Omega-3 może zapobiegać rakowi i walczyć z depresją – Spożywamy go znacznie mniej niż powinniśmy

Wielu poważnym chorobom można zapobiegać poprzez odpowiednie spożycie omega-3.

Co więcej, suplementacja omega-3 w organizmie może bardzo pomóc nawet w przypadku już stwierdzonych chorób.

Korzyści zdrowotne omega-3

Omega-3 to wielonienasycony kwas tłuszczowy. Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą składać się z trzech różnych kwasów: EPA, DHA i ALA.

Organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć większości tych kwasów tłuszczowych, dlatego też zalecaną dzienną wartość spożycia należy uzupełniać w postaci pokarmu lub suplementów diety.

Z punktu widzenia organizmu człowieka EPA i DHA są naprawdę ważne, dlatego warto zwrócić uwagę na ich ilość podczas suplementacji omega-3.

Według WHO zdrowym dorosłym zaleca się spożywanie co najmniej 250 miligramów EPA + DHA dziennie.

Ilość ta powinna być znacznie wyższa w przypadku ciąży lub różnych chorób przewlekłych. W takim przypadku osoby zainteresowane zdecydowanie powinny zapytać swojego lekarza o zalecane proporcje i ilości.

Omega-3 może walczyć z depresją i lękiem

Depresja jest jednym z najczęstszych zaburzeń psychicznych na świecie. Objawy obejmują smutek, letarg i ogólną utratę zainteresowania życiem.

Lęk, który jest również powszechnym zaburzeniem, charakteryzuje się ciągłym zmartwieniem i nerwowością.

Co ciekawe, badania pokazują, że ludzie, którzy regularnie spożywają kwasy tłuszczowe omega-3, są mniej narażeni na depresję.

Co więcej, kiedy osoby z depresją lub stanami lękowymi zaczynają przyjmować suplementy omega-3, ich objawy ulegają poprawie.

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Harvarda  również wykazało, że EPA jest równie skuteczny w walce z depresją, jak zwykły lek przeciwdepresyjny.

Może pomóc w zapobieganiu rakowi

Rak jest jedną z głównych przyczyn śmierci w świecie zachodnim. Od dawna uważa się, że kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają ryzyko niektórych nowotworów.

Co ciekawe, badania pokazują, że ludzie, którzy spożywają najwięcej kwasów tłuszczowych omega-3, mają do 55% mniejsze ryzyko zachorowania na raka okrężnicy.

Ponadto spożywanie omega-3 zmniejsza ryzyko raka prostaty u mężczyzn i raka piersi u kobiet. Jednak nie wszystkie badania dają takie same wyniki.

Mogą poprawić zaburzenia psychiczne

Niski poziom omega-3 stwierdzono u osób z zaburzeniami psychicznymi. Badania pokazują, że suplementy omega-3 mogą zmniejszyć częstotliwość wahań nastroju i nawrotów u osób ze schizofrenią i chorobą afektywną dwubiegunową.

Może zwalczać związane z wiekiem osłabienie umysłowe i chorobę Alzheimera

Pogorszenie funkcji mózgu jest jedną z nieuniknionych konsekwencji starzenia się. Kilka badań łączy wyższe spożycie omega-3 ze zmniejszonym ryzykiem związanego z wiekiem osłabienia umysłowego i choroby Alzheimera.

Jedno kontrolowane badanie pokazuje, że suplementy omega-3 mogą być korzystne na wczesnym etapie choroby, kiedy objawy choroby Alzheimera są bardzo łagodne.

Należy jednak pamiętać, że nadal potrzebne są dalsze badania dotyczące związku między kwasami omega-3 a funkcjonowaniem mózgu.

Może poprawić zdrowie oczu

DHA to rodzaj omega-3, jednego z głównych składników strukturalnych siatkówki oka. Jeśli organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości DHA, mogą wystąpić problemy ze wzrokiem.

Co ciekawe, spożycie omega-3 zostało powiązane ze zmniejszonym ryzykiem zwyrodnienia plamki żółtej, jednej z głównych przyczyn trwałego uszkodzenia oczu i ślepoty na świecie.

Może promować zdrowie mózgu u niemowląt

Kwasy tłuszczowe omega-3 są kluczowe dla wzrostu i rozwoju mózgu u niemowląt. DHA stanowi 40% wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w mózgu i 60% w siatkówce oka.

