10 ziół wspomagających proces odchudzania
Oceń ten post

Przyrost masy ciała i otyłość są problemem dla wielu osób. Dla niektórych może to być stała walka, a efekty nie są zawsze pozytywne.

10 ziół wspomagających proces odchudzania

Genetyka i fluktuacje hormonalne mogą przyczyniać się do przyrostu masy ciała lub utraty wagi przez daną osobę. Inne przyczyny to brak aktywności, niezdrowa dieta lub nawyki żywieniowe, brak snu, nadmierny stres i niektóre leki. Nawet niektóre schorzenia mogą prowadzić do zwiększenia masy ciała.

Nadwaga wiąże się z większym ryzykiem wystąpienia wielu problemów zdrowotnych, takich jak wysoki poziom cholesterolu, cukrzyca typu 2, wysokie ciśnienie krwi, choroby serca, udary, bezdech senny, niealkoholowe stłuszczenie wątroby i choroba zwyrodnieniowa stawów.

Zdrowa dieta i program ćwiczeń mogą pomóc w zarządzaniu wagą. W tym samym czasie możesz spróbować ziół, które pomogą Ci schudnąć.

Oto 10 najlepszych ziół do utraty wagi.

1. Imbir

Imbir może być skuteczny w promowaniu odchudzania. Badanie z 2012 r. opublikowane w czasopiśmie „Metabolizm: Kliniczne i Eksperymentalne” wykazało, że spożycie imbiru zwiększa termiczne działanie pokarmu i sprzyja uczuciu sytości. Zapobiega to niepotrzebnemu podjadaniu i kompulsywnemu jedzeniu wysokokalorycznych pokarmów.

Ponadto imbir poprawia trawienie i poprawia metabolizm.



  • Pij 2 do 3 filiżanek imbirowej herbaty dziennie.
  • Żuj mały kawałek imbiru między posiłkami lub dodaj starty imbir do dań głównych.
  • Możesz również wziąć kapsułki imbirowe, ale tylko po konsultacji z lekarzem.

2. Zielona herbata

Pij zieloną herbatę, aby zwiększyć metabolizm i spalić więcej kalorii. Przeciwutleniacz zwany katechinami w zielonej herbacie stymuluje proces spalania tłuszczu.

  1. Umieść 1 do 2 łyżeczek dobrej jakości zielonej herbaty w filiżance i zalej gorącą wodą.
  2. Pozwól jej się zaparzyć przez 2 do 3 minut, a następnie odcedź.
  3. Pij od 3 do 4 filiżanek zielonej herbaty przez cały dzień.

3. Kurkuma

Zioło to może również pomóc w osiągnięciu celu odchudzania. Kurkumina, jeden z najlepiej przebadanych aktywnych składników kurkumy pomaga zwiększyć przepływ żółci. Jest to ważne przy rozbijaniu tłuszczu.

Poprawia również odporność na insulinę, a także leczy objawy zapalne związane z otyłością i zaburzeniami metabolicznymi.

  • Przygotuj napój detoksykacyjny mieszając 1 łyżeczkę proszku z kurkumy, sok z 1 cytryny, szczyptę pieprzu cayenne i odrobinę miodu (dla smaku) w 1 szklance ciepłej wody. Pij to raz dziennie.
  • Można również pić herbatkę z kurkumy. Aby przygotować herbatę, dodaj ½ łyżeczki proszku kurkumowego i imbiru w proszku do 2 szklanek wrzącej wody i gotuj przez 10 minut. Odcedź, dodaj sok cytrynowy do smaku i pij dwa razy dziennie.
  • Inną opcją jest przyjmowanie suplementów kurkuminy po konsultacji z lekarzem.

4. Hibiskus

To piękne zioło jest wypełnione substancjami odżywczymi, flawonoidami i różnymi minerałami, które pomagają obniżyć wchłanianie tłuszczów i węglowodanów przez organizm. To z kolei wspomaga zarządzanie wagą. Ponadto jego moczopędna natura pomaga zrzucić wagę.

W badaniu z 2014 r. opublikowanym w czasopiśmie Food & Function Journal naukowcy odkryli, że ludzie, którzy przyjmowali tabletki wykonane z ekstraktów z hibiskusa przez 12 tygodni wykazali zmniejszony obwód talii, odsetek tkanki tłuszczowej i stosunek biodra do talii.



  • Możesz pić od 2 do 3 filiżanek herbaty hibiskusowej dziennie. Aby przygotować herbatę, dodaj 2 łyżki suszonych płatków hibiskusa do 2 szklanek wody. Doprowadzić do wrzenia, a następnie gotować na wolnym ogniu przez 5 do 10 minut. Odcedź i dodaj do smaku miód i sok z cytryny.
  • Możesz również zażywać hibiskus w formie suplementu po konsultacji z lekarzem.

Uwaga: Jeśli jesteś kobietą w ciąży lub karmiącą lub zażywasz jakieś leki skonsultuj się z lekarzem przed zażyciem tego zioła.

5. Koreański żeń-szeń

Żeń-szeń koreański, znany również jako żeń-szeń lub azjatycki żeń-szeń, jest ceniony ze względu na jego zdolność do zwiększania poziomu energii i przyspieszenia metabolizmu co pomaga w utracie wagi. Ponadto poprawia wrażliwość na insulinę oraz zarządzanie stresem.

  • Możesz pić 2 szklanki herbaty z żeń-szenia codziennie. Herbata jest łatwo dostępna na rynku.
  • Można również stosować od 1 do 3 kapsułek 500 g żeń-szenia dziennie przez 3 miesiące lub krócej.

