10 pokarmów, których należy unikać jeśli masz ból stawów
Średnia 3.3 (66.67%) 3 głosy(ów)

Ból stawów odnosi się do dyskomfortu, zapalenia i bolesności w dowolnym stawie w twoim ciele. Jest to bardzo powszechny problem i może wystąpić u każdego, niezależnie od wieku i płci. Ten rodzaj bólu może być ostry lub przewlekły.

10 pokarmów, których należy unikać jeśli masz ból stawów

Zapalenie stawów i dna są dwiema głównymi przyczynami bólu stawów. Może również wynikać ze szczepów mięśni, złamanych lub zwichniętych kości, zapalenia kaletki, fibromialgii, białaczki i tocznia.

Niezależnie od przyczyny, ból stawów można opanować za pomocą leków, ćwiczeń fizycznych lub alternatywnych leków. Dieta odgrywa również kluczową rolę w radzeniu sobie z bólem stawów.

Chociaż istnieje wiele środków przeciwzapalnych, takich jak imbir, kurkuma i czosnek, które mogą pomóc w walce z bólem, istnieją również pewne pokarmy, które wywołują ból.

Jeśli cierpisz na bóle stawów musisz unikać pewnych pokarmów, które mogą wywołać stan zapalny i ból.

Oto 10 najlepszych pokarmów, których można uniknąć, jeśli masz ból stawów.



1. Przetworzone i czerwone mięso

Przetworzone mięso i czerwone mięso zawierają substancje chemiczne, takie jak azotyny i puryny, które mogą zwiększać stan zapalny i ból w ciele.

Przetworzona żywność zawiera dużo toksyn zwanych zaawansowanymi produktami końcowymi glikacji (AGE), które mogą powodować stan zapalny.

Dodatkowo badanie z 2014 roku opublikowane w Proceedings of National Academy of Sciences wskazuje, że glikan pochodzący od czerwonego mięsa sprzyja rozwojowi ogólnoustrojowego stanu zapalnego i progresji nowotworu.

2. Rafinowane i sztuczne cukry

Duże ilości cukru również zwiększają poziom AGE w ciele, które powodują stan zapalny. Ponadto cukier wyzwala uwalnianie w organizmie czynników zapalnych zwanych cytokinami.

Będąc bogaty w kalorie, nadmierne spożycie cukru prowadzi również do zwiększenia masy ciała co powoduje większy nacisk na stawy i zwiększa ból.

Unikaj napojów słodzonych cukrem, a także produkty spożywcze zawierające cukier, takie jak ciastka, słodycze i przekąski.

Zamiast rafinowanego cukru i sztucznych słodzików, zdecyduj się na naturalne słodziki, takie jak stewia, miód.

3. Produkty mleczne

Produkty mleczne mogą również przyczyniać się do bólu stawów. Wysoki poziom kazeiny białkowej w produktach mlecznych wywołuje stan zapalny i ból.

Według raportu Komitetu Lekarzy ds. Odpowiedzialnej Medycyny, ten rodzaj białka może nawet drażnić tkanki wokół stawów.

Nawet tłuszcze nasycone w pełnotłustych produktach mlecznych, takich jak mleko, masło i ser, mogą wywołać zapalenie tkanki tłuszczowej, co z kolei zwiększa ból.

Unikaj pasteryzowanego mleczarstwa, gdy cierpisz na ból stawów lub inny rodzaj przewlekłego bólu. Zamiast tego wybierz mleko sojowe, mleko migdałowe, tofu.

4. Olej kukurydziany

Olej kukurydziany zawiera dużo kwasów tłuszczowych omega-6, które mogą powodować wytwarzanie przez organizm prozapalnych substancji chemicznych.

Badanie z 2012 roku opublikowane w Journal of Nutrition and Metabolism zauważa, że ​​zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych omega-6 może nasilić procesy zapalne i zaostrzyć wiele chorób zapalnych.

Oleje szafranowy, słonecznikowy, z pestek winogron, sojowy, a także majonez i wiele sosów sałatkowych są również bogate w kwasy tłuszczowe omega-6.

Nie ma potrzeby całkowitego eliminowania tych produktów z diety, ponieważ kwasy tłuszczowe omega-6 są potrzebne do normalnego wzrostu i rozwoju.



