10 najlepszych korzyści zdrowotnych z żurawin

Żurawiny to małe, czerwone jagody, które są soczyste i mają cierpki i pikantny smak. Rosną one głównie w zimnych regionach świata.

Poza tym, że są smaczne, żurawiny są również zdrowa ze względu na ich wysoki profil odżywczy i właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne i zapobiegające rakowi.

Zawierają witaminy C, K, B6 i E, a także wapń, magnez, żelazo, mangan, fosfor, potas i cynk.

Żurawina ma niską zawartość kalorii, zawiera ponad 80% wody i 10% węglowodanów. Wśród innych składników są błonnik pokarmowy, białko, kwas salicylowy, flawonoidy, antocyjany i triterpenoidy.


Możesz włączyć te jagody do swojej diety, jedząc je w postaci surowej lub soku. Możesz również dodać żurawiny do babeczek, jogurtów lub sałatek. Jeśli świeże żurawiny nie są dostępna można je przyjmować w postaci suplementu, po konsultacji z lekarzem.

Oto 10 korzyści zdrowotnych żurawiny.



1. Zapobiegają zakażeniom dróg moczowych (UTI)

Badania naukowe wykazały, że sok żurawinowy może skutecznie zapobiegać ZUM , szczególnie u kobiet z nawracającymi infekcjami.

Żurawina zawiera związek o dużej masie cząsteczkowej znany jako proantocyjanidyna o właściwościach przeciwadherencyjnych, które zapobiegają przyleganiu bakterii E. coli do komórek nabłonka dróg moczowych.

Aby zapobiec nawrotom ZUM codziennie pij szklankę niesłodzonego soku żurawinowego. Jeśli sok z żurawiny nie jest dostępny możesz wziąć tabletki żurawinowe. Skonsultuj się z lekarzem w celu uzyskania prawidłowej dawki.

2. Walczą z problemami jamy ustnej

Żurawina zwiększa również zdrowie jamy ustnej i pomaga zapobiegać problemom stomatologicznym, takim jak zapalenie dziąseł, choroby dziąseł, ubytki i gromadzenie się płytki nazębnej.



Według badania opublikowanego w 201 roku w Canadian Dental Association polifenole w żurawinach mają potencjalne korzyści dla próchnicy i chorób przyzębia. Te potencjalne środki przeciw próchnicy hamują wytwarzanie kwasów organicznych i tworzenie bio-folii przez bakterie próchnicze na dziąsłach i zębach.

Ponadto wysoka zawartość witaminy C w żurawinach pomaga zwalczać choroby dziąseł i infekcje.
Pij pół szklanki niesłodzonego soku z żurawiny codziennie, aby zapobiec przywieraniu bakterii do zębów.

3. Poprawiają zdrowie układu sercowo-naczyniowego

Żurawina pomaga zmniejszyć ryzyko problemów związanych z sercem i utrzymać zdrowie układu sercowo-naczyniowego. Według badań z 2010 r. opublikowanych w czasopiśmie Nutrition Reviews żurawina jest bogatym źródłem flawonoli, witamin i błonnika, które zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Fitochemikalia w tych jagodach pomagają zwiększyć oporność lipoprotein o małej gęstości (LDL lub „złego” cholesterolu) na utlenianie, hamując agregację płytek krwi, obniżając ciśnienie krwi i inne mechanizmy przeciwzakrzepowe i przeciwzapalne.

Czytaj także:  Miód z cynamonem: naturalne lekarstwo na liczne choroby

Inne badanie wskazuje, że spożywanie pokarmów bogatych w flawonoidy, takich jak żurawina pomaga zmniejszyć ryzyko miażdżycy. Te jagody mogą również zmniejszyć ryzyko ataków serca i udarów mózgu.

Pij od 1 do 2 szklanek niesłodzonego soku żurawinowego regularnie, aby poprawić kondycję układu krążenia.

4. Zmniejszają ryzyko raka

Badania przeprowadzone w 2012 roku w czasopiśmie Anticancer Agents in Medicinal Chemistry wykazały, że żurawina jest obiecującym naturalnym źródłem potencjalnych leków przeciwnowotworowych. Wyciągi z żurawiny mają pozytywny wpływ antyproliferacyjny na raka gruczołu krokowego, wątroby, piersi, jajnika, okrężnicy i jamy ustnej.

Korzyści żurawiny związane z rakiem wynikają z właściwości antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych i antyproliferacyjnych.

Przewlekły nadmierny stres oksydacyjny i przewlekłe nadmierne zapalenie są dwiema najczęstszymi przyczynami, które zwiększają ryzyko raka. Jednak podczas, gdy żurawina pomaga zapobiegać rakowi nie jest skuteczna w leczeniu.
Włącz do diety żurawinę w postaci surowej lub soku, jeśli masz większe ryzyko zachorowania na raka.

5. Wzmacniają odporność

Korzyści z odporności immunologicznej żurawiny są ekscytujące. Są bogate w witaminę C, najlepszy przeciwutleniacz dla dobrej odporności. Ponadto fitochemikalia w żurawinie sprzyjają zdrowemu układowi odpornościowemu.


