Wysoki cholesterol, czyli jak sobie z nim poradzić i uniknąć chorób serca i udaru mózgu

Wysoki poziom cholesterolu, podobnie jak wysokie ciśnienie krwi, nie boli, ale może wyrządzić więcej niż wystarczające szkody. Jak przypomina dr Angela M. Bell, jest to jeden z głównych czynników ryzyka poważnych chorób serca i naczyń krwionośnych, które mogą prowadzić do zawału serca lub udaru mózgu.

Wysokiemu cholesterolowi towarzyszą jednak pewne objawy, dlatego można go łatwo wykryć i ponownie wziąć zdrowie w swoje ręce. 

Wysoki poziom cholesterolu znacząco uszkadza naczynia krwionośne

Wysoki poziom cholesterolu powoduje gromadzenie się płytki w naczyniach krwionośnych, zwężając je i zmniejszając przepływ krwi. Może to skutkować wieloma problemami zdrowotnymi, a największymi zagrożeniami są udar i zawał serca.

Jedyną niezawodną metodą wykrycia wysokiego poziomu cholesterolu jest badanie krwi. Dlatego nie lekceważ profilaktyki i udaj się do lekarza na regularne badania kontrolne.

Jednakże niektóre osoby skarżyły się na dyskomfort, ból lub pieczenie nóg jeszcze przed wykryciem wysokiego poziomu cholesterolu we krwi. Więc może to być sygnał ostrzegawczy.

Możesz znacznie zmniejszyć ryzyko

Lekarze NHS wielokrotnie przypominają, że w zdecydowanej większości przypadków za wysoki poziom cholesterolu winni są sami ludzie. Chociaż genetyka również odgrywa pewną rolę, głównymi przyczynami są przede wszystkim spożywanie tłustych potraw, brak ruchu, nadwaga, palenie tytoniu i picie alkoholu.

Dlatego staraj się unikać bardzo tłustych potraw, które zawierają tzw. tłuszcze nasycone. Wybieraj produkty zawierające zdrowe tłuszcze, takie jak ryby, orzechy i awokado. Ponadto:

  • Rzuć palenie : zmniejszysz ryzyko chorób układu krążenia i raka.
  • Ćwicz regularnie : Staraj się ćwiczyć przez co najmniej 30 minut 4 razy w tygodniu.
  • Ogranicz alkohol : Staraj się pić napoje alkoholowe tylko w rzadkich przypadkach.

Niektóre produkty spożywcze obniżają poziom cholesterolu

Jeśli wybierzesz zdrową żywność, szybko uda Ci się opanować cholesterol. Ponadto staraj się regularnie spożywać pokarmy , które według lekarzy z Harvardu w naturalny sposób obniżają poziom cholesterolu i znacząco wspomagają zdrowie tętnic. Są to na przykład:

  • Owies, jęczmień i inne produkty pełnoziarniste.
  • Jabłka, winogrona, truskawki, owoce cytrusowe. 
  • Pokarmy wzbogacone w sterole i stanole.
  • Fasola, bakłażan i orzechy.
  • Tłusta ryba.
  • Żywność o wysokiej zawartości błonnika.