Demencja: sposób, w jaki śpisz w średnim wieku zwiększa ryzyko o 30%

Udostępnij:

Wczesne objawy demencji mogą być subtelne i niejasne i mogą nie być od razu widoczne. Niestety, kiedy są one oczywiste, często jest już za późno. Upewnienie się, że wszystko, co możesz zrobić, aby zapobiec temu schorzeniu jest istotne dla większości i może oznaczać drastyczne zmiany snu ze względu na jego zaskakujący związek z badaniami.

Demencja odnosi się do zespołu objawów związanych z pogorszeniem funkcjonowania mózgu. Najczęstszą przyczyną demencji jest choroba Alzheimera, zaburzenie mózgu, które powoli niszczy pamięć i umiejętności myślenia.

Jedno z badań dotyczyło pewnych nawyków w średnim wieku i tego, w jaki sposób mogą one zwiększyć wczesne wystąpienie tego schorzenia.


W badaniu prowadzonym przez doktora Séverine Sabia z Inserm i University College London sprawdzono, w jaki sposób wzorce snu we wcześniejszym okresie życia mogą wpływać na wystąpienie demencji dekady później.

demencja sen

Badanie zostało wsparte częściowo przez NIH’s National Institute on Ageing (NIA) i ukazało się w Nature Communications. Naukowcy przeanalizowali dane pochodzące od prawie 8000 osób z Wielkiej Brytanii, które rozpoczęły badania w wieku 50 lat.



Uczestników oceniano na wielu różnych miarach, w tym pytano ich sześciokrotnie w latach 1985-2016 o to, ile godzin spali w nocy. Aby ocenić dokładność tych samoopisów, niektórzy z uczestników nosili akcelerometry do obiektywnego pomiaru czasu snu.

W trakcie trwania badania u 521 uczestników zdiagnozowano demencję, a średnia wieku wynosiła 77 lat. Wyniki badania wykazały, że osoby w wieku 50 i 60 lat, które przesypiały sześć lub mniej godzin, były bardziej narażone na rozwój demencji w późniejszym okresie życia.

W porównaniu z tymi, którzy śpią normalnie (siedem godzin), osoby odpoczywające mniej każdej nocy były o 30 procent bardziej narażone na zdiagnozowanie demencji.

Inne badania sugerują, że wzorce snu we wcześniejszym okresie życia mogą przyczyniać się do późniejszego ryzyka demencji. Zarówno niewystarczająca ilość snu, jak i sen dłuższy niż przeciętny zostały powiązane z większym prawdopodobieństwem rozwoju demencji.

Regularne reżimy snu, harmonogramy żywieniowe i dieta, ćwiczenia i zapewnienie ekspozycji na jasne światło w godzinach porannych to wszystkie sposoby, żeby można poprawić jakość snu.

Wczesne objawy demencji obejmują:


  • Problemy z pamięcią, szczególnie z pamięcią o ostatnich wydarzeniach
  • Rosnąca dezorientacja
  • Zmniejszona koncentracja
  • Zmiany osobowości lub zachowania
  • Apatia, wycofanie lub depresja
  • Utrata zdolności do wykonywania codziennych zadań.

podobne artykuły