Nic więc dziwnego, że wykazano, że niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym wzbogaconym w DHA mają lepszy wzrok niż dzieci karmione bez niego.

Wystarczające spożycie omega-3 w czasie ciąży ma wiele zalet dla nienarodzonego dziecka, w tym wyższą inteligencję, lepszą komunikację i umiejętności społeczne, mniej zaburzeń zachowania, zmniejszone ryzyko powolnego rozwoju, zmniejszone ryzyko ADHD, autyzmu i porażenia mózgowego.

Może poprawić czynniki ryzyka chorób serca

Zawał serca i udar są głównymi przyczynami zgonów na świecie. Kilkadziesiąt lat temu naukowcy zaobserwowali, że w społecznościach rybożernych występowały bardzo niskie wskaźniki tych chorób. Zostało to później powiązane ze spożyciem omega-3.

Od tego czasu odkryto wiele korzystnych efektów kwasów tłuszczowych omega-3. Korzyści te dotyczą:

  • Tłuszcze omega-3 mogą obniżać ciśnienie krwi u osób z wysokim ciśnieniem krwi i zwiększać poziom korzystnego cholesterolu HDL, a także zapobiegać sklejaniu się płytek krwi, co pomaga zapobiegać szkodliwym zakrzepom krwi.
  • U niektórych osób kwasy tłuszczowe omega-3 mogą również obniżać cholesterol LDL, który jest uważany za szkodliwy. Jednak dowody są mieszane –  niektóre badania wykazują wzrost poziomu LDL.
  • Pomimo korzystnego wpływu na czynniki ryzyka chorób serca, nie ma jednoznacznych dowodów na to, że suplementy omega-3 mogą zapobiegać zawałowi serca lub udarowi.

Może zmniejszać objawy ADHD u dzieci

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) to zaburzenie zachowania charakteryzujące się nieuwagą, nadpobudliwością i impulsywnością. W kilku badaniach odnotowano , że poziom kwasów tłuszczowych omega-3 we krwi dzieci z ADHD jest niższy niż u ich zdrowych rówieśników.

Co więcej, badania wykazały również, że suplementy omega-3 mogą zmniejszać objawy ADHD.

Może zmniejszać objawy zespołu metabolicznego

Zespół metaboliczny obejmuje otyłość centralną – znaną również jako tłuszcz brzuszny – jak również wysokie ciśnienie krwi, insulinooporność, wysokie trójglicerydy i niski poziom cholesterolu HDL.

Jest to poważny problem zdrowia publicznego, ponieważ zwiększa ryzyko wielu innych chorób, w tym chorób serca i cukrzycy.

Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą poprawiać oporność na insulinę, stany zapalne i czynniki ryzyka chorób serca u osób z zespołem metabolicznym.

Może zwalczać stany zapalne

Zapalenie jest naturalną reakcją organizmu na infekcje i urazy. Dlatego jest niezbędna dla zdrowia.

Jednak czasami może utrzymywać się przez długi czas, nawet bez infekcji lub obrażeń. Nazywa się to również przewlekłym lub długotrwałym stanem zapalnym.

Długotrwały stan zapalny może przyczynić się do prawie każdej przewlekłej choroby zachodniej, w tym chorób serca i raka.

Kwasy tłuszczowe omega-3 mogą znacznie zmniejszyć produkcję cząsteczek i substancji związanych ze stanem zapalnym, takich jak zapalne eikozanoidy i cytokiny.

Badania konsekwentnie obserwowały związek między wyższym spożyciem omega-3, a zmniejszonym stanem zapalnym.

Pomaga zmniejszyć ryzyko chorób autoimmunologicznych

W chorobach autoimmunologicznych układ odpornościowy myli zdrowe komórki z komórkami obcymi i atakuje je.

Na przykład w cukrzycy typu 1 układ odpornościowy atakuje komórki trzustki produkujące insulinę.

Ze względu na dobroczynne działanie kwasy tłuszczowe omega-3 mogą być szczególnie ważne we wczesnym okresie życia.

Badania pokazują , że odpowiednie spożycie omega-3 w pierwszym roku życia wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem kilku chorób autoimmunologicznych, w tym cukrzycy typu 1, cukrzycy autoimmunologicznej i stwardnienia rozsianego.

Kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają również w leczeniu tocznia, reumatoidalnego zapalenia stawów, wrzodziejącego zapalenia jelita grubego, choroby Leśniowskiego-Crohna i łuszczycy.