Czy melatonina jest bezpieczna dla dzieci i łagodzi zaburzenia snu?
Średnia 5 (100%) 10 głosy(ów)

Szacuje się, że do 75% dzieci w wieku szkolnym ma za mało snu. Niestety zbyt mała jego ilość może wpływać na nastrój dziecka, zdolność zwracania uwagi i uczenia się. Zostało również powiązane to z problemami zdrowotnymi, takimi jak otyłość dziecięca.

melatonina dla dzieci

Dlatego niektórzy rodzice podają swoim pociechom melatoninę. Chociaż jest to bezpieczne dla dorosłych możesz zastanawiać się, czy twoje dziecko może bezpiecznie zażywać melatoninę.

W tym artykule wyjaśniono, czy dzieci mogą bezpiecznie przyjmować suplementy melatoniny.



Co to jest melatonina?

Melatonina jest hormonem produkowanym przez szyszynkę twojego mózgu. Często nazywany hormonem snu, pomaga twojemu ciału przygotować się do snu, ustawiając wewnętrzny zegar, zwany rytmem okołodobowym.

Poziom melatoniny wzrasta wieczorem, co pozwala Twojemu ciału wiedzieć, że nadszedł czas, aby udać się do łóżka. Poziomy melatoniny zaczynają spadać na kilka godzin zanim nadejdzie czas na przebudzenie. Co ciekawe, ten hormon odgrywa ważną rolę poza snem. Pomaga regulować ciśnienie krwi, temperaturę ciała, poziom kortyzolu i funkcję odpornościową.

Ludzie biorą melatoninę, aby poradzić sobie z różnymi problemami związanymi ze snem, takimi jak:

  • Bezsenność
  • Zmęczenie spowodowane różnicą czasu
  • Zaburzenia snu związane ze zdrowiem psychicznym
  • Zespół opóźnionej fazy snu
  • Zaburzenia rytmu okołodobowego

W Australii, Nowej Zelandii i wielu krajach europejskich, melatonina jest dostępna tylko na receptę.

Czy melatonina pomaga dzieciom w zasypianiu?

Wielu rodziców zastanawia się, czy suplementy melatoniny mogą pomóc dziecku zasnąć. Istnieją dobre dowody, że tak może być. Dotyczy to zwłaszcza dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), autyzmem i innymi schorzeniami neurologicznymi, które mogą wpływać na zdolność zasypiania.

Podobne efekty zaobserwowano u zdrowych dzieci i młodzieży, które usiłują zasnąć. Jednak problemy ze snem są złożone i mogą być spowodowane różnymi czynnikami. Na przykład używanie urządzeń emitujących światło późno w nocy może tłumić produkcję melatoniny. W takim przypadku samo ograniczenie korzystania z technologii przed snem może pomóc w leczeniu problemów ze snem.

W innych przypadkach niezdiagnozowanym stanem zdrowia może być przyczyna, dla której dziecko nie może spaść lub pozostać w stanie uśpienia. Dlatego najlepiej skonsultować się z lekarzem przed podaniem dziecku suplementu nasennego, ponieważ może on przeprowadzić dokładne badanie, aby znaleźć przyczynę problemu.

Czy melatonina jest bezpieczna dla dzieci?

Większość badań wykazuje, że krótkotrwałe stosowanie melatoniny jest bezpieczne dla dzieci z niewielkimi skutkami ubocznymi. Jednak u niektórych dzieci mogą wystąpić takie objawy, jak: nudności, bóle głowy, moczenie, nadmierne pocenie się, zawroty głowy i bóle brzucha.



Obecnie pracownicy służby zdrowia nie są pewni długofalowych skutków ubocznych melatoniny, ponieważ niewiele badań przeprowadzono w tym zakresie. Dlatego wielu lekarzy nie chce zalecać melatoniny w przypadku zaburzeń snu u dzieci.

Dopóki nie zostaną przeprowadzone długoterminowe badania nie da się stwierdzić czy melatonina jest całkowicie bezpieczna dla dzieci.

Inne sposoby, aby pomóc dziecku zasnąć

Czasami problemy ze snem można rozwiązać bez używania leków lub suplementów, takich jak melatonina. Dzieje się tak dlatego, że często problemy ze snem powstają, gdy dzieci angażują się w działania, które nie pozwalają im zasnąć.

Sposoby, które pomogą im szybciej zasnąć:

  • Odpowiednia pora snu: Chodzenie do łóżka i budzenie się o tej samej porze każdego dnia może wytrenować wewnętrzny zegar twojego dziecka, ułatwiając zasypianie i obudzić się w tym samym czasie każdego dnia.
  • Ogranicz korzystanie z technologii przed snem: Urządzenia elektroniczne, takie jak telewizory i telefony, emitują światło, które zakłóca produkcję melatoniny. Nie korzystanie z nich przez jedną do dwóch godzin przed snem może pomóc im szybciej zasnąć.
  • Pomóż im się zrelaksować: Nadmierny stres może sprzyjać czujności, więc pomaganie dziecku w relaksacji przed snem może pozwolić mu szybciej zasnąć.
  • Utrzymuj niższą temperaturę: niektórym dzieciom trudno jest dobrze się wyspać, gdy jest za ciepło w pokoju. Standardowe lub lekko chłodne temperatury w pomieszczeniu są idealne.
  • W ciągu dnia dużo światła słonecznego: dużo światła słonecznego może pomóc dzieciom z problemami snu szybciej zasnąć i dłużej spać.
  • Kąpiel przed snem: kąpiel około 90-120 minut przed snem może pomóc dziecku rozluźnić się i osiągnąć głębszy i lepszą jakość snu.

Melatonina dla dzieci podsumowanie

Dobry sen jest kluczowy dla zdrowego życia. Większość krótkoterminowych badań pokazuje, że melatonina jest bezpieczna z niewielkimi skutkami ubocznymi i może pomóc dzieciom szybciej zasnąć i dłużej spać.



Jednak jej długotrwałe stosowanie u dzieci nie zostało sprawdzone. Z tego powodu nie zaleca się podawania dziecku melatoniny. W wielu przypadkach zły sen może być spowodowany nawykami, które dzieci mają przed snem, takimi jak używanie urządzeń emitujących światło. Ograniczenie ich użycia przed snem może pomóc dzieciom szybciej zasnąć.

Zobacz także: