Strona głównaZdrowie10 najlepszych korzyści zdrowotnych z siemienia lnianego

10 najlepszych korzyści zdrowotnych z siemienia lnianego


Siemię lniane jest jednym z najstarszych pokarmów spożywanych przez ludzi. Obecnie siemię lniane stosuje się we wszystkich rodzajach żywności od krakersów, przez ciastka, płatki owsiane po koktajle owocowe.

Jego orzechowy smak i aromat są lubiane przez wielu. Kolejną przyczyną popularności jest wartość odżywcza, która zapewnia wiele korzyści zdrowotnych.

Najważniejsze składniki pokarmowe siemienia to kwasy tłuszczowe omega-3 i lignany.

Dodatkowo siemię lniane zawiera rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik wraz z witaminą B1, białkiem, miedzią, manganem, magnezem, fosforem, cynkiem i selenem.

Siemię lniane jest również bezglutenowe, więc jest cenną alternatywą, jeśli jesteś uczulony na pszenicę lub cierpisz na celiakię.

Siemię lniane ma dwie podstawowe odmiany – brązową i żółtą lub złotą. Jest łatwo dostępne na rynku w postaci ziaren, mielonej, olejowej lub suplementowej. Pamiętaj, aby skonsultować się z lekarzem przed podjęciem suplementów lnu.

Oto 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych z nasion lnu.

1. Chroni przed chorobami serca

Siemię lniane zawiera wiele zdrowych dla serca składników odżywczych, które mogą powstrzymać wiele chorób serca. Jest bogate w jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy tłuszczowe omega-3, które są ważne, aby utrzymać serce w optymalnym stanie zdrowia.

Dowody wskazują, że ludzie, którzy spożywają dietę bogatą w kwas alfa-linolenowy (kwas tłuszczowy omega-3) mają mniejszą szansę na śmiertelny atak serca.

Ponadto siemię lniane pomaga zmniejszyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu, zmniejszając odkładanie się płytki w tętnicach oraz stan zapalny, o którym wiadomo, że sprzyja twardnieniu tętnic.

Możesz włączyć mielone siemię lniane do diety, aby uzyskać zdrowsze serce.

2. Łagodzi objawy menopauzy


Badanie z 2013 r. wykazało, że siemię lniane może być bardzo skuteczne u kobiet w okresie menopauzy w zwalczaniu objawów menopauzy. Lignany w siemieniu lnianym mają właściwości estrogenowe, które mogą pomóc zmniejszyć uderzenia gorąca, zaburzenia nastroju i suchość pochwy.

Sprawdź To!  Korzyści płynące z regularnego picia ciepłej wody
Sprawdź To!  Poznaj wczesne oznaki cukrzycy, których powinieneś być świadomy

Centrum medyczne University of Maryland sugeruje, aby kobiety przyjmowały 1 łyżkę stołową zmielonego siemienia lnianego 2 lub 3 razy dziennie w celu leczenia objawów menopauzy. Może nawet pomóc miesiączkującym kobietom utrzymać regularny cykl i promować płodność.

3. Obniża poziom złego cholesterolu



Regularne spożywanie nasion lnu może pomóc złagodzić zły cholesterol w organizmie. Badanie z 2010 roku opublikowane w badaniu Nutrition Research wykazało, że spożywanie 100 mg siemienia na dobę skutecznie zmniejsza poziom cholesterolu we krwi, a także zmniejsza ryzyko chorób wątroby u mężczyzn z umiarkowanie wysokim poziomem cholesterolu.

Kilka flawonoidów w nasionach lnu pomaga obniżyć poziom lipoprotein o małej gęstości (LDL) „złego” cholesterolu, a także może zmniejszyć ryzyko chorób serca. Siemię lniane zawiera również błonnik rozpuszczalny, który pomaga zapobiegać wchłanianiu cholesterolu w organizmie.

Spożywaj od 2 do 4 łyżek stołowych zmielonego siemienia lnianego dziennie, aby obniżyć poziom LDL.

4. Promuje utratę wagi

Trzy główne składniki wspomagające odchudzanie to niezbędne kwasy tłuszczowe omega-3, błonnik i lignany. Zdrowy tłuszcz i błonnik pomagają tłumić apetyt i pomagają w utrzymaniu satysfakcji i energii przez dłuższy czas. Plus siemię lniane ma witaminy z grupy B, potas, magnez i cynk, które są niezbędne w utracie wagi.

5. Zmniejsza ryzyko raka

Badania poparte przez Amerykański Instytut Badań nad Rakiem wskazują na związek między nasionami lnu i zmniejszeniem ryzyka zachorowania na raka. Początkowo stwierdzono, że siemię lniane jest skuteczne w walce z rakiem piersi , ale obecnie badania wykazały, że jest ono również skuteczne w zwalczaniu raka gruczołu krokowego, jajnika i okrężnicy.

Wysokie poziomy lignanów znalezionych w nasionach lnu chronią przed rakiem piersi poprzez blokowanie enzymów zaangażowanych w metabolizm hormonów i odpowiedzialnych za wzrost i rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych. Dodatkowo zarówno mielone siemię lniane, jak i olej lniany są bogate w kwas alfa-linolenowy, kwas omega-3, który jest korzystny w walce z rakiem.

Możesz dodać mielone siemię lniane do jogurtu lub smoothie. Dodać olej lniany do sosów sałatkowych i wypieków.

