Strona głównaZdrowie12 typowych złych nawyków, które stopniowo szkodzą Twojemu zdrowiu

12 typowych złych nawyków, które stopniowo szkodzą Twojemu zdrowiu

Każdy wie, że złe nawyki, takie jak palenie czy nadmierne spożywanie niezdrowej żywności, mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Istnieje jednak wiele mniej znanych szkodliwych nawyków, które stały się częścią naszego codziennego życia.

Zebraliśmy dla Ciebie 12 najczęstszych codziennych nawyków, które powoli i po cichu szkodzą naszemu zdrowiu.

1. Noszenie portfela w tylnej kieszeni

Każdy, kto nosi portfel, wie, że najwygodniejszym miejscem do jego noszenia jest tylna kieszeń dżinsów. Ale nawet jeśli jest to wygodne, na pewno nie jest zdrowe.

Siedzenie na portfelu nawet przez krótkie 15 minut może spowodować przesunięcie kręgosłupa i zaczną się zmiany więzadeł kręgosłupa.

To ostatecznie powoduje asymetrię, która może zakłócić normalne ustawienie kręgosłupa. Długotrwałe siedzenie na portfelu może powodować chroniczny ból pleców, rwę kulszową i skoliozę czynnościową.

2. Korzystanie z elektroniki w łóżku

Ostatnie badania dowiodły, że korzystanie z urządzeń elektronicznych przed snem pozbawia nas snu i pogarsza jego jakość.

Jednak badanie przeprowadzone przez National Sleep Foundation pokazuje, że około 89% dorosłych i 75% dzieci ma co najmniej jedno urządzenie elektroniczne w swojej sypialni.

Regularne korzystanie z urządzeń elektronicznych przed snem nie tylko szkodzi jakości naszego snu, ale także powoduje przyrost masy ciała i zmęczenie w ciągu dnia. Wpływa również niekorzystnie na poziom naszej produktywności, zdolności uczenia się i poziom stresu.

Odłączenie się od urządzeń elektronicznych przynajmniej na godzinę przed snem może znacznie poprawić jakość snu i chronić zdrowie.

3. Mycie rąk gorącą wodą

Różne badania potwierdziły, że gorąca i zimna woda są równie skuteczne w zabijaniu zarazków i usuwaniu bakterii.

Z tych badań wynika, że ​​niezależnie od tego, czy woda miała temperaturę 38⁰C, czy 16⁰C, jej temperatura nie odgrywała istotnej roli w pozbywaniu się bakterii. Ponadto udowodniono, że zimna woda jest faktycznie zdrowsza dla naszych dłoni niż gorąca woda.

Chociaż wiadomo, że gorąca woda zabija bakterie, istnieje błędne przekonanie – gorąca woda nie zabija bakterii – wrząca i prawie wrząca woda tak, dlatego instrumenty medyczne gotuje się w celu sterylizacji.

Ponieważ mycie rąk wrzącą wodą nie wchodzi w grę, znacznie lepszą alternatywą jest użycie zimnej wody. Dlaczego? Ponieważ mycie rąk ciepłą wodą zmiękcza skórę, czyniąc dłonie bardziej podatnymi na zarazki.

4. Picie z plastikowych butelek

Logiczne byłoby założenie, że picie z plastikowych butelek jest bezpieczne i zdrowe. Jednak nie wszystkie materiały są równie bezpieczne i przyjazne dla środowiska.

Plastikowe butelki stanowią zagrożenie ze względu na chemikalia, które uwalniają się pod wpływem wysokich temperatur.

Na przykład, gdy zostawiasz butelkę w samochodzie w upalny dzień, górne warstwy plastiku mogą uwolnić toksyczną substancję chemiczną (bisfenol A), która może zanieczyścić wodę pitną. Ta substancja chemiczna może zaburzać układ hormonalny i zwiększać ryzyko endometriozy i raka piersi.

5. Zbyt szybkie jedzenie

Kilka badań wykazało, że zbyt szybkie jedzenie i żucie jedzenia może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych. Szybkie jedzenie może prowadzić do przyspieszonego przyrostu masy ciała, a nawet zwiększyć ryzyko chorób serca, cukrzycy i udaru mózgu.

Osoby szybko jedzące są również bardziej narażone na przejadanie się, ponieważ od chwili rozpoczęcia jedzenia potrzeba około 20 minut, aby wysłać do mózgu sygnał, że jesteś pełny.

I tak możesz być najedzony i nadal jeść, ale nie musisz o tym wiedzieć, bo Twój mózg nie ma czasu na reakcję i uświadomienie sobie, że masz dość.

6. Mycie zębów bezpośrednio po jedzeniu

Chociaż niektórzy z nas mają tendencję do mycia zębów natychmiast po jedzeniu, według kilku badań należy odczekać co najmniej 30 minut po zakończeniu posiłku.

Nasze zęby są chronione przez szkliwo, a kwasy wytwarzane przez różne produkty spożywcze mogą zniszczyć to ochronne szkliwo. Oznacza to, że Twoje zęby są najbardziej wrażliwe zaraz po jedzeniu.

