10 najlepszych korzyści zdrowotnych szpinaku
Średnia 5 (100%) 1 głosy(ów)

Szpinak jest doskonałym pożywką dla zdrowia. Jest bogaty w witaminy, minerały i składniki odżywcze, ale ma niską kaloryczność. Dzięki temu jest doskonały dla osób, które chcą schudnąć lub chcą stosować dietę wegańską.

10 najlepszych korzyści zdrowotnych szpinaku

Szpinak jest dobrym źródłem witamin A, B2, C, E i K, żelaza, wapnia, magnezu, manganu, fosforu, cynku, selenu, miedzi, kwasu foliowego, białka i błonnika pokarmowego . Dodatkowo jest naładowany flawonoidami i karotenoidami.

Możesz cieszyć się tym wszechstronnym jedzeniem w postaci sałatek, soku lub zielonego koktajlu. Można go również lekko ugotować i zjadać jako dodatek do zup i innych potraw.

Oto 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych szpinaku.

1. Pomoc w detoksykacji (oczyszczaniu)

Ciemnozielony kolor liści szpinaku wskazuje, że zawierają chlorofil, który pomaga wątrobie i okrężnicy usunąć toksyny. Ponadto chlorofil ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

Aby wspomóc detoksykację możesz przygotować różne zielone koktajle ze szpinakiem.



2. Zwiększa siłę mięśni

Okazuje się, że Papaj miał rację, mówiąc o jedzeniu szpinaku, by wytworzyć wybrzuszone, silne mięśnie! 
Badanie opublikowane w czasopiśmie Cell Metabolism w 2011 roku wskazuje, że spożywanie około 300g szpinaku może zmniejszyć ilość tlenu potrzebnego do zasilania mięśni podczas ćwiczeń o prawie pięć procent.

Naukowcy są przekonani, że to wzmacniające energię azotany w szpinaku pomagają mięśniom pracować gładko i sprawnie. Azotany sprawiają, że mitochondria komórek funkcjonują bardziej efektywnie.

3. Źródło żelaza

Szpinak jest doskonałym źródłem żelaza. Żelazo jest ważnym składnikiem hemoglobiny, która przenosi tlen w organizmie.

Brak tego niezbędnego składnika odżywczego może powodować zmęczenie i wpływać na funkcjonowanie wszystkiego od mózgu do układu odpornościowego. Może również prowadzić do stanów takich, jak niedokrwistość z niedoboru żelaza.

Ponadto żelazo jest ważne dla utrzymania zdrowych komórek, skóry, paznokci i włosów. Jedna szklanka gotowanego szpinaku dostarcza około 35 procent dziennej ilości żelaza wymaganej przez organizm.

4. Zdrowe serce

Świeży zielony szpinak sprzyja zdrowiu sercowo-naczyniowemu ze względu na jego właściwości przeciwutleniające, szczególnie witaminę C i beta-karoten. Przeciwutleniacze zapobiegają szkodliwemu utlenianiu cholesterolu, co stanowi zagrożenie dla serca i tętnic. Szpinak zawiera także zdrowe składniki odżywcze, takie jak magnez, potas i kwas foliowy.

Szpinak i inne zielone warzywa liściaste zawierają azotany. Podczas żucia tych pokarmów przyjazne bakterie jamy ustnej reagują ze śliną przekształcając azotany. Azotany ponownie przekształcają się w tlenek azotu w żołądku. Kiedy ten tlenek azotu dostanie się do krwi, pomaga otworzyć naczynia krwionośne, poprawić krążenie i obniżyć ciśnienie krwi.



5. Walczy z rakiem

Bogaty w flawonoidy i przeciwutleniacze szpinak pomaga zwalczać różne rodzaje raka. Naukowcy są przekonani, że luteina, zeaksantyna i neoksantyna obecne w szpinaku mogą pomóc w usuwaniu wolnych rodników z organizmu, zanim spowodują uszkodzenia i zmniejszą ryzyko raka endometrium, jajnika, płuc, jelita grubego i prostaty.

Badanie przeprowadzone przez National Institute of Environmental Health Sciences wykazało również, że spożywanie szpinaku i marchwi dwa razy w tygodniu może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka piersi o 44 procent dzięki zawartości beta-karotenu i witaminy A.

Ponadto kwas foliowy i błonnik w szpinaku i innych ciemnozielonych warzywach liściastych również zmniejszają ryzyko niektórych nowotworów.

6. Redukuje stan zapalny

Szpinak ma właściwości przeciwzapalne, które można przypisać flawonoidom i karotenoidom. Naukowcy zidentyfikowali ponad tuzin związków flawonoidowych w szpinaku z korzyściami przeciwzapalnymi i przeciwnowotworowymi.

Ponadto szpinak jest dobrym źródłem kwasu alfa-linolenowego (ALA), który jak stwierdzono wykazuje silne działanie przeciwzapalne.

7. Obniża ciśnienie krwi

Dzięki wysokiej zawartości potasu i niskiej zawartości sodu szpinak pomaga obniżyć wysokie ciśnienie krwi . Przeciwutleniacze i specjalne peptydy znajdujące się w szpinaku są korzystne pod tym względem.

Badania pokazują, że peptydy ze szpinaku mają działanie przeciwnadciśnieniowe, ponieważ hamują enzym konwertującym angiotensynę I (ACE). Dodatkowo azotany w szpinaku mają działanie obniżające ciśnienie krwi.

A więc dodaj więcej szpinaku do swojej zwykłej diety. Ponadto możesz przygotować pożywny sok, wyciskając razem pięć porcji świeżego szpinaku, jedną brukselkę, jeden ogórek, dwie pomarańcze i jedną czwartą ananasa.

Możesz również dodać garść liści pietruszki lub ząbek czosnku. Pij to regularnie, aby pomóc regulować ciśnienie krwi.

8. Poprawia zdrowie oczu

Szpinak jest wypełniony karotenoidami, takimi jak beta-karoten, luteina i zeaksantyna, które promują zdrowie oczu i chronią przed chorobami oczu, takimi jak zwyrodnienie plamki żółtej i zaćma.

9. Chroni mózg

Zawiera luteinę, kwas foliowy i beta-karoten, szpinak jest wspaniałym pożywieniem mózgowym, ponieważ te składniki odżywcze są powiązane z niższym ryzykiem demencji.

Naukowcy odkryli, że flawonoidy obecne w szpinaku działają jako silne przeciwutleniacze, które spowalniają skutki związanego z wiekiem spadku mocy mózgu, chroniąc mózg przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Badania na zwierzętach wykazały również pozytywne działanie szpinaku dla poprawy zdolności uczenia się i zdolności motorycznych.



10. Wspiera zdrowie kości

Szpinak jest dobrym źródłem witaminy K, która pomaga zatrzymać wapń w macierzy kostnej i wspomaga mineralizację kości. Promuje syntezę osteokalcyny, która jest niezbędna do utrzymania wytrzymałości i gęstości kości oraz zapobiega nadmiernej aktywacji osteoklastów, które rozkładają kości.

Pół szklanki surowego szpinaku zawiera około 72 mg witaminy K, co stanowi 91 procent dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Uwaga: Jeśli przyjmujesz leki rozrzedzające krew, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed zwiększeniem spożycia witaminy K, ponieważ może to zmniejszyć skuteczność leku.

Włączając do diety szpinak, pamiętaj o dokładnym umyciu liści, aby usunąć brud i pozostałości pestycydów. Najlepiej wybierz ekologiczny szpinak, ponieważ jest bardziej pożywny i zawiera mniej pestycydów, herbicydów i innych substancji chemicznych.

Z drugiej strony, chociaż ten super pożywienie jest dobre dla twojego zdrowia, osoby cierpiące na problemy z nerkami, dną moczową lub woreczkiem żółciowym muszą zachować ostrożność jedząc szpinak, ponieważ zawiera szczawian i purynę.

Zobacz także:

Aktualizacja: 30 sierpnia 2018