Dieta alkaliczna opiera się na założeniu, że zastąpienie żywności kwasotwórczej żywnością alkaliczną może poprawić zdrowie.

Zwolennicy tej diety twierdzą nawet, że może ona pomóc w walce z poważnymi chorobami, takimi jak rak. W tym artykule przedstawiono badania naukowe dotyczące zasadowej diety.

Dieta alkaliczna

Co to jest dieta alkaliczna?

Zasadowa dieta znana jest również jako dieta alkaliczna. Jej założeniem jest, że Twoja dieta może zmienić wartość pH lub pomiar kwasowości lub zasadowości Twojego ciała.

Twój metabolizm – przekształcanie żywności w energię jest czasem porównywany do ognia. Każdy obejmuje reakcję chemiczną, która rozkłada stałą masę.

Jednak reakcje chemiczne w twoim ciele zachodzą w powolny i kontrolowany sposób.

Kiedy wszystko się pali, resztki popiołu zostają. Podobnie żywność, którą spożywasz pozostawia resztę popiołu zwaną odpadem metabolicznym.



Jak się okazuje te metaboliczne odpady mogą mieć odczyn zasadowy – zwany także obojętnym lub kwaśny. Zwolennicy tej diety twierdzą, że odpady metaboliczne mogą bezpośrednio wpływać na kwasowość twojego organizmu.

Innymi słowy, jeśli jesz żywność, która pozostawia kwaśny popiół powoduje, że twoja krew jest bardziej kwaśna. Jeśli jesz żywność, która pozostawia alkaliczny popiół powoduje, że twoja krew jest bardziej alkaliczna.

Zgodnie z hipotezą kwasowo-zasadową uważa się, że kwaśny popiół jest podatny na choroby, podczas gdy popiół alkaliczny jest uważany za ochronny.

Wybierając bardziej alkaliczną żywność, powinieneś być w stanie „alkalizować” swoje ciało i poprawić zdrowie.

Składniki pożywienia, które pozostawiają kwaśny popiół zawierają białka, fosfor i siarkę, natomiast składniki alkaliczne obejmują wapń, magnez i potas.

Niektóre grupy żywności uważa się za kwaśne, zasadowe lub neutralne:

  • Kwaśne: mięso, drób, ryby, nabiał , jaja, ziarna i alkohol.
  • Neutralne: naturalne tłuszcze, skrobie i cukry.
  • Alkaliczne: owoce, orzechy, rośliny strączkowe i warzywa.

Poziomy pH w Twoim ciele

Omawiając zasadową dietę, ważne jest zrozumienie pH. Mówiąc prościej pH jest miarą tego, co jest kwaśne lub zasadowe.

Wartość pH mieści się w zakresie od 0 do 14:

  • Kwaśny: 0,0-6,9
  • Neutralny: 7.0
  • Alkaliczny (lub zasadowy): 7,1-14,0

Wielu zwolenników tej diety sugeruje, że ludzie monitorują pH moczu, aby upewnić się, że jest zasadowy (ponad 7), a nie kwaśny (poniżej 7).

Należy jednak pamiętać, że pH w waszym ciele znacznie się różni. Podczas gdy niektóre części są kwaśne, inne są alkaliczne – nie ma ustalonego poziomu.

Twój żołądek jest naładowany kwasem solnym, co daje pH 2-3.5 – to jest bardzo kwaśne. Ta kwasowość jest niezbędna do rozbicia żywności.

Z drugiej strony, krew ludzka jest zawsze lekko zasadowa, o pH 7,36-7,44.

Kiedy pH krwi spadnie poza normalny zakres może to być śmiertelne, jeśli nie będzie leczone.



Dzieje się tak jednak tylko w pewnych stanach chorobowych – takich jak kwasica ketonowa spowodowana cukrzycą, głodem czy spożyciem alkoholu i ma niewiele wspólnego z dietą.

Jedzenie wpływa na pH moczu, ale nie krew

Dla twojego zdrowia ważne jest, aby pH krwi było stałe. Jeśli miałoby spaść poza normalny zakres, twoje komórki przestałyby działać i bardzo szybko umarłbyś, gdybyś nie był leczony.

Z tego powodu twoje ciało ma wiele skutecznych sposobów na ścisłą regulację równowagi pH. Jest to znane jako homeostaza kwasowo-zasadowa.

W rzeczywistości jest prawie niemożliwe, aby żywność zmieniła wartość pH krwi u zdrowych ludzi, chociaż niewielkie wahania mogą wystąpić w normalnym zakresie.

Jednak żywność może zdecydowanie zmienić wartość pH moczu – choć efekt jest nieco zmienny.

Wydalanie kwasów z moczem jest jednym z głównych sposobów regulowania pH krwi przez organizm.

Jeśli zjesz duży stek, Twój mocz będzie bardziej kwaśny kilka godzin później, ponieważ twoje ciało usunie metaboliczne odpady z twojego systemu.

Dlatego pH moczu jest słabym wskaźnikiem ogólnego pH ciała i ogólnego stanu zdrowia. Wpływ na nie mogą mieć również inne czynniki niż dieta.

Kwasotwórcze pożywienie i osteoporoza

Osteoporoza jest postępującą chorobą kości charakteryzującą się zmniejszeniem zawartości minerałów w kościach.

Jest to szczególnie częste u kobiet po menopauzie i może drastycznie zwiększyć ryzyko złamań.

Wielu zwolenników diety alkalicznej uważa, że ​​w celu utrzymania stałego pH krwi organizm pobiera zasadowe minerały, takie jak wapń z kości.

Zgodnie z tą teorią dieta kwasotwórcza, taka jak standardowa dieta zachodnia, spowoduje utratę gęstości mineralnej kości. Teoria ta znana jest jako „kwasowa hipoteza osteoporozy”.

Jednak teoria ta ignoruje funkcję nerek, które mają zasadnicze znaczenie dla usuwania kwasów i regulowania pH ciała.

Nerki produkują jony wodorowęglanowe, które neutralizują kwasy we krwi umożliwiając organizmowi ścisłe zarządzanie pH krwi.

Twój układ oddechowy jest również zaangażowany w kontrolowanie pH krwi. Kiedy jony wodorowęglanowe z twoich nerek wiążą się z kwasami we krwi tworzą dwutlenek węgla, którego wydychasz.

Badania kliniczne, które wydają się być bardziej dokładne wykazały, że dieta kwasotwórcza nie ma wpływu na poziom wapnia w organizmie.

Jeśli już, to dieta poprawia zdrowie kości poprzez zwiększenie retencji wapnia i aktywację hormonu IGF-1, który stymuluje naprawę mięśni i kości.

Jako taka wysokobiałkowa, kwasotwórcza dieta jest prawdopodobnie powiązana z lepszym zdrowiem kości – nie gorszym.

Kwasowość i rak

Wiele osób twierdzi, że rak rozwija się tylko w kwaśnym środowisku i można go leczyć, a nawet wyleczyć zasadową dietą.

Jednak kompleksowe przeglądy związku między kwasicą wywołaną dietą lub zwiększoną kwasowością krwi spowodowaną dietą, a rakiem stwierdzają, że nie ma bezpośredniego związku.

Po pierwsze, żywność nie wpływa znacząco na pH krwi. Po drugie, nawet jeśli założysz, że jedzenie może dramatycznie zmienić wartość pH krwi lub innych tkanek, komórki rakowe nie są ograniczone do środowisk kwaśnych.

W rzeczywistości rak rośnie w normalnej tkance ciała, która ma lekko zasadowe pH 7,4. W wielu eksperymentach udało się wyhodować komórki rakowe w środowisku zasadowym.

Podczas, gdy nowotwory rosną szybciej w środowisku kwaśnym, nowotwory same tworzą tę kwasowość. To nie kwasowe środowisko powoduje raka, ale rak, który tworzy kwaśne środowisko.

Diety przodków i kwasowość

Badanie teorii kwasowo-zasadowej z perspektywy ewolucyjnej i naukowej ujawnia rozbieżności.

Jedno z badań, które szacowało, że 87% ludzi stosowało dietę alkaliczną, stanowi główny argument za nowoczesną dietą zasadową.

Nowsze badania przybliżają, że połowa naszych przodków stosowała dietę alkaliczną, podczas gdy druga połowa żywiła się kwasami.

Należy pamiętać, że nasi przodkowie żyli w bardzo różnych klimatach z dostępem do różnorodnych produktów spożywczych. W rzeczywistości dieta kwasotwórcza była bardziej powszechna, ponieważ ludzie przemieszczali się dalej na północ od równika, z dala od tropików.

Pomimo faktu, że około połowa łowców-zbieraczy spożywała dietę tworzącą kwas, uważa się, że współczesne choroby były znacznie mniej powszechne.

Dieta alkaliczna podsumowanie

Zasadowa dieta jest dość zdrowa, zachęca do spożywania dużych ilości owoców, warzyw i zdrowych pokarmów roślinnych, a jednocześnie ogranicza spożycie przetwarzanej żywności śmieciowej.

Dieta ta niby zwiększa zdrowie ze względu na jej działanie alkalizujące. Twierdzenia te nie zostały udowodnione przez żadne wiarygodne badania na ludziach.

Niektóre badania sugerują pozytywne efekty w bardzo małej podgrupie populacji – dieta alkalizująca o niskiej zawartości białka może być korzystna dla osób z przewlekłą chorobą nerek.

Ogólnie rzecz biorąc, dieta alkaliczna jest zdrowa, ponieważ jest oparta na świeżych i nieprzetworzonych produktach spożywczych. Jej zalety nie mają nic wspólnego z poziomem pH.

Jeżeli chodzi o twórcę tej diety to trafił on za kratki z powodu wyłudzeń i oszustwa. Dobrą jednak wiadomościom jest to, że sama dieta nie zagraża naszemu życiu, a jedynie drastyczne kuracje, które polecał twórca poważnie chorym.

Zobacz także:

Aktualizacja: 12 października 2018