Uwaga: Unikaj używania żeń-szenia koreańskiego przez dłuższy czas. Nie używaj tego zioła, jeśli masz schorzenia związane z hormonami.

6. Dandelion (mniszek)

Dandelion jest kolejnym przydatnym ziołem dla osób z nadwagą, które chcą rzucić kilka kilogramów. Fitochemikalia mniszka dają mu właściwości moczopędne i przeczyszczające. Zwiększa objętość i częstotliwość oddawania moczu co pomaga pozbyć się masy wody.

Ponadto zioło to pomaga normalizować poziom cukru we krwi, usuwać toksyny z organizmu, tłumić apetyt i zwalczać stany zapalne.

  • Codziennie pić filiżankę herbaty z mniszka lekarskiego przed każdym posiłkiem. Aby przygotować herbatę dodaj 2 łyżeczki suszonego korzenia mniszka lekarskiego do 1 szklanki wody i gotuj przez 1 minutę. Zdjąć z ognia i zaparzać przez około 10 minut. Odcedzić i wypić herbatę.

Unikaj przyjmowania tego zioła przez dłuższy czas.

Uwaga: Ponieważ to zioło może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami przed użyciem należy skonsultować się z lekarzem.

7. Oregano

Oregano pomaga także schudnąć. Ma aktywny składnik o nazwie carvacrol, który pomaga rozpuszczać tłuszcz. Zioło to również  wspomaga trawienie i zmniejsza wzdęcia. Ponadto pomaga w walce z depresją i stresem, dwiema częstymi przyczynami przejadania się i przyrostu masy ciała.

  • Wypij kilka filiżanek herbaty oregano dziennie. Aby zrobić herbatę, zaparz 3 łyżeczki liści oregano w 1 szklance gorącej wody przez 5 do 10 minut. Odcedzić i wypić.
  • Można też dodać 4 lub 5 kropli oleju z oregano do szklanki niskokalorycznego soku owocowego i pić go raz dziennie.

8. Szałwia

Sage to kolejny wielki zioło odchudzające, dzięki właściwościom pobudzającym, moczopędnym i przeciwutleniającym. Będąc stymulantem, zwiększa twój metabolizm, aby pomóc Ci spalić więcej kalorii. Ponadto pomaga zmniejszyć stan zapalny, leczyć lęk i promować zdrowy sen.

  1. Wsyp 1 łyżkę świeżych liści szałwii do filiżanki.
  2. Zalej wrzącą wodą, przykryj i odczekaj 5 minut.
  3. Odcedź i dodaj sok z cytryny do smaku.
  4. Pij tę herbatę 2 lub 3 razy dziennie.

Uwaga: Nie spożywaj szałwii jeśli jesteś w ciąży lub karmisz piersią.

9. Mięta pieprzowa

Mięta pieprzowa pomaga również zmniejszyć wagę. Będąc naturalnym tłumieniem apetytu, pomaga zmniejszyć uczucie łaknienia i kontrolować apetyt na poradzenie sobie z objadaniem się i zredukowanie niepotrzebnych kalorii. Zioło to również wspomaga trawienie i zmniejsza wzdęcia.

Dodatkowo uspokajający, kojący zapach mięty pomaga zmniejszyć stres, jedną z przyczyn przyrostu masy ciała.

  • Pij kilka filiżanek herbaty miętowej dziennie. Aby zrobić herbatę, umieść 1 łyżkę stołową świeżych liści mięty pieprzowej w garnku z gorącą wodą i gotuj przez 10 minut. Odcedź, pozwól jej ostygnąć i wypij.
  • Ponadto umieść kilka kropel olejku miętowego na czystej chusteczce i wdychaj. Pomoże to ograniczyć łaknienie żywności.

10. Ostropest plamisty

Ostropest jest dobrym ziołem do zarządzania wagą. Jego aktywna sylimaryna poprawia czynność wątroby w celu poprawienia naturalnego procesu detoksykacji organizmu, co z kolei sprzyja utracie wagi.

Poprzez zwiększenie usuwania toksyn poprzez detoksyfikację, zioło to pomaga również przywrócić prawidłowy metabolizm i zwiększyć utratę tłuszczu.

Możesz go przyjmować w postaci kapsułek lub jako nalewka. Aby uzyskać właściwe dawkowanie należy skonsultować się z lekarzem.

Uwaga: Skonsultuj się z lekarzem przed zażyciem ostropestu jeśli masz dolegliwości medyczne.

Dodatkowe wskazówki

  • Zacznij dzień od szklanki wody z sokiem z cytryny.
  • Ćwicz, aby pozbyć się toksyn i poprawić metabolizm.
  • Pij wodę i inne zdrowe płyny, aby szybciej spalać tłuszcz.
  • Zacznij dzień od zdrowego śniadania.
  • Jedz mniejsze posiłki (zdrowe pokarmy) 4 lub 5 razy w ciągu dnia zamiast 2 dużych posiłków.
  • Jedz zdrowe przekąski między posiłkami.
  • Ciesz się regularnymi ćwiczeniami i uprawiaj sport w weekendy.
  • Unikaj stresu, ponieważ może to powodować przyrost masy ciała.
  • Dobrze się wysypiaj. Brak snu może zwiększyć apetyt i doprowadzić do zwiększenia masy ciała.
  • Trzymaj się z dala od papierosów, alkoholu, rafinowanych cukrów i nasyconych tłuszczów.
Zobacz także:
Główny redaktor strony ZdrowePoradniki.pl, od ponad 2 lat dzieli się z Wami swoją wiedzą z zakresu zdrowia, urody, odchudzania i właściwości zdrowotnych poszczególnych składników spożywczych.

Aktualizacja: 30 sierpnia 2018