Seler naciowy – dlaczego warto go jeść?

Seler naciowy

Seler obniża poziom cholesterolu i usuwa bólu stawów, pomaga w procesie odchudzania, odtruwa organizm, obniża wysokie ciśnienie krwi i promuje ogólny stan zdrowia na wiele różnych sposobów. Jest bogaty w witaminę C i dlatego jest niezwykle korzystny dla zdrowia.

Jest obecnie uprawiany na całym świecie i jest częścią każdej kuchni od Ameryki i Irlandii po Japonię i Australię. Najczęściej można go znaleźć w zupach i sałatkach lub jako dodatek do niektórych potraw. Ponadto jest powszechnie spożywany jako przekąska, ponieważ jest dość sycąca, ale nie tucząca.

Seler naciowy właściwości zdrowotne

Obniża poziom cholesterolu

Codzienne spożywanie selera może zmniejszyć poziom cholesterolu LDL zwanego „złym” cholesterolem. Stymuluje on również wydzielanie soków żółciowych. Mniej cholesterolu oznacza mniej płytki na ścianach tętnic i ogólną poprawę stanu zdrowia serca. Błonnik, który się w nim znajduje działa również na usuwanie cholesterolu z krwioobiegu i eliminowanie go z organizmu przy regularnych wypróżnieniach, co dodatkowo poprawia zdrowie układu sercowo-naczyniowego.

Oczyszcza ciało

Działa jako przeciwutleniacz, jedzenie tego warzywa regularnie pomaga uniknąć chorób nerek, trzustki, wątroby i pęcherzyka żółciowego.

Zmniejsza ciśnienie krwi

Zawiera ftalidy, które są organicznymi związkami chemicznymi, które mogą obniżyć poziom hormonu stresu we krwi. Dzięki temu Twoje naczynia krwionośne mogą się rozszerzać, dając Twojej krwi więcej miejsca do przepływu, tym samym zmniejszając ciśnienie. Zawiera również potas, który jest środkiem rozszerzającym naczynia krwionośne i pomaga w obniżaniu ciśnienia krwi.

Zapobiega infekcjom dróg moczowych

Nasiona selera pomagają w eliminacji kwasu moczowego, ponieważ jest powszechnie stosowany ze względu na swoje właściwości moczopędne, co oznacza, że ​​pobudza oddawanie moczu. Dlatego jest dobry dla osób z zaburzeniami pęcherza, problemami z nerkami, zapaleniem pęcherza moczowego i innymi podobnymi schorzeniami. Nasiona pomagają również w zapobieganiu zakażeniom dróg moczowych u kobiet.

Ból stawów

Seler jest doskonały dla osób cierpiących na artretyzm, reumatyzm i dnę. Ma właściwości przeciwzapalne, które pomagają zmniejszyć obrzęk i ból wokół stawów. Jego łodygi działają również jako środek moczopędny, który pomaga usuwać kryształy kwasu moczowego, które gromadzą się wokół stawów i mogą zwiększyć ból i dyskomfort.

Zapobiega rakowi

Seler naciowy

Zawiera kumaryny, które zwiększają aktywność niektórych białych krwinek co może skutecznie powstrzymywać raka. Te składniki przeciwutleniające wyszukują wolne rodniki i neutralizują je zanim mogą powodować stany takie jak rak.

Wzmacnia układ odpornościowy

Bogaty w witaminę C i przeciwutleniacze seler znacznie poprawia układ odpornościowy i czyni go bardziej aktywnym i wydajnym. Regularne spożywanie tego bogatego w witaminę C warzywa może zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę, a także chronić przed wieloma innymi chorobami.

Zmniejsza objawy astmy

Witamina C obecna w selerze zapobiega uszkodzeniom wywołanym przez wolne rodniki, a także ma właściwości przeciwzapalne, które zmniejszają stany zapalne, takie jak astma.

Poprawia zdrowie serca

Znacząca obecność witaminy C, błonnika i innych organicznych związków chemicznych sprzyja zdrowiu sercowo-naczyniowemu.

Łagodzi migreny

Obecność kumaryn w selerze może przynieść ulgę w migrenach. Dokładny mechanizm nie jest całkowicie zrozumiały, ale badania wskazują na zahamowanie uwalniania tlenku azotu w mózgu, co może powodować bóle głowy i migreny.

Kontroluje cukrzycę

Liście selera są również spożywane w celu leczenia różnych stanów cukrzycowych. Wynika to z ich wysokiej zawartości błonnika.

Utrata wagi

Regularne picie soku z selera przed posiłkami może pomóc zmniejszyć wagę. Zawiera bardzo mało kalorii, a także powoduje, że czujesz się dłużej pełnym dzięki wysokiej zawartości błonnika. W związku z tym zmniejsza się skłonność do przejadania się i pomaga Ci to utrzymać wagę na niskim poziomie, nie odczuwając głodu!

Wskazówki dotyczące kupowania i przechowywania selera naciowego

seler naciowy

  • Twarde łodygi . Szukaj selera, który ma mocne, pionowe łodygi.
  • Liście . Liście powinny być świeże, w kolorze zielonym. Unikaj selera z żółtymi lub brązowymi plamami.
  • Siekanie. Siekaj seler tuż przed gotowaniem lub podawaniem w celu utrzymania składników odżywczych. Nawet seler, który został posiekany i przechowywany przez kilka godzin straci składniki odżywcze.
  • Gotuj na parze . Seler na parze zachowa smak i prawie wszystkie jego składniki odżywcze.
  • Zjedz świeży seler w ciągu pięciu do siedmiu dni, aby cieszyć się jego maksymalnymi korzyściami żywieniowymi.
  • Jedz liście. Nie wyrzucaj liści – tutaj seler ma najwięcej wapnia, potasu i witaminy C.

Seler naciowy przepisy

  • Sałatka : Dodaj posiekane liście selera do warzyw lub mięsa, zależnie od wyboru. Dodaj sól i pieprz do smaku. Całość skrop miksem soku z limonki i oliwy z oliwek.
  • Sałatka owocowa : Wymieszaj pokrojone jabłka, orzechy, takie jak orzeszki ziemne, rodzynki itp. z posiekanymi liśćmi selera w misce. Wymieszaj sok pomarańczowy z majonezem i skrop nim mieszaninę.
  • Zupy : Dodaj łodygi selera i liście do zup, sosów itp. według własnego wyboru.

3-składnikowy sok, który oczyści nerki, chroni Twoje serce i usunie bóle stawów