,

10 najlepszych korzyści zdrowotnych buraków


Buraki wydają się być jednym z najczęściej pomijanych warzyw, być może ze względu na ich nieprzyjemny wygląd. Ale ważne jest, aby w diecie uwzględnić to bardzo pożywne warzywo.

Burak ma niską zawartość tłuszczu, jest bogaty w witaminy i minerały oraz silne przeciwutleniacze. Zawiera potas, magnez, żelazo, witaminy A, B6 i C, kwas foliowy, cynk, węglowodany, białko i błonnik rozpuszczalny.

Zarówno liście jak i korzeń buraka mogą zostać zjedzone. Korzeń można spożywać na surowo w sałatce lub gotować bez obierania skóry, aby zachować wszystkie zawarte w niej składniki odżywcze.

Możesz spróbować pieczonych buraków lub świeżo wyekstrahowanego soku z buraków zmieszanego z innymi sokami warzywnymi. Ponadto warzywa te mogą być gotowane i spożywane w taki sam sposób jak szpinak.

Oto 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych buraków.

1. Poprawia funkcję mózgu

Burak ma zdumiewająco pozytywny wpływ na funkcjonowanie mózgu, ponieważ pomaga zwiększyć przepływ krwi do mózgu. To z kolei pomaga w walce z demencją związaną z wiekiem.

Naukowcy z Translational Science Center w Wake Forest University stwierdzili, że wysokie stężenie azotanów u buraków odgrywa kluczową rolę w zwalczaniu progresji demencji i poprawie funkcji mózgu.

Azotany są przekształcane w azotyny przez bakterie w jamie ustnej, które pomagają otworzyć naczynia krwionośne w ciele, zwiększając przepływ krwi i tlen w całym organizmie, w tym w mózgu.

Ponadto są bogate w przeciwutleniacze, które są bardzo korzystne w zwalczaniu chorób takich jak choroba Alzheimera.

Po 40 roku życia należy regularnie pić pół szklanki soku z buraków zmieszanych z zielonymi sokami warzywnymi, aby cieszyć się silną pamięcią.

2. Zapobiega rakowi

Unikalna kombinacja cząsteczek przeciwutleniających i przeciwzapalnych w burakach pomaga zmniejszyć ryzyko wielu nowotworów, takich jak rak jelita grubego, płuc, żołądka, nerwów, piersi, prostaty i jąder.

Według badań przeprowadzonych w 2011 roku na Uniwersytecie Howarda w Waszyngtonie, betacyanin obecny w burakach pomógł spowolnić wzrost nowotworów o 12,5 procent u osób cierpiących na raka prostaty i piersi.

Aby pokonać raka regularnie spożywaj buraki w formie sałatki lub soku.

3. Zarządza ciśnieniem krwi

Osoby z wysokim ciśnieniem krwi mogą znacznie skorzystać na regularnym spożywaniu buraków z powodu wysokiej zawartości azotanów. Ciało przekształca azotany w azotyny i gaz zwany tlenkiem azotu. Oba te składniki pomagają poszerzyć tętnice i obniżyć ciśnienie krwi.

Według badań finansowanych przez British Heart Foundation i opublikowanych online w czasopiśmie Hypertension American Heart Association, ciśnienie krwi zostało obniżone w ciągu 24 godzin wśród zdrowych uczestników, którzy brali kapsułki azotanowe, a także tych, którzy pili sok z buraków.

Wraz z obniżaniem wysokiego ciśnienia krwi , burak ćwikłowy zmniejsza również ryzyko udaru, zawału serca i innych problemów sercowo-naczyniowych. Tak więc codziennie spożywaj buraki, aby utrzymać zdrowie serca i kontrolować ciśnienie krwi.

4. Poprawia wytrzymałość

Badanie przeprowadzone w 2011 roku na Uniwersytecie St Louis wykazało, że jedzenie gotowanych buraków lub picie soku z buraków przed wysiłkiem fizycznym może poprawić twój poziom wydajności.

Tlenek azotu rozszerza naczynia krwionośne, co z kolei poprawia dostarczanie tlenu w organizmie i zwiększa wydajność. Ponadto będziesz mieć więcej wytrzymałości i będziesz mniej zmęczony.

Następnym razem, gdy potrzebujesz dodatkowej wytrzymałości możesz po prostu wypić trochę soku z buraków.