Ludzie z dobrym układem odpornościowym są mniej podatni na infekcje przeziębienia i grypy.

Pij szklankę soku z żurawiny dziennie, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania.

6. Sprawiają, że ​​kości są mocne

Żurawina jest dobrym źródłem wapnia, który pomaga wzmocnić kości, zęby i paznokcie. Zmniejsza również ryzyko rozwoju osteoporozy.

Owoc jest dobrym źródłem witaminy K, innej ważnej witaminy dla ogólnego zdrowia kości. Witamina K pomaga zatrzymywać wapń w macierzy kostnej, zapewnia kości większą sprężystość i zapobiega utracie gęstości kości. To z kolei zmniejsza ryzyko złamań.

Jedna filiżanka surowej żurawiny lub szklanka soku z żurawiny codziennie może odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu kości w zdrowiu i wytrzymałości.

7. Trawienie pokarmów

Według programu University of Kentucky Departamentu Medycyny Wewnętrznej i Nutritional Sciences, dieta bogata w błonnik obniża ryzyko niestrawności i niektórych chorób żołądkowo-jelitowych.

Żurawina jest bogatym źródłem błonnika, a więc sprzyja zdrowiu przewodu pokarmowego. Włókno nadaje objętość stolcu i ułatwia szybszą eliminację produktów odpadowych z jelita. Pomaga to zapobiegać zaparciom.

Ponadto przeciwzapalne korzyści żurawiny zmniejszają ryzyko przewlekłego stanu zapalnego w żołądku i jelicie grubym.

Zjadaj surowe żurawiny, aby uzyskać najlepsze rezultaty wspomagania trawienia.


Czytaj także:  5 niesamowitych zalet jedzenia natki pietruszki

8. Walczą ze starzeniem

Żurawiny są pełne przeciwutleniaczy, które pomagają zwalczyć skutki starzenia się. Przeciwutleniacze, takie jak witaminy C, B3 i B5, pomagają ciału pozbyć się wolnych rodników, które przyczyniają się do procesu starzenia, a także zapewniają ochronę przed uszkodzeniami powodowanymi przez czynniki środowiskowe.

Regularne spożywanie żurawiny może opóźniać degenerację komórek mózgowych, komórek skóry, a nawet tkanki organowej. Jest to pomocne w opóźnianiu utraty pamięci związanej z wiekiem i spadku funkcji motorycznych.

Włącz do diety żurawinę, aby uniknąć problemów z wiekiem, takich jak utrata pamięci i brak koordynacji.

9. Poprawiają zdrowie skóry

Aby uzyskać piękną i promienną skórę, możesz użyć prostej domowej maski żurawinowej. Enzymy w tym owocu złuszczają martwy naskórek i zapobiegają zatkaniu porów. Dodatkowo sok żurawinowy działa jak tonik do skóry, który pomaga osobom o tłustej skórze.

Witamina C w żurawinach pomaga ujędrnić i rozświetlić skórę poprzez zwiększenie produkcji kolagenu i elastyny. Zapobiega również powstawaniu zmarszczek, zaczerwienień, przebarwień i cienkich linii na skórze.

Wymieszaj równe ilości soku z żurawiny i miodu. Pocierać delikatnie na twarz, pozostawić na 15 do 20 minut, a następnie spłukać letnią wodą. Ta pasta działa jak toner i pomaga leczyć trądzik i pryszcze.

10. Zapobiegają wrzodom trawiennym

Żurawina jest również skutecznym lekiem na wrzody trawienne, otwarte rany w wyściółce żołądka, przełyku lub dwunastnicy wywołane przez rodzaj bakterii o nazwie Helicobacter pylori.

Według badań przeprowadzonych w 2005 roku przez chińskich badaczy, regularne spożywanie soku żurawinowego może tłumić infekcje H. pylori w endemicznie dotkniętych populacjach.

Naturalne właściwości antybakteryjne żurawin pomagają hamować wzrost bakterii H. pylori i zmniejszają ryzyko rozwoju wrzodów żołądka w przyszłości.

Osoby, które są bardziej narażone na wrzody trawienne, muszą regularnie pić sok żurawinowy w celu stłumienia infekcji.

Uwaga:

  • Unikaj wysokiego spożycia żurawin, jeśli bierzesz leki rozrzedzające krew.
  • Osoby, u których występowały kamienie nerkowe w wywiadzie muszą porozmawiać z lekarzem przed włączeniem do diety żurawin, ponieważ mogą zwiększać poziom szczawianu w moczu.
  • Osoby przyjmujące przepisaną aspirynę powinny unikać spożywania nadmiaru soku żurawinowego.
  • Osoby uczulone na aspirynę muszą unikać żurawin.
  • Żurawiny zachowują maksymalną ilość składników odżywczych i maksymalny smak, gdy są świeże. Gotowanie niszczy ich właściwości odżywcze.
  • Sok z żurawiny niesłodzony smakuje lekko kwaśno, ale do celów leczniczych sok ten jest najlepszy.

POPULARNE

podobne artykuły