Czosnek – poznaj 11 sprawdzonych właściwości zdrowotnych
Średnia 5 (100%) 11 głosy(ów)

„Niechaj pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem” Są to słynne słowa starożytnego greckiego lekarza Hipokratesa, często zwanego ojcem współczesnej medycyny. W rzeczywistości przepisywał on czosnek w leczeniu różnych schorzeń.

czosnek właściwościWspółczesna nauka potwierdziła wiele z tych korzystnych właściwości zdrowotnych. Oto 11 korzyści zdrowotnych czosnku, które są wspierane przez badania.

1. Zawiera związki o silnych właściwościach leczniczych

Jest blisko spokrewniony z cebulą, szalotkami i porami. Czosnek rośnie w wielu częściach świata i jest popularnym składnikiem ze względu na jego silny zapach i smak. Jednak w starożytności głównym zastosowaniem czosnku były jego  właściwości lecznicze.



Jego użycie zostało dobrze udokumentowane przez wiele głównych cywilizacji, w tym Egipcjan, Babilończyków, Greków, Rzymian i Chińczyków. Naukowcy wiedzą już, że większość korzyści zdrowotnych jest spowodowana przez związki siarki powstałe, gdy ząbek czosnku jest posiekany, miażdżony lub żuty.

Zawiera allicynę, która jest niestabilnym związkiem, jest krótko obecny w świeżym czosnku po jego pocięciu lub zmiażdżeniu. Inne związki, które mogą odgrywać rolę w korzyściach zdrowotnych czosnku, obejmują disiarczek diallilu i s-allil cysteinę.

Związki siarki w czosnku dostają się do organizmu z przewodu pokarmowego i przemieszczają się po całym ciele, gdzie wywierają silne działanie biologiczne.

2. Jest bardzo pożywny, ale ma bardzo mało kalorii

Jedna porcja czosnku (28 g) zawiera:

  • Mangan: 23% RDA
  • Witamina B6: 17% RDA
  • Witamina C: 15% RDA
  • Selen: 6% RDA
  • Fibra: 0,6 grama
  • Przyzwoite ilości wapnia, miedzi, potasu, fosforu, żelaza i witaminy B1

RDA – zalecane dzienne spożycie

Czosnek zawiera również śladowe ilości różnych innych składników odżywczych. W rzeczywistości zawiera prawie wszystko, czego potrzebujesz.

Dostarcza on 42 kalorie, 1,8 g białka i 9 g węglowodanów.

3. Może zwalczać choroby, w tym przeziębienie

Wiadomo, że suplementy czosnku wzmacniają działanie układu odpornościowego. Jedno duże, 12-tygodniowe badanie wykazało, że codzienny dodatek czosnku zmniejszył liczbę przeziębień o 63%.

Średnia długość objawów przeziębienia została również zmniejszona o 70%, z 5 dni do zaledwie 1,5 dnia. Inne badanie wykazało, że wysoka dawka dojrzałego ekstraktu z czosnku (2,56 g na dzień) zmniejszyła liczbę dni chorujących na przeziębienie lub grypę o 61%.

4. Aktywne związki w czosnku mogą obniżyć ciśnienie krwi

Choroby sercowo-naczyniowe, takie jak zawały serca i udary są największymi zabójcami na świecie. Wysokie ciśnienie krwi lub nadciśnienie tętnicze jest jednym z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za te choroby.

Badania na ludziach wykazały, że suplementy czosnku mają znaczący wpływ na obniżenie ciśnienia krwi u osób z wysokim ciśnieniem krwi. W jednym badaniu 600-1500 mg dojrzałego ekstraktu czosnku było tak samo skuteczne leki pod względem obniżania ciśnienia krwi w okresie 24 tygodni.

Uzupełnienie dawki musi być dość wysokie, aby uzyskać pożądane efekty. Wymagana ilość jest odpowiednikiem około czterech ząbków czosnku dziennie.



5. Poprawia poziomy cholesterolu

Czosnek może obniżyć poziom cholesterolu całkowitego i LDL. Dla osób z wysokim poziomem cholesterolu suplementy czosnku wydają się obniżać poziom cholesterolu całkowitego i / lub cholesterolu LDL o około 10-15%.

Biorąc pod uwagę LDL („zły”) i HDL („dobry”) cholesterol, czosnek wydaje się obniżać poziom LDL, ale nie ma żadnego wiarygodnego wpływu na HDL.

