Co powinieneś jeść jeśli doznałeś ataku serca?

Udostępnij:

Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i rzucenie palenia mogą pomóc w zapobieganiu problemom z sercem.

co jeść po zawale serca

Eksperci dużo mówią o dietach, które ludzie powinni stosować, aby zachować zdrowie. Ale jaką dietę powinieneś stosować, jeśli przeszedłeś zawał serca lub chcesz zapobiec kolejnemu incydentowi sercowemu?

Stres, zła dieta i brak odpoczynku mają bezpośredni wpływ na zdrowie serca. Dlatego po zawale serca należy nabrać nowych, zdrowszych nawyków życiowych, takich jak rzucenie palenia, ćwiczenia fizyczne i zmiana diety. Po zawale serca pacjent musi stosować się do zaleceń lekarza, aby wyzdrowieć i zachować zdrowie.

W tym artykule podamy kilka wskazówek dotyczących pokarmów, które powinieneś włączyć do swojej diety.

Zawał serca, a zdrowe nawyki


Według Światowej Organizacji Zdrowia, w 2021 roku ponad 17 milionów ludzi zmarło z powodu chorób układu krążenia. Stwierdzają oni również, że 80% zawałów serca i udarów mózgu można zapobiec.


Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i porzucenie toksycznych nawyków może pomóc Ci uniknąć epizodów zagrażających Twojemu życiu. Jeśli przeszedłeś zawał serca lub chcesz mu zapobiec, powinieneś włączyć do swojej diety następujące produkty.

Dieta po zawale serca


Po zawale serca należy ściśle monitorować czynniki ryzyka, takie jak poziom cholesterolu, glukozy czy ciśnienie krwi.

Pacjenci, którzy przeszli zawał serca powinni mieć niski poziom cholesterolu i glukozy we krwi, a także utrzymywać ciśnienie krwi w ryzach. Można to osiągnąć dzięki lekom, ćwiczeniom i zdrowej diecie.



Najzdrowszą dietą dla tych pacjentów jest dieta śródziemnomorska. Jest ona bowiem bogata w warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste i ryby oraz kilka porcji chudego mięsa z grilla.

Jeśli przeszedłeś zawał serca, powinieneś przygotowywać wszystko z oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia i nie stosować dużej ilości soli (możesz zastąpić tę przyprawę aromatycznymi ziołami i przyprawami).

Powinnaś spożywać tylko niskotłuszczowe produkty mleczne i dwa razy w tygodniu jeść rośliny strączkowe.

Co jeść, jeśli doznałeś zawału serca


Owoce i warzywa

Według Hiszpańskiej Fundacji Serca, dieta bogata w owoce i warzywa zwiększa poziom potasu i magnezu, które chronią serce przed dysrytmią. Ponadto, dieta ta pomaga obniżyć poziom sodu, który jest związany z ciśnieniem krwi.

Oliwa z oliwek extra virgin


Ta zdrowa dla serca żywność jest podstawą diety śródziemnomorskiej.

Oliwa z oliwek ma znaczące korzyści zdrowotne. Spożywanie czterech łyżek stołowych oliwy z oliwek dziennie, wraz ze zdrową i zrównoważoną dietą śródziemnomorską, obniża ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu.

Orzechy


Orzechy są wyjątkowym źródłem zdrowych składników odżywczych i są bogate w tłuszcze jednonienasycone. W szczególności, orzechy włoskie są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, wielonienasycone tłuszcze związane ze zdrowiem serca.

Zawierają one również L-argininę (aminokwas, który pomaga w produkcji tlenku azotu, który z kolei pomaga regulować ciśnienie krwi) i fitosterole (związki roślinne, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu poprzez blokowanie jego wchłaniania w jelitach).

Herbata


Wszystkie rodzaje herbaty zawierają katechinę, pierwiastek, który pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi poprzez hamowanie syntezy cholesterolu i zapobieganie powstawaniu zakrzepów krwi. Zawierają również kwercetynę, która poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych.

Tłuste ryby


Jedz tłuste ryby, jeśli cierpiałeś na zawał serca. Podobnie jak oliwa z oliwek, ryby są bogate w zdrowe dla serca tłuszcze, które chronią serce.


Po przebytym zawale serca, powinieneś wyeliminować z diety tłuszcze nasycone. Nie należy jednak zapominać o tłuszczach nienasyconych. Tłuste ryby, takie jak łosoś, makrela czy pstrąg zawierają te tłuszcze.

Pełne ziarna i rośliny strączkowe


Według Hiszpańskiej Fundacji Serca, otręby, czyli skorupa, która chroni ziarna zbóż, pomagają spowolnić wchłanianie cukrów i obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Z drugiej strony, rośliny strączkowe są wyjątkowym źródłem białka roślinnego, błonnika i minerałów.

Produkty, których nie należy jeść po zawale serca


Jeśli przeszedłeś zawał serca, powinieneś wyeliminować z diety wszelkie pokarmy zawierające cholesterol lub tłuszcze trans.

Po ataku serca powinieneś stosować dietę zdrową dla serca. W związku z tym należy unikać pokarmów zawierających tłuszcze nasycone, tłuszcze trans i cholesterol, takich jak pełne mleko, masło, tłuste kawałki mięsa czy cukier.

Należy również unikać kiełbas i wędlin, ponieważ zawierają one szkodliwe tłuszcze i dużo sodu, pieczywa (bogatego w tłuszcze trans) oraz gotowych potraw.

Wreszcie, pamiętaj, że bardzo ważne jest włączenie do swojej rutyny umiarkowanych ćwiczeń fizycznych. Skonsultuj się z lekarzem w sprawie najlepszych dla Ciebie opcji ćwiczeń. Po zawale serca, aktywność fizyczna jest wielkim sprzymierzeńcem w poprawie zdrowia serca.

podobne artykuły