Czy woda gazowana jest zdrowa czy nam szkodzi?
Średnia 5 (100%) 4 głosy(ów)

Woda gazowana: dobra czy zła? Woda gazowana jest orzeźwiającym napojem i dobrą alternatywą dla słodkich napojów bezalkoholowych.
woda gazowana

Jednakże zgłaszano obawy, że może być szkodliwa dla zdrowia. W tym artykule szczegółowo przyjrzymy się skutkom picia wody gazowanej.

Woda gazowana ma odczyn kwaśny

Dwutlenek węgla i woda reagują chemicznie, aby wytworzyć kwas węglowy, słaby kwas, który jak wykazano stymuluje te same receptory nerwowe w ustach jak musztarda.



To wywołuje uczucie, które może być zarówno irytujące, jak i przyjemne. PH wody gazowanej wynosi 3-4 co oznacza, że ​​jest lekko kwaśny.

Jednak picie kwaśnego napoju, takiego jak woda gazowana nie powoduje, że twoje ciało jest bardziej kwaśne.

Nerki i płuca usuwają nadmiar dwutlenku węgla. Dzięki temu krew pozostaje w lekko alkalicznym pH 7,35-7,45, niezależnie od tego, co jesz lub pijesz.

Czy wpływa na zdrowie jamy ustnej?

Jedną z największych obaw dotyczących wody gazowanej jest jej wpływ na zęby, ponieważ szkliwo jest bezpośrednio narażone na działanie kwasu.

Istnieje bardzo niewiele badań na ten temat, ale jedno z badań wykazało, że woda  uszkadzała tylko nieznacznie szkliwo. Ponadto woda mineralna była 100 razy mniej szkodliwa niż słodki napój bezalkoholowy.

W jednym z badań napoje gazowane wykazały silny potencjał niszczenia szkliwa – ale tylko wtedy, gdy zawierały cukier.

W innym badaniu umieszczano próbki szkliwa zębów w różnych napojach na okres do 24 godzin. Słodzone cukrem napoje gazowane i niegazowane powodowały znacznie większą utratę szkliwa niż ich odpowiedniki w diecie.

Jednak zwykła gazowana woda wydaje się stanowić niewielkie zagrożenie dla zdrowia jamy ustnej.

Jeśli martwisz się o zdrowie jamy ustnej, spróbuj pić gazowaną wodę z posiłkiem lub wypłucz usta zwykłą wodą po wypiciu.

Czy wpływa na trawienie?

Woda gazowana może korzystnie wpływać na zdrowie układu pokarmowego na kilka sposobów.

Może polepszyć zdolność połykania

Badania sugerują, że woda gazowana może poprawić zdolność połykania zarówno u młodych, jak i starszych osób.

W jednym z badań 16 zdrowych osób zostało poproszonych o wielokrotne połykanie różnych płynów. Woda gazowana wykazuje najsilniejszą zdolność pobudzania nerwów odpowiedzialnych za połykanie.

Inne badanie wykazało, że połączenie niskiej temperatury i nasycania dwutlenkiem węgla wzmocniło te korzystne efekty.

Może zwiększyć uczucie pełności

Woda gazowana może również wydłużyć uczucie pełności po posiłkach bardziej niż zwykła wody.



Woda gazowana może pomóc w utrzymaniu jedzenia dłużej w żołądku, co może wywołać większe uczucie pełności.

W kontrolowanym badaniu z udziałem 19 zdrowych młodych kobiet, wyniki w zakresie pełności były wyższe po tym, jak uczestnicy wypili 250 ml wody sodowej, niż po wodzie niegazowanej.

Może pomóc w złagodzeniu zaparcia

Ludzie, którzy doświadczają zaparć mogą stwierdzić, że picie wody gazowanej pomaga złagodzić ich objawy.

W dwutygodniowym badaniu przeprowadzonym na 40 starszych osobach, które doznały udaru mózgu, średnia częstość ruchów jelit prawie podwoiła się w grupie, która piła wodę gazowaną w porównaniu do grupy, która piła wodę z kranu.

Co więcej, uczestnicy zgłosili 58% zmniejszenie objawów zaparcia. Istnieją również dowody na to, że woda gazowana może poprawić inne objawy niestrawności, w tym ból brzucha.

Czy woda gazowana wpływa na zdrowie kości?

Wiele osób uważa, że ​​napoje gazowane są szkodliwe dla kości ze względu na ich wysoką zawartość kwasów. Jednak badania sugerują, że nie należy obwiniać karbonatyzacji.

Duże badanie obserwacyjne u ponad 2500 osób wykazało, że cola był jedynym napojem związanym ze znacznie niższą gęstością mineralną kości. Wydaje się, że woda gazowana nie ma wpływu na zdrowie kości.

W przeciwieństwie do wody gazowanej i sody oczyszczonej, napoje typu cola zawierają dużo fosforu. Naukowcy zauważyli, że osoby spożywające colę mogły spożywać zbyt dużo fosforu i niewystarczającą ilość wapnia, co stanowi potencjalny czynnik ryzyka utraty kości.

W innym badaniu stwierdzono, że nastolatki spożywające napoje gazowane mają niższą gęstość mineralną kości. Zostało to przypisane napojom, które zastąpiły mleko w swojej diecie, powodując niedostateczne spożycie wapnia.

Czy wpływa na zdrowie serca?

Badania sugerują, że woda gazowana może poprawić zdrowie serca, chociaż dowody są bardzo ograniczone.

Jedno z badań u 18 kobiet po menopauzie wykazało, że picie bogatej w sodę wody gazowanej zmniejsza „zły” cholesterol LDL, markery stanu zapalnego i poziom cukru we krwi . Co więcej, zaobserwowali także wzrost „dobrego” cholesterolu HDL.

Ponadto oszacowane ryzyko wystąpienia chorób serca w ciągu 10 lat było o 35% niższe dla osób pijących wodę gazowaną w porównaniu do zwykłej wody.

Ponieważ jednak było to tylko jedno małe badanie, konieczne są znacznie dalsze badania, zanim można będzie wyciągnąć jakiekolwiek wnioski.

Czy woda gazowana jest zdrowa?

Obecnie nie ma dowodów na to, że woda gazowana jest dla ciebie szkodliwa. To naprawdę nie jest szkodliwe dla zdrowia jamy ustnej i wydaje się nie mieć wpływu na zdrowie kości.



Co ciekawe może nawet poprawić trawienie poprzez polepszenie zdolności połykania i zmniejszenie zaparć.

Woda gazowana kalorie – jest to napój pozbawiony kalorii, który wywołuje przyjemne uczucie szumu. Wiele osób woli go od wody niegazowanej.

Woda gazowana w ciąży

Woda mineralna jest zdrową, wolną od kalorii alternatywą dla kobiet w ciąży. Zawiera wyższe poziomy naturalnie występujących minerałów niż woda z kranu, a także może być naturalnie gazowana. Kobiety w ciąży mają zwiększone zapotrzebowanie na minerały i nawodnienie, dzięki czemu woda mineralna jest lepszym wyborem w porównaniu z napojami bezalkoholowymi lub napojami o dużej kaloryczności. Jeżeli chodzi o wodę gazowaną podczas ciąży czy też w okresie karmienia warto wybrać tą, która ma miej bąbelków, czyli lekko gazowaną.

Zobacz także:
Główny redaktor strony ZdrowePoradniki.pl, od ponad 2 lat dzieli się z Wami swoją wiedzą z zakresu zdrowia, urody, odchudzania i właściwości zdrowotnych poszczególnych składników spożywczych.