Sprawdź To!  Poznaj wczesne oznaki cukrzycy, których powinieneś być świadomy
Sprawdź To!  10 naturalnych antybiotyków, które zwalczają infekcje.

6. Stabilizuje poziom cukru we krwi

Dzienne spożycie siemienia może poprawić poziom cukru we krwi u osób z cukrzycą typu 2. Badanie z 2007 roku opublikowane w Public Library of Science One odkryło, że ludzie, którzy spożywali suplementy lignanowe pochodzące z lnu przez 12 tygodni mieli niższy poziom cukru we krwi.

Dodatkowo siemię lniane ma kwas alfa-linolenowy, a także białko i błonnik, które są ważne dla kontrolowania wysokiego poziomu cukru we krwi. Utrzymywanie prawidłowego poziomu cukru we krwi może również zapobiegać powikłaniom, takim jak niewydolność nerek i zmniejszać ryzyko chorób serca.

Możesz skonsultować się z lekarzem i wziąć siemię lniane wraz z lekami kontrolującymi cukrzycę. Monitoruj poziom cukru we krwi, aby uniknąć ryzyka hipoglikemii lub niskiego poziomu cukru we krwi.

7. Poprawia zdrowie układu trawiennego

Siemię lniane jest bogate w błonnik, który jest niezbędny dla zdrowego układu trawiennego. Może pomóc w płynnym przejściu pokarmu przez jelita, a nawet poprawić wchłanianie składników pokarmowych przez jelita. Kwasy tłuszczowe omega-3 w siemieniu lnianym również chronią podszewkę przewodu pokarmowego i pomagają utrzymać zdrowie przewodu pokarmowego.

Dodatkowo siemię lniane i olej lniany działają jako naturalne środki przeczyszczające i mogą złagodzić zaparcia. Jednakże, gdy spożywa się mielone siemię lniane należy również wypić dużą ilość wody, bo może to powodować działania niepożądane.

Uwaga: Osoby cierpiące na biegunkę i przewlekłe zaburzenia trawienia, takie jak zespół jelita drażliwego, choroba Leśniowskiego-Crohna lub zapalenie uchyłka powinny unikać nasion lnu ze względu na działanie przeczyszczające.

8. Pomoc w detoksykacji

Głównym celem detoksykacji organizmu jest eliminacja szkodliwych toksyn, cholesterolu i innych produktów przemiany materii przetworzonych przez wątrobę. Siemię lniane zawiera rozpuszczalny i nierozpuszczalny błonnik, który jest bardzo skuteczny w wypłukiwaniu toksyn z przewodu pokarmowego.

Sprawdź To!  Lecznicze zastosowania cynamonu

Dodatkowo siemię lniane zawiera niezbędne kwasy tłuszczowe, szczególnie kwasy tłuszczowe omega-3, które są niezbędne dla wielu funkcji oczyszczających i utrzymania zdrowego układu odpornościowego.

Kiedy organizm jest wolny od toksyn istnieje mniejsza szansa cierpienia na chroniczne zmęczenie, osłabienie, zapalenie i przekrwienie.

Sprawdź To!  Śmierć w butelce: Wiele osób korzysta z tego produktu na co dzień

9. Rozwiązuje problemy z włosami

Siemię lniane jest bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które odżywiają mieszki włosowe, aby były silne i zdrowe. Witamina E w siemieniu zapewnia pożywienie korzeniom włosów i skórze głowy oraz pomaga w leczeniu wypadania włosów i zapobiegania łysieniu . W rzeczywistości może nawet pomóc ludziom odzyskać utracone włosy.

10. Sprawia, że ​​skóra jest zdrowa

Zdrowe tłuszcze i witaminy z grupy B są korzystne dla skóry. Siemię lniane może pomóc zmniejszyć suchość i łuszczenie się oraz poprawić objawy trądziku różowatego, egzemy, alergii skórnych i oparzeń słonecznych.

Ponieważ siemię lniane ma właściwości przeciwzapalne może zminimalizować podrażnienie skóry, wysypkę, zapalenie tkanek i zaczerwienienie. Ponadto kwasy tłuszczowe omega-3 w siemieniu lnianym pomagają utrzymać nawilżoną i gładką skórę, może też przyspieszyć gojenie ran skóry.

Wymieszaj olej lniany z kilkoma kroplami olejku eterycznego i użyj go jako naturalnego balsamu do skóry. Ponadto codziennie spożywaj siemię lniane dla zdrowszej i młodszej skóry.

Środki ostrożności

  • Kobiety w ciąży i ewentualnie matki karmiące piersią powinny unikać przyjmowania zmielonego siemienia lub suplementów lnu.
  • Osoby przyjmujące leki rozrzedzające krew powinny skonsultować się z lekarzem przed spożyciem nasion lnu w celach zdrowotnych, ponieważ może to zwiększyć ryzyko krwawienia.
  • Podczas stosowania wraz z lekami przeciwcukrzycowymi w celu ustabilizowania poziomu cukru we krwi należy monitorować poziom cukru we krwi.
  • Biorąc siemię lniane w celach zdrowotnych upewnij się, że pijesz dużo wody w przeciwnym razie może powodować działania niepożądane ze strony przewodu pokarmowego.
  • Nie należy zażywać dużych ilości nasion lnu, ponieważ może to powodować niedrożność jelit.



loading...
loading...
>