Strona głównaUroda10 korzyści zdrowotnych z brązowego ryżu

10 korzyści zdrowotnych z brązowego ryżu

Ryż jest podstawowym pożywieniem w wielu krajach. Jednak większość ludzi wybiera biały ryż, który nie jest uważany za zdrowy. Proces mielenia pozbawia większość wartości odżywczej białego ryżu, ale to nie znaczy, że musisz zrezygnować z ryżu. 

- Advertisement -

brązowego ryżu

- Advertisement -

Wystarczy przełączyć się na brązowy ryż, aby uzyskać zdrowszą opcję.

- Advertisement -

Brązowy ryż to nierafinowane, nieoszlifowane całe ziarno. Jest on wytwarzany przez zwykłe usuwanie kadłubów otaczających jądra ryżu, dzięki czemu jest pełen składników odżywczych.

Jest doskonałym źródłem białka i błonnika. Zawiera również dużą ilość magnezu, manganu, fosforu, wapnia, selenu i potasu, a także żelaza i cynku. Kilka witamin obecnych w brązowym ryżu to witaminy B1, B2, B3, B6, E i K.

To całe ziarno ma orzechowy smak. Możesz użyć tego ryżu do smażonych potraw, sałatek, pilaw, a także do puddingów. Może być również stosowany do przygotowywania pysznych deserów.

1. Poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego

Brązowy ryż jest bardzo korzystny dla zdrowego serca. Zawartość błonnika pomaga zmniejszyć blokadę w tętnicach z powodu gromadzenia się płytki.


Badanie z 2005 r. opublikowane w American Heart Journal donosi, że większe spożycie błonnika i produktów pełnoziarnistych wiąże się z mniejszą progresją miażdżycy naczyń wieńcowych u kobiet po menopauzie z rozpoznaną chorobą wieńcową.

Inne badanie z 2014 r. opublikowane w International Journal of Preventive Medicine sugeruje, że wykorzystanie brązowego ryżu w diecie może być przydatne do obniżenia poziomu markera zapalnego i szeregu czynników ryzyka sercowo-naczyniowego u kobiet z nadwagą lub otyłych, które nie były w okresie menopauzy.

2. Obniża poziom złego cholesterolu

Brązowy ryż jest doskonałym źródłem rozpuszczalnego błonnika, który pomaga obniżyć poziom „złego” cholesterolu o niskiej gęstości (LDL) we krwi.



Jednocześnie dieta bogata w pełnoziarniste ziarno, takie jak brązowy ryż może zwiększać poziom lipoprotein o dużej gęstości (HDL) dobrego cholesterolu w organizmie.

3. Zmniejsza ryzyko cukrzycy

Brązowy ryż ma niższy indeks glikemiczny i jest trawiony wolniej, co powoduje mniejszą zmianę poziomu cukru we krwi. Pomaga to uniknąć skoków poziomu cukru we krwi. Dzięki temu ryż brązowy jest bardziej korzystny niż biały dla diabetyków i osób z hiperglikemią.

4. Chroni przed rakiem

Dieta zawierająca brązowy ryż zamiast zwykłego białego ryżu jest pomocna w zapobieganiu różnym nowotworom, takim jak rak okrężnicy, rak piersi i białaczka. Ten korzystny efekt jest spowodowany wysokim przeciwutleniaczem i wysoką zawartością błonnika w brązowym ryżu.

Badanie z 2004 r. opublikowane w Journal of Nutrition donosi, że produkty pełnoziarniste i warzywa są najważniejszymi dostawcami dietetycznymi lignanów roślinnych, które pomagają chronić przed rakiem piersi i innymi nowotworami zależnymi od hormonów.

5. Promuje utratę wagi

Brązowy ryż może nawet pomóc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Po spożyciu go ​​czujesz się pełny, co oznacza mniejsze podjadanie niezdrowej żywności. Ponieważ brązowy ryż utrzymuje ruchy w przewodzie pokarmowym, dodatkowo wspomaga utratę wagi i funkcję metaboliczną.

