4 mało znane objawy niedoboru magnezu.

Czy mam niedobór magnezu? To pytanie zadaje sobie wiele osób za każdym razem, gdy słyszą lub widzą reklamę suplementów magnezu.

Organizm w pewien sposób informuje nas o braku tego pierwiastka. Czasami jednak objawy nie są tak oczywiste, jak twierdzą aktorzy reklamowi. Na który z nich również warto zwrócić uwagę?

  • Uczucie depresji i ciągłego stresu
  • Problemy ze snem i bezsenność
  • Nadciśnienie i nieregularne bicie serca
  • Nadmierne wypadanie włosów

Magnez jest jednym z najważniejszych pierwiastków, ponieważ bierze udział w wielu procesach życiowych.

Jednak wiele osób ma jej niedobory – jedną z przyczyn jest zanieczyszczenie środowiska, w wyniku czego spada zawartość tego pierwiastka w zbożach, warzywach i owocach. Jest również tracony z produktów spożywczych w wyniku obróbki technologicznej.

Z badań wynika, że ​​w krajach wysoko uprzemysłowionych średnie spożycie magnezu jest znacznie niższe od zalecanej dawki – niedobór magnezu może być również spowodowany nadmiernym spożyciem kawy czy alkoholu oraz niektórymi chorobami.

Jednak niedobór magnezu często pozostaje niezdiagnozowany, ponieważ zwykle bada się jego stężenie w surowicy krwi, podczas gdy organizm może „przesunąć” dostępny zasób tego pierwiastka do i z komórek (wiarygodny wynik dają m.in. badania stężenia magnezu wewnątrzkomórkowego).

Niedobór powoduje jednak pewne objawy, w tym takie, których zwykle nie kojarzymy z niedoborem magnezu. Warto je znać.

Depresja i ciągły stres

Niedobór magnezu może wpływać na nastrój – osoby z poważnym niedoborem magnezu odczuwają niepokój, mają objawy depresyjne i trudno im się zrelaksować. Jest to związane z wpływem magnezu na układ nerwowy.

Niedobór magnezu może prowadzić do zmniejszenia produkcji 5-hydroksytryptofanu, związku biorącego udział w syntezie „hormonu szczęścia” serotoniny.

Problemy ze snem i bezsenność

Brak magnezu może również prowadzić do zaburzeń naszego zegara biologicznego, gdyż niekorzystnie wpływa na syntezę melatoniny, która odpowiada za nasz dobowy rytm czuwania i snu. Przy braku tego pierwiastka trudniej jest też się zrelaksować.

Badania wykazały, że suplementacja magnezu u osób starszych cierpiących na bezsenność znacznie poprawiła jakość snu i zmniejszyła liczbę nocnych przebudzeń.

Nadciśnienie i nieregularne bicie serca

Nagły wzrost ciśnienia krwi i nietypowe kołatanie serca mogą być również objawem niedoboru magnezu.

Ponieważ jony magnezu hamują napływ wapnia do komórek, ich niedobór może powodować nadciśnienie, zwłaszcza że magnez działa również ochronnie na śródbłonek naczyń i pomaga rozszerzać naczynia krwionośne.

Przy braku tego pierwiastka pojawiają się również zaburzenia rytmu serca (w postaci arytmii lub migotania przedsionków).

Nadmierne wypadanie włosów

Niedobór magnezu może objawiać się również we włosach, które z jego powodu zaczną znacznie wypadać.

Magnez jest nie tylko jednym z budulców włosów – bierze również udział w kilku reakcjach molekularnych zachodzących na poziomie komórkowym.

Umożliwia także tworzenie ATP, czyli trójfosforanu adenozyny, związków dostarczających energii każdej komórce organizmu – w tym komórkom macierzy włosa.

Do podziału komórek macierzy i procesów produkcji keratyny, głównego budulca włosów, którego brakuje przy niedoborze magnezu, potrzebna jest duża ilość energii.