Co powoduje zatrzymywanie wody w organizmie i jak tego unikać?

Czy twoje stopy, kostki, dłonie lub nogi są często spuchnięte? Dzieje się tak z powodu zatrzymywania wody, stanu zwanego obrzękiem. Charakteryzuje się nagromadzeniem płynów w tkankach, układzie krążenia i jamach.

Głównymi przyczynami obrzęku są ciąża, brak aktywności fizycznej, zespół napięcia przedmiesiączkowego, siedzący tryb życia i niektóre leki. Ale obrzęk może również wystąpić podczas długiego lotu.

Większość przypadków obrzęku nie jest poważna. Czasami jednak może wskazywać na niewydolność serca lub chorobę nerek dlatego ważne jest, aby leczyć go na czas.

Oto główne przyczyny obrzęków, a także sugerowane sposoby zmniejszenia obrzęku i uniknięcia zatrzymywania wody:

6 przyczyn obrzęku

1. Nadmierne spożycie sodu

Jeśli twoja dieta opiera się na pokarmach bogatych w sód i jeśli nie pijesz wystarczającej ilości wody, twoje ciało zużywa zapasy wody. To z kolei powoduje zatrzymywanie wody. Ludzkie komórki mogą powiększać się do 20 razy za pomocą wody. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć, które produkty spożywcze zawierają duże ilości sodu, abyś mógł zacząć ich unikać.

Oprócz soli, sód można również znaleźć w warzywach w niektórych przyprawach, przetworzonym mięsie i innej przetworzonej żywności. Z drugiej strony celtycka i himalajska sól morska może odwrócić zatrzymywanie wody spowodowane przez sól kuchenną.

2. Niedobór magnezu

Brak magnezu może prowadzić do obrzęku. Ten minerał jest niezbędny do większości funkcji w ciele, więc jego niewystarczająca ilość może utrudniać prawidłowe funkcjonowanie organizmu. To ostatecznie doprowadzi do zatrzymania wody.

Jedno z badań wykazało, że przyjmowanie 200 miligramów jako dziennej dawki magnezu może zmniejszyć retencję wody u kobiet z objawami napięcia przedmiesiączkowego. Zwiększenie spożycia pokarmów bogatych w magnez lub przyjmowanie go jako suplementu może złagodzić ten stan.

Oto produkty, które zawierają najwięcej magnezu: suszone owoce, szpinak, ciemnozielone warzywa, ciemna czekolada, orzechy, awokado, groszek i produkty pełnoziarniste.

3. Brak witaminy B6

Niedobór witaminy B6 może prowadzić do obrzęków, ponieważ bierze udział w wielu aspektach równowagi wodnej w organizmie.

Badanie opublikowane w Journal of Caring Sciences obejmowało kobiety, które doświadczyły retencji wody spowodowanej zespołem napięcia przedmiesiączkowego.

Codziennie przyjmowały witaminę B6, a ich stan wkrótce się poprawił. Ta witamina jest rozpuszczalna w wodzie, więc wymaga wielu kofaktorów do prawidłowego funkcjonowania. Dlatego najlepiej jest ją pozyskiwać z pokarmów.

Pokarmy bogate w tę witaminę to ziemniaki, kurczak, chuda wołowina, indyk, tuńczyk, suszone owoce.

4. Brak potasu

Ten minerał jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek, tkanek i narządów w ciele. Odgrywa znaczącą rolę w utrzymaniu prawidłowego bilansu wodnego w ciele.

Niedobór potasu może wynikać z niewystarczającego spożywania pokarmów bogatych w potas, albo z przyjmowania dużej ilości soli. To ostatecznie doprowadzi do obrzęku.

Brak tego minerału może powodować przyrost masy ciała, skurcze mięśni. Potas może zmniejszać retencję wody ze względu na jego zdolność do obniżania poziomu sodu.

Ten minerał można znaleźć w większości owoców, szczególnie w arbuzie i melonie miodowym.

5. Odwodnienie

Odwodnienie występuje, gdy nie pijesz wystarczającej ilości wody. Ten stan zmusza ciało do zatrzymywania wody w celu przeżycia, co powoduje obrzęki stóp, kostek, dłoni lub nóg.

Wystarczy pić wystarczającą ilość wody i soków bogatych w potas oraz unikać napojów gazowanych i kawy.

6. Nadmierne spożycie przetworzonej żywności

Jak wspomnieliśmy, przetworzona żywność jest pełna cukru i sodu – jednej z głównych przyczyn zatrzymywania wody. Ale zawiera także sztuczne dodatki do żywności, których toksyczna natura obciąża nerki i wątrobę.

Żywność zawierająca duże ilości cukru, w tym sztuczne słodziki może powodować wzrost poziomu insuliny i cukru we krwi. Dlatego zalecamy unikanie przetworzonej żywności w jak największym stopniu.

Rośliny, które pomagają zmniejszyć obrzęk

Dzięki swoim silnym właściwościom moczopędnym rośliny te mogą pomóc w zmniejszeniu retencji wody lub obrzęku:

Skrzyp polny
Mniszek lekarski
Pietruszka
Pokrzywa
Koper włoski
Czosnek


loading...
loading...