Jakie są objawy, gdy organizmowi brakuje magnezu? Nie lekceważ tego!

Gdy w organizmie brakuje magnezu, często pojawiają się nieprzyjemne objawy, które należy potraktować jako sygnał do jego natychmiastowego uzupełnienia.

Magnez jest substancją chemiczną zaliczaną do metali i zaliczaną do tzw. pierwiastków śladowych.

Chociaż w naszym organizmie występują one w bardzo niewielkich ilościach, konieczne jest ich regularne przyjmowanie lub sztuczne uzupełnianie.

Według badań naukowych pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, a nawet zapewnia dobre samopoczucie psychiczne.

Jeśli we krwi występuje niski poziom magnezu mogą wystąpić różne problemy zdrowotne.

Magnez wpływa na metabolizm

Ten pierwiastek mineralny bierze udział w ponad 300 reakcjach chemicznych naszego metabolizmu.

Chociaż stanowi zaledwie 0,03% ludzkiego ciała, znajduje się w każdej komórce. Uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu błon komórkowych i wielu enzymów, a także pomaga w stabilizacji informacji genetycznej.

Jest także tzw. substancją sygnalizacyjną dla różnego rodzaju procesów komórkowych.

Jednocześnie magnez uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni, wspiera zdrowe zęby i kości, wpływa na stabilny rytm serca oraz prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Przyczynia się również do zmniejszenia ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2. Głównymi źródłami magnezu są orzechy, niektóre warzywa i woda mineralna.

Wystarczająca ilość magnezu w organizmie zależy od składu diety.

Ile magnezu potrzebujemy dziennie?

Jeśli Twój styl życia jest zrównoważony, z pewnością dostarczasz wystarczającej ilości magnezu z diety.

Według Narodowej Organizacji Zdrowia zalecana dzienna dawka magnezu to 270 mg dla kobiet i 300 mg dla mężczyzn.

A jakie są objawy, gdy cierpisz na jego niedobór?

Częste zmęczenie

Długotrwałe zmęczenie może być między innymi oznaką niedoboru magnezu. Kiedy otrzymujesz energię z węglowodanów, tłuszczów i białek, magnez jest potrzebny do rozbicia jej na glukozę.

Organizm może wykorzystać ją jako energię. Jeśli w tym momencie brakuje magnezu, pojawiają się uczucia osłabienia i zmęczenia. Dzieje się tak dlatego, że organizm nie przetwarza pożywienia w efektywną energię.

Niepokój i częste wahania nastroju

Jeśli czujesz się zestresowany, odczuwasz objawy smutku, rozdrażnienia lub jesteś zupełnie zły, powinieneś dostarczyć swojemu organizmowi magnez, który w tych stanach zużywa się dwudziestokrotnie szybciej. Będziesz także nieskoncentrowany i rozproszony.

Mrowienie i sztywność kończyn

Ponieważ magnez jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, jego niedobór często objawia się nieprzyjemnym mrowieniem kończyn górnych i dolnych.

Z powodu braku tego minerału organizm nie wysyła odpowiednich sygnałów do nerwów. Czasami może nawet wystąpić chwilowe odrętwienie.

Skurcze mięśni i drżenie

Niedobór magnezu objawia się również skurczami kończyn, ale mogą pojawić się również w mięśniach twarzy. To najczęstszy objaw. Magnez pomaga regulować wapń, a tym samym zapobiega skurczom.

Ponieważ działanie magnezu nie zaczyna się od razu po jego zażyciu, dobrze jest masować zesztywniałe miejsce skurczami.

Arytmia serca

Innym przejawem niedoboru magnezu jest nieregularna czynność serca. Nie bije w regularnych odstępach czasu.

Serce potrzebuje również odpowiedniej dawki magnezu do prawidłowego funkcjonowania, w tym do jakości włókien mięśnia sercowego.

Wysokie ciśnienie krwi

Jeśli cierpisz na nadciśnienie, winowajcą może być znowu brak magnezu w organizmie. Oddziałując na mięśnie i naczynia krwionośne, pomaga je odpowiednio regulować.

Migreny, które są dziś tak powszechne, są również spowodowane niedoborem magnezu.

Migreny i bóle głowy

Migreny, które są dziś tak powszechne są również spowodowane brakiem magnezu, który dotyka nawet 60% osób.

Magnez ma znaczący wpływ na neuroprzekaźniki i receptory serotoniny, co często jest przyczyną bólów głowy. 

Utrata apetytu i zaparcia

Ponieważ magnez pomaga w trawieniu białek, cukrów i tłuszczów, bez niego ten proces przebiega słabo. Właściwa zawartość tego pierwiastka w organizmie pozwoli na prawidłowe wypróżnienia, a tym samym uniknie zaparć.

Dzięki magnezowi do jelit dostaje się więcej wody i reguluje się sztywność stolca.

Osteoporoza

Każdy, kto cierpi na tę chorobę kości powinien monitorować swój poziom magnezu. Nasz organizm magazynuje magnez w kościach, a jeśli jest go za mało, kości są w złym stanie.