Strona głównaOdchudzanieSposoby zarządzania hormonami, które powodują przyrost masy ciała

Sposoby zarządzania hormonami, które powodują przyrost masy ciała

Żyjemy w świecie, w którym siłownie gwarantują piękną sylwetkę „w ciągu 2 tygodni”, marki promują pigułki i mikstury, które spalają tłuszcz. Dlatego można śmiało powiedzieć, że większość z nas chce schudnąć i być w dobrej formie. Ale jeśli stosowałaś ścisłą dietę i nie zauważyłaś, jak zmniejszają się liczby na wadze może to być frustrujące.

- Advertisement -

- Advertisement -

Winowajcą mogą być twoje hormony. I chociaż wydaje się, że jest to coś co całkowicie wymyka się spod kontroli, istnieją sposoby, aby zarządzać nimi na tyle, aby zapewnić rutynowej utracie masy ciała dodatkowe przyspieszenie.

- Advertisement -

Oto kilka hormonów, które kształtują twoje cele odchudzania i jak nimi zarządzać.

1. Hormon głodu

Wysoki poziom leptyny powoduje przejadanie się. Leptyna jest wytwarzana przez komórki tłuszczowe i jest wydzielana do naszego krwioobiegu. W ten sposób kontroluje sposób, w jaki organizm zarządza zapasami tłuszczu. Leptyna zmniejsza również apetyt, działając na określone ośrodki mózgu, aby zmniejszyć potrzebę jedzenia.


Ludzie otyli mają zwykle wyższy poziom leptyny w porównaniu do osób o normalnej wadze. Może to prowadzić do przekonania, że ​​szybko poczują się pełni. Niestety wiadomości leptyny nie docierają do mózgu u osób otyłych, przez co stają się mniej wrażliwi na działanie leptyny.

Oto jak możesz zarządzać leptyną

Zmniejsz zużycie fruktozy: fruktoza to rodzaj cukru, który jest powszechnie spotykany w owocach. Można go również znaleźć w napojach gazowanych, cukierkach, jogurtach smakowych, mrożonkach i sosach sałatkowych. Nadmierne spożycie tego rodzaju cukru wiąże się z opornością na leptynę. Oznacza to, że twój mózg będzie głodny, nawet gdy twoje ciało będzie pełne.
Zapewnij sobie odpowiedni sen: Uważa się, że brak snu powoduje otyłość poprzez zwiększenie poziomu leptyny i powodowanie oporności na leptynę.

2. Hormon stresu



Hormon steroidowy, kortyzol jest wytwarzany w nadnerczach i uwalniany do krwioobiegu. Odpowiada za kontrolowanie poziomu cukru we krwi, stres, metabolizm, reakcje zapalne i formułowanie pamięci.

Kiedy w organizmie uwalnia się zbyt dużo kortyzolu, zakłada się, że ciało głoduje i zamienia cukier w tłuszcz, aby uzupełnić zapasy energii w ciele. Zwiększa również apetyt, więc chcesz jeść więcej, aby uzyskać energię. I to nieuchronnie prowadzi do przyrostu masy ciała.

Zarządzaj poziomami kortyzolu przez:

Prowadzenie bezstresowego życia: stres prowadzi do nadmiernej produkcji kortyzolu. Zatem zarządzanie nim jest kluczem do utraty wagi. Możesz zacząć od technik relaksacyjnych, takich jak joga i ćwiczeń fizycznych, takich jak tai chi. Możesz także poświęcić więcej czasu na swoje pasje.
Ograniczenie kofeiny: Kofeina podnosi poziom kortyzolu w organizmie zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Możesz zacząć od ograniczenia spożycia do jednej filiżanki dziennie.
Regularne ćwiczenia: ćwiczenia aerobowe mają pozytywny wpływ na metabolizm i poziom stresu w organizmie. Wzmacniają również endorfiny, hormony „dobrego samopoczucia” organizmu.

3. Hormony płciowe

Estrogen i androgen odgrywają istotną rolę w dystrybucji tkanki tłuszczowej. Estrogen, główny żeński hormon płciowy jest odpowiedzialny za zarządzanie rozwojem płciowym i reprodukcyjnym u kobiet. Uważa się, że niski poziom estrogenu prowadzi do przyrostu masy ciała. Powoduje to gromadzenie się tłuszczu w dolnej części ciała podczas ciąży i na brzuchu po menopauzie.

Chociaż nie ma wystarczających dowodów na sposoby zarządzania estrogenem uważa się, że suplementy estrogenowe po menopauzie zapobiegają gromadzeniu się tłuszczu. Ale ważne jest, aby skonsultować się z profesjonalistą przed wypróbowaniem suplementów.

Testosteron, główny hormon płciowy u mężczyzn również odgrywa rolę w kontrolowaniu masy ciała. Niski poziom testosteronu wiąże się ze wzrostem masy tłuszczowej i zmniejszeniem beztłuszczowej masy mięśniowej. Badania wskazują, że najlepszym sposobem zarządzania poziomem testosteronu jest terapia zastępcza testosteronem.

Inne sposoby:

Trening siłowy: Uważa się, że ta forma ćwiczeń zwiększa testosteron, co z kolei prowadzi do przyrostu mięśni.
Zoptymalizuj dietę: Badania wskazują, że dieta bogata w białko, węglowodany i tłuszcze zwiększają poziom testosteronu. Pamiętaj jednak, aby unikać nadmiernej diety lub przejadania się, które mogą zakłócać poziom testosteronu.