,

10 najlepszych korzyści zdrowotnych marchwi


Eksperci ds. Zdrowia uważają marchew za jedną z najlepszych zdrowych składników spożywczych. Marchew zawiera mnóstwo składników odżywczych, w tym witaminy A, C, K i B8, a także kwas pantotenowy, kwas foliowy, potas, żelazo, miedź i mangan. 

Większość korzyści zdrowotnych związanych z marchewką można przypisać wysokiej zawartości beta-karotenu i błonnika.

Marchewki są łatwo dostępne przez cały rok i mogą być spożywane na surowo lub gotowane. Dobrze komponują się w sałatkach i zupach, a także jako przekąski i przystawki. Chrupka konsystencja i słodki smak marchwi są lubiane przez dorosłych i dzieci.

Oto 10 najważniejszych zalet marchewki.

1. Poprawia wzrok

Pierwszą i najważniejszą korzyścią zdrowotną marchewki jest zdrowy wzrok. Marchew zawiera dużą ilość witaminy A, która ma bezpośredni wpływ na wzrok.

Dodatkowo wykazano, że beta-karoten obecny w marchwi chroni przed zwyrodnieniem plamki, jaskrą i zaćmą związaną z wiekiem.

Zacznij więc jeść marchewki już dziś, a wkrótce zauważysz znaczące pozytywne zmiany w swojej wizji.

2. Walczy z rakiem

Kolejną bardzo ważną korzyścią zdrowotną dla marchwi są efekty przeciwnowotworowe, które pochodzą z ich karotenoidowej siły antyoksydacyjnej, która pomaga redukować wolne rodniki w organizmie.

Badania wykazały, że marchew zawiera składniki zwane poliacetylenami i inne składniki hamujące wzrost raka. W większości badań spożywanie jednej i pół szklanki soku z marchwi dziennie przez kilka tygodni dało znaczące pozytywne wyniki.

Wykazano również, że regularne spożywanie marchwi zmniejsza ryzyko raka płuc, jelita grubego i prostaty.

3. Walczy z chorobami układu krążenia

Marchew jest wyjątkowo dobra dla pacjentów z problemami z sercem i ciśnieniem krwi. Zawierają beta-karoten, alfa-karoten i luteinę, które są przeciwutleniaczami, które zwalczają cholesterol, a także pomagają zmniejszyć ryzyko zawału serca.

Dodatkowo potas w marchwi może rozluźnić napięcie w naczyniach krwionośnych i tętnicach, co z kolei pomaga zwiększyć przepływ krwi i krążenie oraz zmniejszyć stres związany z układem sercowo-naczyniowym.

4. Poprawia zdrowie jamy ustnej

Marchew jest bardzo dobra dla ogólnego zdrowia jamy ustnej. Po zjedzeniu tego chrupiącego warzywa usuwasz płytkę nazębną i resztki jedzenia dzięki czemu utrzymujesz zęby i dziąsła w czystości.

Dodatkowo marchew stymuluje produkcję śliny, która będąc alkaliczna, wyrównuje kwasowość i bakterie w jamie ustnej, a z kolei zapobiega powstawaniu ubytków, halitozie i innym problemom zdrowotnym jamy ustnej. Marchew jest również dobrym źródłem witaminy C, rozpuszczalnego w wodzie antyoksydanta, który pomaga w utrzymaniu zdrowej tkanki łącznej, zębów i dziąseł.

Chrup marchewki, aby Twoje zęby były zdrowe i silne przez lata.