6. Zwiększa odporność

Brązowy ryż jest obciążony znaczną ilością witamin, składników mineralnych i składników fenolowych, które są niezbędne dla silnej odporności. Silny układ odpornościowy przyspiesza gojenie i wzmacnia zdolność organizmu do zwalczania infekcji.

Dodatkowo właściwości przeciwutleniające brązowego ryżu pomagają zwalczyć wolne rodniki, które powodują choroby i przyspieszają proces starzenia.

7. Utrzymuje kości zdrowe

Jedzenie brązowego ryżu pomaga nawet zapewnić mocne i zdrowe kości. Ta korzyść wynika głównie z zawartości magnezu. Tylko jedna filiżanka brązowego ryżu zawiera 21 procent zalecanej dziennej wartości magnezu.

Magnez jest kluczowym składnikiem odżywczym wraz z wapniem i witaminą D, potrzebnymi dla zdrowych i mocnych kości. Magnez jest niezbędny do przekształcenia witaminy D w jej aktywną formę, dzięki czemu pomaga w wchłanianiu wapnia. Dlatego ten minerał pomaga w budowaniu kości i zapobieganiu demineralizacji kości.

W rzeczywistości niedobór magnezu jest związany z niską gęstością kości i rozwojem zapalenia stawów i osteoporozy w późniejszym życiu.

8. Zdrowe jelita

Brązowy ryż zawiera nierozpuszczalny błonnik, które jest dobrze znany ze swoich właściwości trawiennych. Pomaga utrzymać regularne ruchy jelit, ułatwiając przemieszczanie się w jelitach pokarmu. Ponieważ trawienie staje się łatwe, spożycie brązowego ryżu zmniejsza nawet zaparcia, a także hemoroidy.

Brązowy ryż zawiera również dużą ilość manganu, który pomaga trawić tłuszcze. Ponadto brązowy ryż jest naturalnie bezglutenowy co sprawia, że ​​jest popularnym składnikiem diety bezglutenowej.

9. Utrzymuje zdrowy układ nerwowy

Brązowy ryż zawiera wysoki poziom manganu odżywczego, minerału potrzebnego do produkcji kwasów tłuszczowych i hormonów niezbędnych dla zdrowego układu nerwowego. Ponadto magnez równoważy aktywność wapnia w organizmie w celu regulacji nerwów i napięcia mięśni. Jest to ważne dla zapobiegania skurczom mięśni.

Dodatkowo zawarte w nim witaminy z grupy B zapewniają płynne funkcjonowanie mózgu i układu nerwowego, przyspieszając metabolizm w mózgu. Potas i wapń odgrywają rolę w utrzymaniu zdrowych komórek nerwowych i komórek mięśniowych.

Nawet witamina E w brązowym ryżu ma związek z zapobieganiem wielu chorobom mózgu spowodowanym przez uszkodzenia oksydacyjne.

10. Doskonałe jedzenie dla dzieci

Będąc siłą napędową naturalnego odżywiania, brązowy ryż jest jednym z najzdrowszych produktów dla niemowląt. Pomaga w szybkim rozwoju Twojego dziecka. Jego bogata zawartość błonnika zapewnia płynne funkcjonowanie jelit i zapobiega zaparciom u niemowląt. Poza tym istnieje mniejsza szansa na alergię.

Możesz oferować mieloną i gotowaną owsiankę z brązowego ryżu lub płatki dla dzieci w wieku powyżej 6 miesięcy.

Dodatkowe wskazówki

  • Nie kupuj brązowego ryżu luzem. Jego naturalny olej może się zużywać, jeśli jest przechowywany zbyt długo.
  • Zawsze sprawdzaj datę ważności przed zakupem brązowego ryżu, aby zapewnić świeżość.
  • Surowy brązowy ryż można przechowywać w hermetycznym pojemniku do sześciu miesięcy w temperaturze pokojowej.
  • Nie utrzymuj długo gotowanego brązowego ryżu i nie podgrzewaj brązowego ryżu więcej niż raz.
  • Pamiętaj, że brązowy ryż ze względu na zewnętrzną powłokę wymaga więcej czasu na gotowanie i wymaga więcej wody niż biały ryż.