania kamicy nerkowej. Chociaż czysta woda jest doskonałym wyborem, jedno badanie sugeruje, że woda kokosowa może być jeszcze lepsza.



Kamienie nerkowe tworzą się, gdy wapń, szczawian i inne związki łączą się tworząc kryształy w moczu. Mogą one następnie tworzyć kamienie. Jednak niektórzy ludzie są bardziej podatni na ich rozwój niż inni.

W badaniu przeprowadzonym na szczurach z kamieniami nerkowymi woda kokosowa zapobiegała przyklejaniu się kryształów do nerek i innych części dróg moczowych. Zmniejszyło również liczbę kryształów powstających w moczu.

Naukowcy są przekonani, że woda kokosowa pomogła zmniejszyć wytwarzanie wolnych rodników, które nastąpiło w odpowiedzi na wysoki poziom szczawianów w moczu. Należy pamiętać, że jest to pierwsze badanie badające wpływ wody kokosowej na kamienie nerkowe. Konieczne są dalsze badania w tej dziedzinie.

Może wspierać zdrowie serca

Picie wody kokosowej może być pomocne w zmniejszeniu ryzyka choroby serca. W jednym z badań szczury, które spożywały wodę kokosową miały obniżony poziom cholesterolu we krwi i trójglicerydów. Doświadczyły również znacznego spadku tłuszczu w wątrobie.

W innym badaniu ci sami naukowcy karmili szczury podobną dietą uzupełnioną taką samą dawką (4 ml na 100 gramów masy ciała) wody kokosowej. Po 45 dniach grupa pijąca wodę kokosową miała obniżony poziom cholesterolu i triglicerydów, które rywalizowały ze skutkami stosowania leków statynowych w obniżaniu poziomu cholesterolu.

Należy pamiętać, że była to bardzo wysoka dawka. W kategoriach ludzkich byłaby odpowiednikiem osoby ważącej 68 kg, która spożywa 2,7 litra wody kokosowej dziennie.

Niemniej jednak odkrycie, że obniżyło to poziom cholesterolu tak skutecznie jak lek jest bardzo imponujące i powinno być przedmiotem dalszych badań.

Może obniżyć ciśnienie krwi

Woda kokosowa może być świetna do kontrolowania ciśnienia krwi. W jednym małym badaniu u osób z wysokim ciśnieniem krwi woda kokosowa poprawiła skurczowe ciśnienie krwi u 71% uczestników.

Dodatkowo woda kokosowa zawiera imponujące 600 mg potasu w 240 ml. Wykazano, że potas obniża ciśnienie krwi u osób z wysokim lub normalnym ciśnieniem krwi.

Co więcej jedno badanie na zwierzętach wykazało, że woda kokosowa ma działanie przeciwzakrzepowe co oznacza, że ​​może zapobiegać tworzeniu się skrzepów krwi.

Korzystna po dłuższym treningu

Woda kokosowa może być idealnym napojem do przywracania nawodnienia i uzupełniania utraconych elektrolitów podczas ćwiczeń.

Elektrolity są minerałami, które odgrywają kilka ważnych funkcji w twoim ciele, w tym utrzymują właściwą równowagę płynów. Obejmują one potas, magnez, sód i wapń.



Dwa badania wykazały, że woda kokosowa przywraca nawodnienie po wysiłku lepiej niż zwykła woda i jest równa napojom sportowym o wysokiej zawartości elektrolitów.

Uczestnicy stwierdzili również, że woda kokosowa zmniejsza nudności i dyskomfort w żołądku.

Woda kokosowa jako źródło nawodnienia organizmu

Woda kokosowa jest lekko słodka z subtelnym, orzechowym posmakiem. Ma też mało kalorii i węglowodanów.

Woda jest najświeższa, gdy pochodzi bezpośrednio z kokosa. Wystarczy wcisnąć słomkę w miękką część zielonego kokosa i zacząć pić.

Przechowuj kokosa w lodówce i zużyj go w ciągu dwóch do trzech tygodni od zakupu. Możesz również kupić butelkowaną wodę kokosową w większości sklepów spożywczych.

Pamiętaj jednak, aby przeczytać zawarte w niej składniki, aby upewnić się, że otrzymujesz 100% wody kokosowej. Niektóre marki butelkowe zawierają dodatek cukru lub środki smakowo-zapachowe.

Zobacz także: