6 powodów, dla których jajka są najzdrowszą żywnością na planecie
Średnia 4.4 (88.89%) 9 głosy(ów)

Jajka są tak pożywne, że często nazywa się je „multiwitaminą natury”.

Zawierają również wyjątkowe przeciwutleniacze i potężne składniki odżywcze mózgu, których wielu ludziom brakuje.

jajka

Oto 6 powodów, dla których jajka należą do najzdrowszych pokarmów na świecie.

1. Są jednymi z najbardziej pożywnych pokarmów na Ziemi

Jedno całe jajko zawiera niesamowitą gamę składników odżywczych. W rzeczywistości, składniki odżywcze są wystarczające, aby zamienić pojedynczą nawożoną komórkę w  małego kurczaczka.



Jaja są pełne witamin, minerałów, wysokiej jakości białka, dobrych tłuszczów i innych mniej znanych składników odżywczych.

Jedno duże jajo zawiera:

  • Witamina B12 (kobalamina): 9% RDA
  • Witamina B2 (ryboflawina): 15% RDA
  • Witamina A: 6% RDA
  • Witamina B5 (kwas pantotenowy): 7% RDA
  • Selen: 22% RDA
  • Jajka zawierają również niewielkie ilości prawie wszystkich witamin i składników mineralnych wymaganych przez ludzkie ciało, w tym wapń, żelazo, potas, cynk, mangan, witaminę E, kwas foliowy i wiele innych.

RDA – zalecane dzienne spożycie

Duże jajo zawiera 77 kalorii, z 6 gramami wysokiej jakości białka, 5 gramów tłuszczu i śladowych ilości węglowodanów.

Bardzo ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że prawie wszystkie składniki odżywcze zawarte są w żółtku, białko zawierają tylko białko.

2. Poprawiają Twój profil cholesterolu

Głównym powodem, dla którego ludzie zostali ostrzeżeni o jajkach jest to, że są obciążone cholesterolem. Jedno duże jajo zawiera 212 mg cholesterolu, czyli dużo w porównaniu do większości innych pokarmów.

Jednak źródła cholesterolu mają minimalny wpływ na poziom cholesterolu we krwi. Twoja wątroba produkuje cholesterol każdego dnia. Wytworzona ilość zależy od tego, ile jesz.

Jeśli otrzymujesz dużo cholesterolu z jedzenia, twoja wątroba produkuje mniej. Jeśli nie spożywasz cholesterolu, twoja wątroba produkuje go więcej.

Chodzi o to, że wiele badań pokazuje, że jaja rzeczywiście poprawiają twój profil cholesterolu.

Podnoszą poziom cholesterolu HDL („dobrego”) i mają tendencję do zmiany cholesterolu LDL („złego”) na duży podtyp, który nie jest tak silnie związany ze zwiększonym ryzykiem chorób serca.

W wielu badaniach sprawdzono, w jaki sposób jedzenie jaj wpływa na ryzyko chorób serca i nie ma związku między nimi. Przeciwnie jaja zostały powiązane z korzyściami zdrowotnymi.

Jedno z badań wykazało, że spożywanie 3 całych jaj dziennie zmniejsza oporność na insulinę, podnosi HDL i zwiększa rozmiar cząstek LDL u osób z zespołem metabolicznym .



Jednak niektóre badania wykazują zwiększone ryzyko chorób serca u osób z cukrzycą. To wymaga dalszych badań i prawdopodobnie nie ma zastosowania do diety niskowęglowodanowej , która może w wielu przypadkach odwrócić cukrzycę typu 2 .

3. Jajka zawierają cholinę, ważną substancję odżywczą dla mózgu

Cholina jest mniej znanym składnikiem odżywczym, który często jest grupowany z witaminami B-kompleksowymi.

Cholina jest niezbędnym składnikiem odżywczym dla ludzkiego zdrowia i jest potrzebna do różnych procesów w ciele.

Spożycie niskiej ilości choliny wiąże się z chorobami wątroby, chorobami serca i zaburzeniami neurologicznymi.

Ten składnik odżywczy może być szczególnie ważny dla kobiet w ciąży. Badania pokazują, że przyjmowanie niskiej ilości choliny może zwiększać ryzyko wad cewy nerwowej i prowadzić do obniżenia funkcji poznawczych u dziecka.

Wiele osób nie ma wystarczającej ilości choliny. Przykładowo, jedno z badań przeprowadzonych na kobietach w ciąży, Kanadyjkach wykazało, że tylko 23% osiągnęło odpowiednie spożycie choliny.

Najlepszymi źródłami choliny w diecie są żółtka jaj i wątroba wołowa. Jedno duże jajo zawiera 113 mg choliny.

4. Zawierają wysokiej jakości białka o doskonałym profilu aminokwasowym

Białka są głównymi cegiełkami budulcowymi organizmu i służą zarówno celom strukturalnym, jak i funkcjonalnym.

Składają się z połączonych ze sobą aminokwasów przypominających koraliki na sznurku, a następnie złożonych w złożone kształty. Istnieje około 21 aminokwasów, które organizm wykorzystuje do budowy białek.

Dziewięć z nich nie może być wyprodukowanych przez organizm i muszą być uzyskane z diety. Są one znane jako niezbędne aminokwasy.

Jakość źródła białka zależy od jego względnej ilości tych niezbędnych aminokwasów. Źródło białka, które zawiera wszystkie z nich we właściwych proporcjach, jest wysokiej jakości źródłem białka.

Jajka są jednymi z najlepszych źródeł białka w diecie. W rzeczywistości wartość biologiczna (miara jakości białka) jest często oceniana przez porównanie jej z jajami, które mają doskonały wynik 100.

5. Zawierają luteinę i zeaksantynę, które chronią oczy

W jajach znajdują się dwa przeciwutleniacze, które mogą mieć silne działanie ochronne na oczy. Nazywa się je luteiną i zeaksantyną, obie znajdują się w żółtku.

Luteina i zeaksantyna mają skłonność do gromadzenia się w siatkówce, czuciowej części oka, gdzie chronią oczy przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych.

Te przeciwutleniacze znacznie zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy, które należą do głównych przyczyn upośledzenia wzroku i ślepoty u osób starszych .



W jednym badaniu spożycie 1/3 żółtka dziennie przez 4,5 tygodnia spowodowało wzrost poziomu zeaksantyny we krwi o 114-142% i luteiny o 28-50%.

6. Mogą pomóc Ci stracić tkankę tłuszczową

Jajka zawierają tylko śladowe ilości węglowodanów, ale dużo białka i tłuszczu.

Uzyskują bardzo wysoką ocenę w skali nazywanej wskaźnikiem sytości, który jest miarą ilości pokarmów wpływających na uczucie sytości.

Z tego powodu nie jest zaskakujące, aby zobaczyć badania pokazujące, że jedzenie jajek na śniadanie może prowadzić do utraty tłuszczu.

W jednym z badań 30 kobiet z nadwagą lub otyłych spożywało śniadanie złożone z jaj lub bułeczek. Oba śniadania miały taką samą ilość kalorii. Kobiety z grupy jajowej czuły się bardziej pełne i zjadały mniej kalorii przez resztę dnia i przez następne 36 godzin.

W innym badaniu trwającym 8 tygodni jedzenie jajek na śniadanie spowodowało znaczną utratę wagi w porównaniu z taką samą ilością kalorii z bułeczek. Grupa , która jadła jaja:

  • Straciła 65% więcej masy ciała.
  • Utraciła o 16% więcej tkanki tłuszczowej.
  • Miała 61% większy spadek BMI.
  • Miała o 34% większą redukcję obwodu talii (dobry wskaźnik dla niebezpiecznego tłuszczu z brzucha).

Nie wszystkie jajka są takie same

Ważne jest, aby pamiętać, że nie wszystkie jaja są sobie równe.

Kury są często hodowane w fabrykach, w klatkach i karmione paszą opartą na ziarnach, które zmieniają końcowy skład składników odżywczych ich jaj. Najlepiej kupić jaja wzbogacone, które są bardziej odżywcze i zdrowsze.

Jednak tradycyjne jaja z supermarketów nadal są dobrym wyborem, jeśli nie możesz sobie pozwolić na dostęp do innych.

Jajka podsumowanie

Jajka są jednymi z najbardziej pożywnych pokarmów, które można znaleźć, dostarczają praktycznie wszystkie potrzebne witaminy i minerały. Na domiar tego jajka są tanie, smakują wyśmienicie. To naprawdę wyjątkowe pożywienie.

Zobacz także:

Aktualizacja: 26 września 2018