Oto co nadmiar cukru robi z Twoim organizmem: może nie tylko powodować otyłość

W Polsce żyje ponad 2 miliony diabetyków, co dobitnie pokazuje, że ludność naszego kraju przywiązuje bardzo małą wagę do zdrowego stylu życia.

Do jej rozwoju mogą przyczynić się również różne czynniki genetyczne i predysponujące, jednak cukrzyca typu 2 występuje najczęściej w wyniku nieprawidłowej diety.

Dlaczego warto rozmawiać o spożyciu cukru? Zgodnie z zaleceniami WHO, organizm powinien przyjmować maksymalnie 6 łyżeczek cukru dziennie, co jest stosunkowo trudne do przestrzegania, biorąc pod uwagę, że większość produktów spożywczych jest bogata w cukry.

Więc nawet jeśli ktoś myśli, że ten problem go nie dotyczy może spożywać zbyt dużo cukru, nie wiedząc o tym.

Wpływ cukru na organizm

Zwiększa trzewną tkankę tłuszczową

Dieta bogata w cukier i fruktozę zachęca organizm do magazynowania tłuszczu. Powoduje to również ten efekt w wątrobie, co może powodować niealkoholowe stłuszczenie wątroby.

Może powodować choroby serca

Spożycie cukru zwiększa poziom insuliny, który jeśli jest zbyt wysoki wpływa również na funkcję komórek mięśniowych i podnosi ciśnienie krwi.

Obejmuje to wzrost poziomu trójglicerydów we krwi, co może powodować powstawanie blaszek miażdżycowych w krwioobiegu, uniemożliwiając dotarcie tlenu do serca i innych narządów.

Ten stan może mieć bardzo niebezpieczne konsekwencje. Większość osób cierpiących na wysoki poziom cholesterolu to osoby, których dieta jest bogata w produkty zawierające dodatek cukru.

Zwiększa ryzyko choroby Alzheimera 

Zaburzenie metabolizmu tłuszczów wpływa również na funkcjonowanie mózgu, u osób cierpiących na insulinooporność mózg ma trudności z przetwarzaniem glukozy, co przyczynia się do rozwoju choroby Alzheimera z towarzyszącymi zaburzeniami pamięci. 

Może powodować depresję

Ludzie, którzy jedzą produkty bogate w cukier są o 40% bardziej narażeni na depresję niż inni.

Z tego powodu może rozwinąć się cukrzyca typu 2

Chociaż spożycie cukru nie powoduje bezpośrednio cukrzycy typu 2, choroba ta najczęściej rozwija się u osób z nadwagą.

Jedzenie wysokokalorycznych, słodkich pokarmów prowadzi bezpośrednio do otyłości, więc może pośrednio prowadzić do cukrzycy. 

Głównymi źródłami cukru są różnego rodzaju sosy, niskotłuszczowe jogurty, płatki śniadaniowe, owoce w puszkach, batoniki musli czy soki owocowe.