5. Rafinowane mąki

Rafinowana mąka jest również czynnikiem prozapalnym i może zwiększać ból stawów. Te pokarmy o wysokim indeksie glikemicznym wyzwalają produkcję AGE stymulujących stan zapalny.

W opublikowanym w 2013 roku badaniu Nutrients podkreślono rolę codziennego spożycia produktów pszenicznych i innych pokrewnych ziaren zbóż w przebiegu przewlekłego stanu zapalnego i chorób autoimmunologicznych.

Ponadto te ziarna są pozbawione błonnika i witaminy B i zawierają puste kalorie. Regularne przyjmowanie tych produktów może nawet zwiększać ryzyko chorób zwyrodnieniowych, takich jak rak, choroba niedokrwienna serca i cukrzyca.

6. Jajka

Regularne spożywanie jaj może prowadzić do zwiększonego obrzęku i bólu stawów. Jajka, zwłaszcza żółtka, zawierają kwas arachidonowy, który prowadzi do produkcji prostaglandyn (rodzaj autacydów lipidowych), które wywołują stany zapalne w organizmie.

Ponadto jaja zawierają tłuszcze nasycone, które również przyczyniają się do stanu zapalnego i bólu.

Jeśli lubisz jeść jajka na śniadanie, pomiń żółtka i użyj tylko białek do przygotowania omletu.

7. Białko serwatkowe

Produkty z białkiem serwatkowym mogą także sprzyjać zapaleniom i bólom stawów spowodowanym obecnością glutenu i kazeiny.

Kazeina jest rodzajem białka, które prowadzi do produkcji kwasu moczowego w organizmie. Zbyt dużo kwasu moczowego może prowadzić do bólu i stanu zapalnego w organizmie, w tym stawów. Bóle stawów wywołane kwasem moczowym znane jako dna moczanowa mogą być ciężkie i mogą trwale uszkodzić stawy.

8. Rafinowana sól

Znana również jako sól kuchenna, nie jest dobra dla twojego zdrowia, szczególnie jeśli cierpisz na bóle stawów. Rafinowana sól zawiera dodatki i chemikalia (żelazocyjaniany i glinokrzemian), aby zapewnić jej swobodny przepływ, ale mogą zaburzyć równowagę płynów w organizmie.

Ponadto rafinowana sól nie zawiera naturalnie występujących minerałów, takich jak krzem i fosfor, które organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania.

Ograniczenie spożycia surowej soli może również zmniejszyć utratę wapnia z kości, zmniejszając w ten sposób ryzyko osteoporozy i złamań.



9. Żywność zawierająca glutaminian sodu

Glutaminian sodu (MSG) to wzmacniający smak dodatek do żywności o właściwościach konserwujących najczęściej spotykanych w pakowanych produktach spożywczych, takich jak chipsy ziemniaczane, mrożone przekąski, mrożone obiady, chińskie potrawy konserwowe i mrożone, sklepowe sosy sałatkowe i zupy.

MSG może wywołać stan zapalny i ból w ciele , w tym stawach. Ten sztuczny dodatek jest bardzo szkodliwy dla osób, które już cierpią na stany zapalne, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów.

Ponieważ większość pakowanych i mrożonych produktów zawiera sztuczne dodatki, takie jak MSG, staraj się jeść świeże potrawy przygotowane w domu. Użyj produktów ekologicznych i unikaj sztucznych wzmacniaczy smaku.

Wraz z MSG należy unikać żywności zawierającej aspartam, nieodżywczy, sztuczny słodzik, który również wywołuje reakcję zapalną.

10. Piwo

Nadmierne spożywanie piwa oraz innych napojów alkoholowych nie jest dobre dla twoich stawów. W rzeczywistości osoby pijące piwo są bardziej narażone na reumatoidalne zapalenie stawów, jak również na dnę.

Piwo powstaje również z glutenu, dlatego najlepiej go unikać, gdy cierpisz na bóle stawów. Spróbuj ograniczyć spożycie piwa i napojów alkoholowych.

Zobacz także:

Aktualizacja: 30 sierpnia 2018