Woda gazowana: dobra czy zła? Woda gazowana jest orzeźwiającym napojem i dobrą alternatywą dla słodkich napojów bezalkoholowych.
woda gazowana

Jednakże zgłaszano obawy, że może być szkodliwa dla zdrowia. W tym artykule szczegółowo przyjrzymy się skutkom picia wody gazowanej.

Woda gazowana ma odczyn kwaśny

Dwutlenek węgla i woda reagują chemicznie, aby wytworzyć kwas węglowy, słaby kwas, który jak wykazano stymuluje te same receptory nerwowe w ustach jak musztarda.



Zobacz także: TOP10 SPALACZY TŁUSZCZU - DARMOWE PRÓBKI

To wywołuje uczucie, które może być zarówno irytujące, jak i przyjemne. PH wody gazowanej wynosi 3-4 co oznacza, że ​​jest lekko kwaśny.

Jednak picie kwaśnego napoju, takiego jak woda gazowana nie powoduje, że twoje ciało jest bardziej kwaśne.

Nerki i płuca usuwają nadmiar dwutlenku węgla. Dzięki temu krew pozostaje w lekko alkalicznym pH 7,35-7,45, niezależnie od tego, co jesz lub pijesz.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Czy wpływa na zdrowie jamy ustnej?

Jedną z największych obaw dotyczących wody gazowanej jest jej wpływ na zęby, ponieważ szkliwo jest bezpośrednio narażone na działanie kwasu.

Istnieje bardzo niewiele badań na ten temat, ale jedno z badań wykazało, że woda  uszkadzała tylko nieznacznie szkliwo. Ponadto woda mineralna była 100 razy mniej szkodliwa niż słodki napój bezalkoholowy.

W jednym z badań napoje gazowane wykazały silny potencjał niszczenia szkliwa – ale tylko wtedy, gdy zawierały cukier.

W innym badaniu umieszczano próbki szkliwa zębów w różnych napojach na okres do 24 godzin. Słodzone cukrem napoje gazowane i niegazowane powodowały znacznie większą utratę szkliwa niż ich odpowiedniki w diecie.

Jednak zwykła gazowana woda wydaje się stanowić niewielkie zagrożenie dla zdrowia jamy ustnej.

Jeśli martwisz się o zdrowie jamy ustnej, spróbuj pić gazowaną wodę z posiłkiem lub wypłucz usta zwykłą wodą po wypiciu.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Czy wpływa na trawienie?

Woda gazowana może korzystnie wpływać na zdrowie układu pokarmowego na kilka sposobów.

Może polepszyć zdolność połykania

Badania sugerują, że woda gazowana może poprawić zdolność połykania zarówno u młodych, jak i starszych osób.

W jednym z badań 16 zdrowych osób zostało poproszonych o wielokrotne połykanie różnych płynów. Woda gazowana wykazuje najsilniejszą zdolność pobudzania nerwów odpowiedzialnych za połykanie.

Inne badanie wykazało, że połączenie niskiej temperatury i nasycania dwutlenkiem węgla wzmocniło te korzystne efekty.

Może zwiększyć uczucie pełności

Woda gazowana może również wydłużyć uczucie pełności po posiłkach bardziej niż zwykła wody.



Woda gazowana może pomóc w utrzymaniu jedzenia dłużej w żołądku, co może wywołać większe uczucie pełności.

W kontrolowanym badaniu z udziałem 19 zdrowych młodych kobiet, wyniki w zakresie pełności były wyższe po tym, jak uczestnicy wypili 250 ml wody sodowej, niż po wodzie niegazowanej.

Może pomóc w złagodzeniu zaparcia

Ludzie, którzy doświadczają zaparć mogą stwierdzić, że picie wody gazowanej pomaga złagodzić ich objawy.

W dwutygodniowym badaniu przeprowadzonym na 40 starszych osobach, które doznały udaru mózgu, średnia częstość ruchów jelit prawie podwoiła się w grupie, która piła wodę gazowaną w porównaniu do grupy, która piła wodę z kranu.

Co więcej, uczestnicy zgłosili 58% zmniejszenie objawów zaparcia. Istnieją również dowody na to, że woda gazowana może poprawić inne objawy niestrawności, w tym ból brzucha.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Czy woda gazowana wpływa na zdrowie kości?

Wiele osób uważa, że ​​napoje gazowane są szkodliwe dla kości ze względu na ich wysoką zawartość kwasów. Jednak badania sugerują, że nie należy obwiniać karbonatyzacji.

Duże badanie obserwacyjne u ponad 2500 osób wykazało, że cola był jedynym napojem związanym ze znacznie niższą gęstością mineralną kości. Wydaje się, że woda gazowana nie ma wpływu na zdrowie kości.

W przeciwieństwie do wody gazowanej i sody oczyszczonej, napoje typu cola zawierają dużo fosforu. Naukowcy zauważyli, że osoby spożywające colę mogły spożywać zbyt dużo fosforu i niewystarczającą ilość wapnia, co stanowi potencjalny czynnik ryzyka utraty kości.

W innym badaniu stwierdzono, że nastolatki spożywające napoje gazowane mają niższą gęstość mineralną kości. Zostało to przypisane napojom, które zastąpiły mleko w swojej diecie, powodując niedostateczne spożycie wapnia.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Czy wpływa na zdrowie serca?

Badania sugerują, że woda gazowana może poprawić zdrowie serca, chociaż dowody są bardzo ograniczone.

Jedno z badań u 18 kobiet po menopauzie wykazało, że picie bogatej w sodę wody gazowanej zmniejsza „zły” cholesterol LDL, markery stanu zapalnego i poziom cukru we krwi . Co więcej, zaobserwowali także wzrost „dobrego” cholesterolu HDL.

Ponadto oszacowane ryzyko wystąpienia chorób serca w ciągu 10 lat było o 35% niższe dla osób pijących wodę gazowaną w porównaniu do zwykłej wody.

Ponieważ jednak było to tylko jedno małe badanie, konieczne są znacznie dalsze badania, zanim można będzie wyciągnąć jakiekolwiek wnioski.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Czy woda gazowana jest zdrowa?

Obecnie nie ma dowodów na to, że woda gazowana jest dla ciebie szkodliwa. To naprawdę nie jest szkodliwe dla zdrowia jamy ustnej i wydaje się nie mieć wpływu na zdrowie kości.



Co ciekawe może nawet poprawić trawienie poprzez polepszenie zdolności połykania i zmniejszenie zaparć.

Woda gazowana kalorie – jest to napój pozbawiony kalorii, który wywołuje przyjemne uczucie szumu. Wiele osób woli go od wody niegazowanej.

[su_divider divider_color=”#00bbff” link_color=”#00bbff”]

Woda gazowana w ciąży

Woda mineralna jest zdrową, wolną od kalorii alternatywą dla kobiet w ciąży. Zawiera wyższe poziomy naturalnie występujących minerałów niż woda z kranu, a także może być naturalnie gazowana. Kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie na minerały i nawodnienie, dzięki czemu woda mineralna jest lepszym wyborem w porównaniu z napojami bezalkoholowymi lub napojami o dużej kaloryczności. Jeżeli chodzi o wodę gazowaną podczas ciąży czy też w okresie karmienia warto wybrać tą, która ma miej bąbelków, czyli lekko gazowaną.


Zobacz także: Ranking spalaczy tłuszczu - OTRZYMAJ DARMOWE OPAKOWANIE

Aktualizacja: 12 września 2018