Wysoki poziom trójglicerydów jest kolejnym znanym czynnikiem ryzyka chorób serca, ale wydaje się, że czosnek nie ma znaczącego wpływu na poziomy trójglicerydów.

6. Zawiera przeciwutleniacze

Utleniające uszkodzenia z wolnych rodników przyczyniają się do procesu starzenia się. Czosnek zawiera przeciwutleniacze, które wspierają mechanizmy obronne organizmu przed uszkodzeniami oksydacyjnymi.

Wykazano, że wysokie dawki suplementów czosnku zwiększają aktywność enzymów antyoksydacyjnych u ludzi, a także znacznie zmniejszają stres oksydacyjny u osób z wysokim ciśnieniem krwi.

Połączony wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi, a także właściwości przeciwutleniające mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia typowych chorób mózgu, takich jak choroba Alzheimera i demencja.

7. Czosnek może pomóc Ci żyć dłużej

Potencjalne właściwości czosnku na długowieczność są w zasadzie niemożliwe do udowodnienia u ludzi. Ale biorąc pod uwagę korzystne działanie na ważne czynniki ryzyka, takie jak ciśnienie krwi, ma sens, że czosnek może pomóc ci żyć dłużej.

Ważnym czynnikiem jest również fakt, że może on zwalczać choroby zakaźne, ponieważ są to częste przyczyny śmierci, szczególnie u osób starszych lub osób z dysfunkcjonalnymi układami odpornościowymi.

8. Lepsze wyniki sportowe

Czosnek był jedną z najwcześniejszych substancji „poprawiających wydajność”. Tradycja ta była stosowana w starożytnych kulturach w celu zmniejszenia zmęczenia i zwiększenia zdolności do pracy robotników.

Badania na gryzoniach wykazały, że czosnek pomaga w wykonywaniu ćwiczeń, ale przeprowadzono bardzo niewiele badań na ludziach. Osoby z chorobą serca, które przyjmowały olej czosnkowy przez 6 tygodni, miały 12% redukcję szczytowej częstotliwości uderzeń serca i lepszą wydolność wysiłkową .

9. Jedzenie czosnku może pomóc w usuwaniu ciężkich metali

Wykazano, że wysokie dawki związki siarki w czosnku chronią przed uszkodzeniem narządów w wyniku toksyczności metali ciężkich.

Czterotygodniowe badanie pracowników fabryki akumulatorów (nadmierna ekspozycja na ołów) wykazało, że czosnek obniżył poziom ołowiu we krwi o 19%. Zmniejszył również wiele klinicznych objawów toksyczności, w tym bóle głowy i ciśnienie krwi.

10. Może poprawiać zdrowie kości

Żadne z badań na ludziach nie mierzyło wpływu czosnku na kości. Jednak badania nad gryzoniami wykazały, że może on zminimalizować utratę masy kości przez zwiększenie estrogenu u kobiet.



Jedno z badań u kobiet w okresie menopauzy wykazało, że dzienna dawka suchego ekstraktu czosnku (równa 2 gramom surowego czosnku) znacząco obniżyła wskaźnik niedoboru estrogenu. Sugeruje to, że ten suplement może mieć korzystny wpływ na zdrowie kości u kobiet.

Pokarmy takie jak czosnek i cebula mogą również korzystnie wpływać na zapalenie kości i stawów.

11. Jest łatwy do włączenia do diety i smakuje absolutnie wybornie

Ten ostatni nie jest korzyścią dla zdrowia, ale nadal jest ważny. Czosnek jest bardzo łatwo włączyć do diety. Uzupełnia większość pikantnych potraw, szczególnie zup i sosów..

Czosnek występuje w kilku postaciach, od całych ząbków i gładkich past do proszków i suplementów, takich jak ekstrakt z czosnku i olej czosnkowy. Należy jednak pamiętać, że istnieją pewne wady czosnku, takie jak nieświeży oddech. Są też ludzie, którzy mają na niego alergię.

Jeśli masz zaburzenie krzepliwości krwi lub przyjmujesz leki rozrzedzające krew, porozmawiaj ze swoim lekarzem przed zwiększeniem spożycia czosnku. Popularnym sposobem używania czosnku jest wyciśnięcie ząbków świeżego czosnku za pomocą prasy czosnkowej, a następnie wymieszanie go z oliwą z oliwek z pierwszego tłoczenia i odrobiną soli.

Zobacz także:

Aktualizacja: 30 sierpnia 2018