Na szczęście nasz organizm potrafi zneutralizować wysoki poziom kwasu za pomocą śliny, ale wymaga to czasu. Dlatego mycie zębów zaraz po posiłku oznacza, że ​​im przeszkadzasz, nawet jeśli używasz szczoteczki o miękkim włosiu.

Najlepiej pozwolić ślinie wykonać zadanie neutralizacji wysokiego poziomu kwasu i umyć zęby później. Lepszą alternatywą w oczekiwaniu na regenerację zębów byłoby przepłukanie ust wodą lub żucie gumy bez cukru (ale uważaj, nawet bez toksycznego sztucznego słodzika aspartamu!).

7. Czyszczenie uszu patyczkami kosmetycznymi

Czyszczenie uszu patyczkami kosmetycznymi powoduje więcej szkody niż pożytku. Według jednego z badań takie czyszczenie wpycha woskowinę głębiej do kanału słuchowego. Może również prowadzić do infekcji, przebicia błony bębenkowej, zatkania woskowiny i dzwonienia w uszach (szumy uszne).

W rzeczywistości zaleca się pozostawienie woskowiny w spokoju i umożliwienie jej naturalnego wypłynięcia. Woskowina działa w kanale słuchowym jak filtr zapobiegający przedostawaniu się kurzu i brudu.

Czyszczenie patyczkami kosmetycznymi sprawia, że ​​uszy są bardziej podatne na zanieczyszczenia. Jeśli jednak nadal czujesz potrzebę oczyszczenia uszu, wystarczy ręcznik.

8. Korzystanie z suszarki do rąk

Suszarki do rąk mogą być rozwiązaniem bardziej przyjaznym dla środowiska niż ręczniki papierowe, ale na pewno nie są dla Ciebie zdrowsze.

Jedno z badań wykazało, że suszarki do rąk w publicznych toaletach przenoszą bakterie kałowe na dłonie. Mechanizm nadmuchu powietrza stosowany w suszarkach do rąk ma tendencję do przenoszenia bakterii do powietrza w toalecie. Wyniki tego badania sugerują, że na dłonie może przenieść się wiele rodzajów bakterii, w tym zarodniki i patogeny.

Najlepiej byłoby unikać suszarek i wycierać ręce w stary, dobry sposób, papierowym ręcznikiem.

9. Nadmierne picie soków

Powszechnie wiadomo, że sok pomarańczowy zawiera dużo witaminy C, B i różnych przeciwutleniaczy. Picie soku jest rzeczywiście uważane za zdrowy nawyk.

Kiedy jednak wypijesz go za dużo, może to zaszkodzić zdrowiu, ponieważ może powodować próchnicę zębów, cukrzycę typu 2 i otyłość.

Powodem, dla którego picie zbyt dużej ilości soku jest dla nas złe, jest to, że zawiera dużo fruktozy. I nie ma znaczenia, jaki sok wypijesz, bo nawet ten najlepszy, czyli świeżo wyciśnięty (niepasteryzowany) i tak zawiera znaczną ilość cukru.

10. Nadmierne spożycie soli

Choć sól może poprawić smak naszej żywności, jej nadmierna ilość nie jest korzystna dla zdrowia. Ilość spożywanej soli ma bezpośredni wpływ na Twoje zdrowie i jest powiązana z takimi schorzeniami, jak wysokie ciśnienie krwi, choroby serca i rak żołądka.

Chociaż sól jest bardzo ważna dla naszego zdrowia, powoduje, że nasz organizm zatrzymuje wodę, a jej nadmiar podnosi ciśnienie krwi. Wysokie ciśnienie krwi może następnie obciążyć serce, naczynia krwionośne i nerki.

11. Za dużo snu

Sen to czas, w którym organizm regeneruje się i regeneruje. Błędem byłoby zakładać, że więcej snu to więcej odpoczynku i lepsze zdrowie. Badania wykazały, że nadmierna ilość snu niesie ze sobą także liczne zagrożenia dla zdrowia.

Właściwa ilość snu jest inna dla każdej osoby, ale ogólny limit dobrego snu wynosi od 7 do 9 godzin.

Należy to uznać za optymalny schemat snu. Zbyt dużo snu, jeśli jest wykonywany regularnie, wiąże się z wyższą śmiertelnością, depresją, chorobami serca i zaburzeniami funkcjonowania mózgu.

12. Całodniowe siedzenie

Kiedy ludzie pracują, studiują i spotykają się towarzysko, często wykonują te czynności w pozycji siedzącej. A zbyt długie siedzenie wiąże się z licznymi problemami zdrowotnymi, których nie należy ignorować.

Siedzenie nie wymaga nadmiernego wydatku energii, co oznacza, że ​​nie spalasz przy tym dużej ilości kalorii. W przełożeniu na skutki zdrowotne oznacza to, że nadmierne siedzenie wiąże się z problemami zdrowotnymi, takimi jak przedwczesna śmiertelność, cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia i otyłość.

Jeśli Twoja praca wymaga siedzenia przez cały dzień, postaraj się zrobić sobie przerwę po każdych 30 minutach siedzenia, stój podczas rozmowy przez telefon lub wybierz się na kilka krótkich spacerów, aby zminimalizować negatywne skutki nadmiernego siedzenia.

Zobacz Też: