Fibromialgia to zaburzenie charakteryzujące się powszechnym bólem mięśniowo-szkieletowym, któremu towarzyszą problemy związane ze zmęczeniem, snem, pamięcią i nastrojem.

Fibromialgia

Co to jest fibromialgia?

Badacze uważają, że fibromialgia wzmacnia bolesne odczucia, wpływając na sposób w jaki mózg przetwarza sygnały bólu.

Objawy czasami zaczynają się po urazie fizycznym, zabiegu chirurgicznym, infekcji lub znacznym stresie psychicznym. W innych przypadkach objawy stopniowo gromadzą się w czasie bez żadnego pojedynczego zdarzenia wyzwalającego.

Kobiety częściej rozwijają fibromialgię niż mężczyźni. Wiele osób z fibromialgią ma również bóle głowy, zaburzenia skroniowo-żuchwowe (TMJ), zespół jelita drażliwego, lęk i depresję.

Chociaż nie ma lekarstwa na fibromialgię, wiele leków może pomóc w kontrolowaniu objawów. Pomóc w tym mogą ćwiczenia, relaksacja i redukcja stresu.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jakie objawy ma fibromialgia?

Objawy fibromialgii obejmują:

  • Powszechny ból. Ból związany z fibromialgią często opisywany jest jako stały, tępy ból trwający co najmniej trzy miesiące. Aby być uznanym za powszechny, ból musi wystąpić po obu stronach ciała, powyżej i poniżej talii.
  • Zmęczenie. Ludzie z fibromialgią często budzą się zmęczeni, mimo że śpią przez dłuższy czas. Sen jest często zakłócany przez ból, a wielu pacjentów z fibromialgią ma inne zaburzenia snu, takie jak zespół niespokojnych nóg i bezdech senny.
  • Trudności poznawcze. Objaw często nazywany „włóknistą mgłą” osłabia zdolność koncentracji, uwagi i koncentrowania się na zadaniach umysłowych.

Fibromialgia często współistnieje z innymi bolesnymi chorobami, takimi jak:

  • Zespół jelita drażliwego
  • Migrena i inne rodzaje bólów głowy
  • Śródmiąższowe zapalenie pęcherza lub bolesny zespół pęcherza moczowego
  • Zaburzenia stawów skroniowo-żuchwowych

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jakie są przyczyny?

Lekarze nie wiedzą, co powoduje fibromialgię, ale najprawdopodobniej wiąże się to z różnymi czynnikami, które wspólnie ze sobą współdziałają. Mogą to być:

  • Genetyka. Ponieważ fibromialgia ma tendencję do bycia w rodzinie mogą istnieć pewne mutacje genetyczne, które mogą sprawić, że będziesz bardziej podatny na rozwój zaburzenia.
  • Infekcje. Niektóre choroby wydają się powodować lub nasilać fibromialgię.
  • Uraz fizyczny lub emocjonalny. Fibromialgia może czasami być wywołana urazem fizycznym, takim jak wypadek samochodowy. Stres psychiczny może również wywołać stan.

Dlaczego to boli?

Naukowcy są przekonani, że wielokrotna stymulacja nerwów powoduje zmiany w mózgu osób z fibromialgią. Ta zmiana wiąże się z nieprawidłowym wzrostem poziomu niektórych substancji chemicznych w mózgu, które sygnalizują ból (neuroprzekaźniki). Ponadto receptory bólu mózgu wydają się rozwijać rodzaj pamięci bólu i stają się bardziej wrażliwe, co oznacza, że ​​mogą przesadzić z sygnałami bólowymi.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jakie są czynniki ryzyka?

Czynniki ryzyka dla fibromialgii obejmują:

  • Płeć. Fibromialgia częściej zdiagnozowana jest u kobiet niż u mężczyzn.
  • Historia rodzinna. Możesz być bardziej skłonny do rozwinięcia fibromialgii, jeśli krewny również ma taki stan.
  • Inne zaburzenia. Jeśli masz zapalenie kości i stawów, reumatoidalne zapalenie stawów lub toczeń możesz być bardziej podatny na rozwój fibromialgii.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jakie komplikacje może mieć fibromyalgia?

Ból i brak snu związany z fibromialgią mogą zakłócać zdolność do pracy w domu lub w pracy. Frustracja radzenia sobie z często źle rozumianym stanem może również prowadzić do depresji i lęku związanego ze zdrowiem.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jak diagnozuje się fibromyalgię?

W przeszłości lekarze sprawdzali 18 konkretnych punktów na ciele osoby, aby zobaczyć, ile z nich było bolesnych po naciśnięciu. Nowsze wytyczne nie wymagają egzaminu punktowego. Zamiast tego można postawić diagnozę fibromialgii, jeśli dana osoba odczuwa powszechny ból przez więcej niż trzy miesiące – bez leżących u podłoża schorzeń, które mogą powodować ból.

Badania krwi

Chociaż nie ma testu laboratoryjnego potwierdzającego rozpoznanie fibromialgii, lekarz może chcieć wykluczyć inne stany, które mogą mieć podobne objawy.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Jak leczy się fibromyalgię?

Ogólnie rzecz biorąc leczenie fibromialgii obejmuje zarówno leczenie, jak i samoopiekę. Nacisk kładziony jest na minimalizowanie objawów i poprawę ogólnego stanu zdrowia. Żadne leczenie nie działa na wszystkie objawy.

Leki

Leki mogą pomóc zmniejszyć ból fibromialgii i poprawić sen. Typowe opcje to:

  • Przeciwbólowe. Dostępne mogą być dostępne bez recepty środki przeciwbólowe.
  • Leki przeciwdepresyjne. Mogą pomóc złagodzić ból i zmęczenie związane z fibromialgią.
  • Leki przeciwwstrząsowe. Leki przeznaczone do leczenia padaczki są często przydatne w zmniejszaniu niektórych rodzajów bólu.

Terapia

Różnorodne terapie mogą pomóc zmniejszyć wpływ, jaki fibromialgia ma na Twoje ciało i Twoje życie. Przykłady obejmują:

  • Fizykoterapia. Fizjoterapeuta może nauczyć cię ćwiczeń, które poprawią Twoją siłę, elastyczność i wytrzymałość. Ćwiczenia na bazie wody mogą być szczególnie pomocne.
  • Terapia zajęciowa. Terapeuta zajęciowy może pomóc ci w dostosowaniu się do twojego miejsca pracy lub w sposobie wykonywania pewnych zadań, które spowodują mniejszy nacisk na twoje ciało.
  • Poradnictwo. Rozmowa z doradcą może pomóc wzmocnić wiarę w twoje umiejętności i nauczyć cię strategii radzenia sobie w sytuacjach stresowych.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Styl życia i domowe środki zaradcze

Samoopieka ma kluczowe znaczenie w leczeniu fibromialgii.

  • Redukować stres. Opracuj plan uniknięcia lub ograniczenia nadmiernego wysiłku i stresu emocjonalnego. Pozwól sobie na odpoczynek każdego dnia.
  • Dobrze się wyspać. Ponieważ zmęczenie jest jedną z głównych cech fibromialgii, uzyskanie wystarczającej ilości snu jest niezbędne. Oprócz przydzielania wystarczającej ilości czasu na sen, ćwicz dobre nawyki snu, takie jak kładzenie się spać i wstawanie o tej samej porze każdego dnia oraz ograniczanie drzemki w ciągu dnia.
  • Ćwicz regularnie. Na początku ćwiczenie może zwiększyć ból. Ale robienie tego stopniowo i regularnie często zmniejsza objawy. Odpowiednie ćwiczenia mogą obejmować chodzenie, pływanie, jazdę na rowerze i aerobik w wodzie.
  • Utrzymaj zdrowy styl życia. Jedz zdrową dietę. Ogranicz spożycie kofeiny. Zrób coś, co każdego dnia sprawia ci przyjemność.



loading...
loading...

Aktualizacja: 23 października 2018