,

10 najlepszych korzyści zdrowotnych szpinaku


Szpinak jest doskonałym pożywką dla zdrowia. Jest bogaty w witaminy, minerały i składniki odżywcze, ale ma niską kaloryczność. Dzięki temu jest doskonały dla osób, które chcą schudnąć lub chcą stosować dietę wegańską.

Szpinak jest dobrym źródłem witamin A, B2, C, E i K, żelaza, wapnia, magnezu, manganu, fosforu, cynku, selenu, miedzi, kwasu foliowego, białka i błonnika pokarmowego . Dodatkowo jest naładowany flawonoidami i karotenoidami.

Możesz cieszyć się tym wszechstronnym jedzeniem w postaci sałatek, soku lub zielonego koktajlu. Można go również lekko ugotować i zjadać jako dodatek do zup i innych potraw.

Oto 10 najważniejszych korzyści zdrowotnych szpinaku.

1. Pomoc w detoksykacji (oczyszczaniu)

Ciemnozielony kolor liści szpinaku wskazuje, że zawierają chlorofil, który pomaga wątrobie i okrężnicy usunąć toksyny. Ponadto chlorofil ma właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne.

Aby wspomóc detoksykację możesz przygotować różne zielone koktajle ze szpinakiem.

2. Zwiększa siłę mięśni

Okazuje się, że Papaj miał rację, mówiąc o jedzeniu szpinaku, by wytworzyć wybrzuszone, silne mięśnie! 
Badanie opublikowane w czasopiśmie Cell Metabolism w 2011 roku wskazuje, że spożywanie około 300g szpinaku może zmniejszyć ilość tlenu potrzebnego do zasilania mięśni podczas ćwiczeń o prawie pięć procent.

Naukowcy są przekonani, że to wzmacniające energię azotany w szpinaku pomagają mięśniom pracować gładko i sprawnie. Azotany sprawiają, że mitochondria komórek funkcjonują bardziej efektywnie.

3. Źródło żelaza

Szpinak jest doskonałym źródłem żelaza. Żelazo jest ważnym składnikiem hemoglobiny, która przenosi tlen w organizmie.

Brak tego niezbędnego składnika odżywczego może powodować zmęczenie i wpływać na funkcjonowanie wszystkiego od mózgu do układu odpornościowego. Może również prowadzić do stanów takich, jak niedokrwistość z niedoboru żelaza.

Ponadto żelazo jest ważne dla utrzymania zdrowych komórek, skóry, paznokci i włosów. Jedna szklanka gotowanego szpinaku dostarcza około 35 procent dziennej ilości żelaza wymaganej przez organizm.

4. Zdrowe serce

Świeży zielony szpinak sprzyja zdrowiu sercowo-naczyniowemu ze względu na jego właściwości przeciwutleniające, szczególnie witaminę C i beta-karoten. Przeciwutleniacze zapobiegają szkodliwemu utlenianiu cholesterolu, co stanowi zagrożenie dla serca i tętnic. Szpinak zawiera także zdrowe składniki odżywcze, takie jak magnez, potas i kwas foliowy.

Szpinak i inne zielone warzywa liściaste zawierają azotany. Podczas żucia tych pokarmów przyjazne bakterie jamy ustnej reagują ze śliną przekształcając azotany. Azotany ponownie przekształcają się w tlenek azotu w żołądku. Kiedy ten tlenek azotu dostanie się do krwi, pomaga otworzyć naczynia krwionośne, poprawić krążenie i obniżyć ciśnienie krwi.